Algemeen

batterij blog aandrijftechniek Termen als energieverbruik, energie-efficiency, groene energie, grijze energie, duurzame energie e.d. mogen inmiddels als gewoon bestempeld worden. De laatste tijd wordt er ook steeds meer gesproken over energie-opslag. Want hoewel we ook veel energie verbruiken, willen we het ook graag beschikbaar hebben als het ons uitkomt. Daarom is in een ver verleden al een keer de batterij uitgevonden. Tegenwoordig hebben we allemaal een batterij op zak of in onze handtas, tik ik deze column lekker buiten in de tuin met een batterij op schoot, bouwt ondertussen mijn buurman met een batterij in zijn hand aan een oudhollandse kapschuur en rijden er wereldwijd steeds meer (gesubsidieerde) batterijen op grote wielen rond. Echter al deze batterijen hebben een probleem; je moet ze elke keer weer opladen. Om dat duurzaam te doen willen we graag gebruik maken van duurzame energie uit windmolens, zonnepanelen en bio-installaties. Maar wanneer laden we onze batterijspullen het liefst op? Juist, in de nachtelijke uren met overdag de ‘duck curve’ in het netwerk als gevolg.

Wat zou het heerlijk zijn als je niet meer of veel minder hoefde op te laden. Je smartphone zelden opladen of met je elektrische auto probleemloos naar Spanje rijden. Volgens wetenschappers van de TU Twente (er komt daar zelfs een Batterijcampus) is dat over 10 jaar de gewoonste zaak van de wereld, las ik onlangs in het AD. Heeft vooral te maken met een verschuiving van gewone batterijen met een gel of vloeistof als elektrolyt naar vaste stof batterijen. Dit in combinatie met andere grondstoffen en nanotechnologie. In plaats van het dure en zeldzame kobalt wordt straks meer gebruik gemaakt van mangaan, natrium, calcium of zelfs silicium, maar ook de applicatie is van belang. In een smartphone zal een heel ander type batterij komen dan in een elektrische auto. Echter zijn sommige stoffen niet stabiel genoeg en daar wordt nu keihard aan gewerkt. De belangen zijn immers groot en denk maar niet dat de TU Twente de enige is die hier onderzoek naar doet. Persoonlijk denk ik dat als de batterijtechnologie probleemloos wordt én betaalbaar, het snel kan gaan qua elektrificeren van de maatschappij. Maar hoe zal dit de wereldeconomie gaan veranderen? Sommige olieafhankelijke landen en industrieën zullen dit als een bedreiging zien, andere landen juist als een kans. Nu maar hopen dat de politiek eens de juiste ‘probleemloze’ keuzes gaat maken.

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven