Algemeen

Ons thema richting de aankomende WoTS 2018 is de toekomst van aandrijftechniek. Niemand kan in de toekomst kijken. Maar de keuzes die wij vandaag de dag met elkaar maken bepalen wel grotendeels hoe de toekomst eruit gaat zien. Als ik aan de toekomst denk, denk ik niet alleen aan de toekomst van mijn eigen bedrijf, maar ook aan de markt. Bijvoorbeeld aan de veranderende rol van de WoTS-beurs voor onze markt of het enthousiasmeren van studenten voor technische studies en banen. Als bedrijf kozen wij als Apex Dynamics jaren geleden al voor productiecapaciteit en levering uit voorraad. Dat betekent dat wij zelfs nu, in tijden van schaarste op de markt voor tandwielkasten, binnen 2 tot 3 weken nagenoeg al onze producten leveren. Een strategische keuze waar wij de vruchten nu graag van plukken en die mede bepalend is voor onze toekomst.

Als het gaat om de toekomst van beurzen is het maken van de juiste keuze bepalend. In de eerste week van oktober vindt de WoTS 2018 plaats in Utrecht. Voor de aandrijftechniek een belangrijke beurs, ook voor de toekomst. Er is alleen veel veranderd in de wereld, qua techniek maar ook hoe onze klanten aan informatie komen. Helaas heb ik de indruk dat niet iedereen deze verandering ziet of wil zien, en daarom blijven sommigen te veel in de oude ‘modus’ hangen. Een beurs blijft belangrijk, maar is niet meer zo dominant als in het verleden. Maar hoe gaan wij hier mee om?

De rol van de WoTS in de markt van aandrijftechniek?

In het verleden was de beurs Aandrijftechniek (wat onderdeel van de WoTS) in Nederland het platform om nieuwe producten en technologieën op het gebied van aandrijftechniek te laten zien én om nieuwe contacten op te doen. In Duitsland is dat met de SPS/IPC/Drives en de Hannover Messe misschien nog steeds zo, hoewel we daar ook veranderingen zien. In Nederland is er duidelijk een ontwikkeling dat met name het netwerken tijdens de beurs belangrijker is geworden. Het onderhouden van bestaande relaties dus. Dit geldt zeker voor ons bedrijf dat maar een relatief klein component in de hele aandrijfketen levert.

Apex Dynamics heeft daarom besloten om dit jaar niet met een compleet eigen stand deel te nemen aan de WoTS, maar staan wij op het FEDA Paviljoen. Wij kunnen daar onze relaties ontvangen en in een prettige atmosfeer bijpraten over onze nieuwste innovaties en laatste producten (we hebben er zelfs een bij). Dat is volgens mij de belangrijkste rol en functie voor bedrijven op een beurs tegenwoordig, dus ook voor ons. Het medium beurs, voor ons specifiek de WoTS, met alle promotie en commotie er om heen is daarvoor natuurlijk een ideaal medium. De omvang van een stand is daarbij niet meer belangrijk, het is de boodschap die er toe doet!

Werk aan de toekomst van de aandrijftechniek

Als metafoor voor dit alles zet Apex Dynamics tijdens de WoTS letterlijk de toekomst van aandrijftechniek in de spotlight. Dit doen we door middel van twee studententeams die mede door Apex Dynamics worden gesponsord: University Racing Eindhoven (URE) en Team Rembrandts. Deze studenten zijn natuurlijk onze toekomstige collega’s maar hebben daarnaast een enthousiasme en innovatiedrang die ons als markt hopelijk gaat inspireren.

Zo demonstreert University Racing Eindhoven tijdens de WoTS de URE13. Met deze racewagen heeft URE dit jaar deelgenomen aan de Formula Student competitie met een aantal aansprekende resultaten. Dit innovatieve team staat ook centraal tijdens het WoTS project, connecting mechanical drives. Het andere studententeam, Team Rembrandts, is een team van HBO en VWO studenten en doet mee aan de FIRST robotics competitie. Daarin krijgen ze de opdracht om in zes weken van nagenoeg ‘scrap’ een robot te bouwen die vervolgens deelneemt aan deze competitie in de USA. Dit jaar heeft team Rembrandts enkele prestigieuze prijzen in de wacht weten te slepen. Uiteraard is ook team Rembrandts aanwezig op de WoTS.

Onze markt is aan het veranderen en dat merken we aan het feit dat het niet alleen moeilijker wordt om mensen naar een beurs als de WoTS te krijgen, maar ook om het juiste technische personeel te vinden. Als markt is het onze verantwoordelijkheid om wat met deze signalen te doen, dat gebeurt naar mijn mening nog veel te weinig. Iedereen lijkt te wachten tot een ander het oplost. Ik hoop dat wij met alles wat Apex Dynamics doet op en rond de WoTS in ieder geval een kleine bijdrage leveren aan een mooie toekomst in aandrijftechniek!

Over Thom van Oss

Thom van Oss

Thom van Oss (1966) is eigenaar directeur van Apex Dynamics BV. Vanuit de elektronica in de mechanische wereld gerold met passie voor het product en vooral ook de toepassing. Pragmatisch, no-nonsens maar klantgericht en altijd bereid studenten, startups en ondernemers te helpen hun dromen waar te maken.

Bekijk alle berichten van Thom van Oss

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

  • Over pionieren en schuurtjes

    Pionieren, wat een prachtig woord! Als ze bij de lokale scouting gaan pionieren, weet iedereen daar waar het over gaat. Ze trekken een aantal pionierpalen en pioniertouw uit de rekken en bouwen de meest geweldige constructies. Van veldkeuken en schommel tot en met een heuse… Lees verder →

  • Fried squirrel

    Wat eet u deze feestdagen? Een malse rollade, varkenshaas, kalkoen of toch iets vegetarisch? U weet het nog niet? Heeft u misschien ooit gehoord van een ‘fried squirrel’? Ik tot voor kort ook niet. Tot ik in East Lansing, Michigan, de lokale Lansing State Journal… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven