Blog

U heeft het vast wel meegekregen. Onze nationale vliegmaatschappij KLM had een feestje, ze bestaan 100 jaar. Iets om trots op te zijn. Nu is vliegen op zich ook een feestje, tenminste als je vliegen leuk vindt. Het afgelopen jaar heb ik best wat gevlogen, niet alleen met KLM, ook met andere maatschappijen. Kostelijk vond ik de entree in een hagelnieuwe Airbus A350 van China Eastern. Met de bruine stoffering, de lieve Chinese stewardessen en de Chinese achtergrondmuziek waande ik me meteen bij de lokale Chinees. Alleen de geur van Babi Pangang ontbrak nog.

Maar hoe lang is vliegen nog leuk, als je na elke vlucht met rode wangen moet rondlopen van vliegschaamte en je door de hele buurt wordt nagekeken? Nee, dat is natuurlijk kolder, maar waarom kan vliegen niet duurzamer? Als je het aan de specialisten vraagt, dan zeggen die dat vliegen al veel duurzamer is dan pakweg 40 jaar geleden. Toen kwamen er nog enorme rookpluimen uit de vliegtuigturbines van een DC-9. Okay, dat klopt, maar er moet nog steeds fossiele brandstof in. Als je 20 jaar geleden had gezegd dat elektrisch vliegen de toekomst was, werd je in een dwangbuis afgevoerd en opgesloten. Maar niets is minder waar. Waarom opent Airbus anders een testcentrum in Duitsland speciaal voor elektromotoren en andere alternatieve aandrijvingen? Waarom komen er steeds meer vooral kleinere concept vliegtuigen die – in theorie – elektrisch vliegen? Eerst voor de kleine afstanden, maar dusdanig serieus dat straks Amsterdam – Londen goed te doen is.

Flying V TU Delft Blog

Maar het gaat niet alleen om de aandrijvingen, ook de vliegtuigvorm zou wel eens drastisch kunnen veranderen. Kijk maar eens naar de Flying-V, een ontwerp van een vliegende vleugel dat door Delftse Industrieel ontwerpers van de TU is bedacht. Bij dit staartloze toestel zijn de passagierscabine, vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. De twee straalmotoren (dat is dan weer jammer) zijn achteraan op de vleugel gemonteerd, maar het ontwerp zorgt wel voor een 20% betere efficiency ten opzichte van de eerder genoemde Airbus A350. KLM zorgde voor de nodige financiële middelen om het ontwerp vanuit tekentafel (CAD-systeem) naar een model schaal 1 op 20 te maken waarmee onderzoek gedaan gaat worden. Ook werd een deel van de romp schaal 1 op 1 gemaakt, zodat de andere stoelopstelling getest en ervaren kon worden. Natuurlijk heeft dit ontwerp wel wat haken en ogen, maar het is wel iets disruptiefs, iets nieuws, iets wat we niet gewend zijn. En dat is wel wat we nodig hebben om ook het vliegen duurzamer te maken.

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

  • Over pionieren en schuurtjes

    Pionieren, wat een prachtig woord! Als ze bij de lokale scouting gaan pionieren, weet iedereen daar waar het over gaat. Ze trekken een aantal pionierpalen en pioniertouw uit de rekken en bouwen de meest geweldige constructies. Van veldkeuken en schommel tot en met een heuse… Lees verder →

  • Fried squirrel

    Wat eet u deze feestdagen? Een malse rollade, varkenshaas, kalkoen of toch iets vegetarisch? U weet het nog niet? Heeft u misschien ooit gehoord van een ‘fried squirrel’? Ik tot voor kort ook niet. Tot ik in East Lansing, Michigan, de lokale Lansing State Journal… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven