Blog
blog levertijd beurzen innovatief tijdbesparing
Beurzen en seminars zijn dé plek voor het opdoen van inspiratie voor engineers, waar het bedrijf uiteindelijk ook van kan profiteren (foto: Aandrijftechniek)

Beroepsmatig loop ik heel wat beurzen, beursjes, congressen, seminars, open dagen en andere evenementen af om ideeën op te doen, te proberen iets van aandrijftechniek te begrijpen en bekenden en onbekenden te ontmoeten. Vroeger eindigde het seizoen met SPS IPC Drives in november maar tegenwoordig gaat het door tot dik in december (AgriFoodTech, Elektro Vakbeurs. Machinebouw Event, MicroNano Conference). Daarna komen de kerstmarkten maar daar ga ik beroepsmatig (en privé) niet heen.

Twee zaken vallen mij de laatste paar maanden wel steeds meer op: het aantal bezoekers van evenementen lijkt verder te dalen, en levertijden vormen een stevig probleem. Maar waar in het verleden de recessie (dus kleinere budgetten) als belangrijkste reden voor het wegblijven van bezoekers werd genoemd, wordt nu de hoogconjunctuur als boosdoener beschouwd. In nagenoeg alle sectoren wordt volop geproduceerd. Engineers zijn druk aan het tekenen of staan ergens ter wereld onderdelen, modules en apparaten in elkaar te schroeven.

Alleen in de maritieme sector schijnt het nog flauw te zijn qua opdrachten, maar achter de schermen lopen tientallen projecten waar nu al druk aan wordt getekend, gerekend en gecalculeerd. Alleen die levertijd. Vijf maanden voor lenzen voor machine vision, twee jaar voor blikpakketten en lagers, drie maanden voor drukwerk, vier maanden voor aanrechtbladen, de voorbeelden vlogen me de laatste weken om de oren. Iedere fabriek en iedere system integrator lijkt tot over de oren in de opdrachten te zitten.

Maar als uw engineer nog vijf maanden werk heeft, kan die ene dag voor een beurs of congres er nog wel bij. Als hij daar een techniek ziet of kennissen spreekt waardoor hij een week werk bespaart, is die ene dag ruim terugverdiend.

Ad Spijkers

Over Ad Spijkers

Ad Spijkers

Ad Spijkers startte zijn journalistieke carrière in 1981 als redacteur bij Bedrijf en Techniek en bij Aandrijftechniek. Na een switch naar Technische Revue, Bouwrevue, Logistiek Revue en Kantoorrevue volgde in 1992 een carrière als freelance journalist. In 2002 keerde hij terug naar Aandrijftechniek, nu als hoofdredacteur. Sinds 1 januari 2016 is hij weer actief als freelance auteur, maar nog steeds nauw betrokken bij Aandrijftechniek.

Bekijk alle berichten van Ad Spijkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven