Algemeen

Fossiel 4.0

Onlangs werd bij graafwerkzaamheden vlakbij mijn woonplaats Doesburg een compleet mammoetbekken ontdekt. Komt vaker voor want heel Gelderland schijnt één groot mammoetenkerkhof te zijn. Wel bijzonder dat er overal aardlagen zijn met dingen van vroeger en nog vroeger dan vroeger. Ik vraag mij dan weleens af in welke aardlaag wij straks komen te liggen. En vooral wie ons dan opgraaft en wat ze dan nog van ons vinden? Wordt alles verpulverd zodat wij en onze leefomgeving straks over miljoenen jaren een soort van aardolielaag zijn gaan vormen? Klinkt best bizar.

Zo’n 40 jaar geleden maakten we ons nog zorgen over het voortbestaan van de olifant. Nu blijkt na intensief onderzoek dat niet alleen de olifant, maar er naar schatting een miljoen plant- en diersoorten op aarde, worden bedreigd met uitsterven. Als dat zo doorgaat behoren ook wij snel tot de bedreigde levensvormen, aldus de wetenschappers die hier veel onderzoek naar hebben gedaan.

Amsterdam neemt alvast maatregelen en is voornemens vanaf 2030 de binnenstad te sluiten voor alle verkeer op fossiele brandstoffen. Met Schiphol vlakbij best een nuttige maatregel. Een week later is heel Nederland in jubelstemming want de Formule 1 komt naar Zandvoort. Kosten nog moeite worden gespaard om deze races, jawel hoor, op fossiele brandstof, mogelijk te maken. Snapt u het nog?

Zelf ben ik ook best een petrol head, ik hou best van een smeuïge V8, een ronkende 6-cilinder of een pruttelende 2-cilinder, maar ik heb ook het besef dat we een keer moeten ophouden met die fossiele brandstoffen. Zelfs een petrol head magazine als Top Gear kwam begin deze maand met een ‘Electric Edition’. Met vragen van autoliefhebbers over de elektrificatie en is dat nu allemaal wel zo milieuvriendelijk? Dat lithium wordt immers ook niet op een vriendelijke manier uit de aardlagen gehaald en elektriciteit is in veel landen ook niet groen? Wel een leuk nummer van Top Gear trouwens. Met onder meer een elektrische sportwagen met 1.900 pk. Hoezo, elektrisch rijden is suf?

Editie 4 van Aandrijftechniek is eigenlijk ook een soort ‘Electric Edition’. Elektrische bouwmachines, snelle Formula E raceauto’s en een hybride quad, maar ook nog artikelen over andere technische industriële ontwikkelingen. Gewoon op papier trouwens, eigenlijk wel een beetje fossiel 4.0 achtig…

…..maar zo heel ouderwets zijn we nu ook niet meer. Sinds kort kunt u het magazine ook digitaal bekijken. Aan u de keuze!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven