Algemeen

Onlangs zat ik een programma te kijken over het pensioenstelsel in Nederland en de vernieuwingen die er aan gaan komen. In deze documentaire worden meerdere mensen geïnterviewd die hun pensioen ‘anders’ hadden geregeld. Een echtpaar van middelbare leeftijd dat in India kon leven zonder veel bezit, twee dertigers die al hun geld in onroerend goed hadden gestoken en inmiddels dertig panden in hun bezit hadden om te verhuren (en zo de woningmarkt verzieken) en een vijftiger die tussendoor steeds pensioen nam van enkele maanden. Of noemen we dat gewoon vakantie voor langere tijd? Een sabbatical? Ik vond het allemaal maar vreemde voorbeelden. De gemiddelde Nederlander werkt nog steeds tot aan zijn pensioengerechtigde leeftijd en stapt er alleen wat eerder uit als hij of zij wat geld heeft gespaard of met een fatsoenlijke regeling vanuit zijn werkgever kan vertrekken.

In de industrie gaan de komende jaren heel wat technici met pensioen. Wat dat betekent weten we allemaal. Veel technische bedrijven hebben vacatures open staan, die maar moeilijk te vullen zijn. Dan moet je als bedrijf soms met creatieve oplossingen komen. Tijdens de opening van het ROVC TechCenter in Ede, kwam ik in gesprek met één van de bevlogen docenten. Hij gaf mij een voorbeeld van een pensionado die inmiddels, dankzij zijn kennis, meerdere keren naar het buitenland was gevlogen om een technisch probleem op te lossen. Het gaf des te meer aan dat het belang van scholing, bijscholing en ervaring groot is. Het nieuwe ROVC is volledig gericht op bijscholing, en dan vooral praktijkgericht. Met de nadruk op het snappen van de werking, schema’s lezen, storingen vinden en oplossen etc. En dat allemaal aan veel nieuwe demo-opstellingen mede beschikbaar gesteld door het bedrijfsleven. Datzelfde bedrijfsleven kan daar immers ook weer van profiteren.

Het nieuwe ROVC is trouwens helemaal aangepast aan de doelgroep. Dat de meeste cursisten mensen zijn met praktische vaardigheden blijkt uit de indeling van de parkeerplaatsen. Naast het pand is een hele rij parkeerplaatsen formaat XL, speciaal gereserveerd voor service- en bestelbussen. Hier blijkt maar weer de waardering vanuit het ROVC voor technici die dagelijks de mouwen opstropen om aan essentiële machines en installaties te kunnen sleutelen. Als we die technici niet meer hebben, staat alles stil. Wat als er geen landbouwproducten geoogst kunnen worden, geen levensmiddelen meer zijn in de supermarkt, er geen water meer uit de kraan komt of geen elektriciteit uit het stopcontact? Of moeten we in de toekomst meer pensionado’s gaan inschakelen? Ik hoop van niet. Het wordt hoog tijd, dat technici meer gewaardeerd worden in hun kennis en kunde. En dan zijn alleen grotere parkeerplaatsen niet genoeg.

Parkeerplaatsen bij ROVC Ede

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Agxeed

    Gorilla’s in the mist

    Toen ik midden september naar Flevoland reed om te gaan kijken naar de demo van de autonome AgBot van AgXeed, was het mistig en grijs. Toen ik vlak voor het demo-adres in de polder, het waren allemaal grote akkers, af en toe onderbroken door een… Lees verder →

  • Hollandia services

    Respect

    Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s… Lees verder →

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven