Blog

Hoe gaat u om met de strikte AVG wetgeving die inmiddels in werking is getreden? Als Apex Dynamics hebben wij besloten de letter van de wet te volgen, en de consequenties zijn stevig. Terwijl wij ons voorbereiden op een drastisch gesnoeid bestand (hoeveel we verloren vertel ik tegen het einde van deze blogpost) lijkt een deel van de markt de wet vrij te interpreteren. Ook buitenlandse collega’s die ik over het onderwerp spreek verklaren ons Nederlanders voor gek. Zijn wij weer eens het braafste jongetje van de klas?
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), de Nederlandse wet die voortvloeit uit wat op Europees niveau de GDPR (General Data Protection Regulation) heet, is op dit moment een hot issue. De wet treedt op 25 mei 2018 in werking en gezien het aantal mails en posts op social media realiseert iedereen zich nu pas dat er toch echt iets moet gebeuren. Maar iedereen lijkt de wet op een andere manier te interpreteren.
De impact van de AVG/GDPR is natuurlijk enorm als het gaat om de IT en administratieve kant van een organisatie maar vooral op het gebied van marketing en communicatie lijken de meningen uiteen te lopen. Hoe gaan wij daarmee om?

Nieuwsbrief

Apex Dynamics stuurt eenmaal per kwartaal een nieuwsbrief naar een zorgvuldig opgebouwd bestand van ontvangers. Dit bestand is opgebouwd door het vastleggen van namen en e-mail adressen van relaties waarmee we in contact komen tijdens onze dagelijkse werkzaamheden. Tot op heden was ons standpunt: als iemand bij ons iets aanvraagt of koopt dan hebben we een zakelijk relatie en zal het op prijs gesteld worden als we deze zakelijke relatie regelmatig informeren over onze activiteiten. Uiteraard altijd met de mogelijkheid om zich uit te schrijven (opt-out) als abonnee op onze nieuwsbrief. Ik denk dat dit veel lezers bekend in de oren klinkt, of niet?
Maar helaas, vanaf 25 mei mag dit niet meer, vanaf dat moment moeten wij kunnen aantonen dat een ontvanger expliciet toestemming heeft gegeven (opt-in) voor het ontvangen van een nieuwsbrief (of een andere ‘commerciële’ uiting).

Hoe zit dat met klanten?

Klanten vallen onder de e-Privacy Regulation; je mag ze informatie sturen over producten die vergelijkbaar zijn met de producten die ze bij ons gekocht hebben, zonder dat ze daarvoor een opt-in hoeven aan te klikken. Betekent dat echter dat als een bedrijf met 1.000 medewerkers iets bij ons bestelt we vervolgens alle medewerkers van dat bedrijf een nieuwsbrief mogen sturen? Daarover vind ik nergens duidelijke informatie, dus zullen we ons hier voorzichtig in op moeten stellen.

Onze oplossing

Binnen Apex Dynamics hebben we uitvoerig gesproken over hoe we het beste met de nieuwe AVG wetgeving kunnen omgaan als het gaat om het versturen van onze nieuwsbrief. De wet is op dit punt namelijk zeer helder: we moeten over de expliciete toestemming (met bijbehorende documentatie) beschikken voordat we iemand onze nieuwsbrief mogen sturen. Daarom hebben we besloten om iedereen die voor 25 mei in ons mailbestand staat te vragen om (expliciet) te klikken op een knop waarmee aangegeven wordt dat men de nieuwsbrief wil blijven ontvangen.

Met als gevolg dat we waarschijnlijk, schrik niet, zo’n ± 85% van ons bestand verliezen.

Er zijn twee redenen voor onze keuze:

  1. Simpel: het staat in de wet. Naar onze mening is de wet niet vaag of onduidelijk, je moet (met terugwerkende kracht) expliciete toestemming hebben en dat kunnen bewijzen (documenteren). Dus iedere ontvanger waarbij we die documentatie niet hebben is een risico.
  2. Wij hebben zelf ook een hekel aan spam. Wij steken veel tijd en moeite in onze uitingen en willen deze aan niemand opdringen. Een bestand waarbij elke ontvanger in ons nieuws geïnteresseerd is? Klinkt fantastisch!

Veel bedrijven maken in mijn ogen een fout. Ze lappen een wet aan hun laars omdat deze hen niet uit komt, in de hoop dat het ‘allemaal zo’n vaart niet gaat lopen’. Maar we leven in een wereld waarin privacy en de veiligheid van persoonsgegevens alleen maar belangrijker worden. We moeten een keer door de zure appel heen bijten, waarom niet nu?
Ik ben mij ervan bewust dat het opnieuw opbouwen van ons bestand een enorme klus gaat zijn. Tegelijkertijd houden we onszelf ook niet meer voor de gek, als 85% ons nieuws niet wil ontvangen, wat zijn die contacten dan waard? Op deze manier houden we contact met de relaties die echt waardevol zijn en kunnen we al onze inspanningen op hen richten.

Zijn wij nu het braafste jongetje van de klas? Ik denk van niet. We zijn de slimste!

Over Thom van Oss

Thom van Oss

Thom van Oss (1966) is eigenaar directeur van Apex Dynamics BV. Vanuit de elektronica in de mechanische wereld gerold met passie voor het product en vooral ook de toepassing. Pragmatisch, no-nonsens maar klantgericht en altijd bereid studenten, startups en ondernemers te helpen hun dromen waar te maken.

Bekijk alle berichten van Thom van Oss

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Agxeed

    Gorilla’s in the mist

    Toen ik midden september naar Flevoland reed om te gaan kijken naar de demo van de autonome AgBot van AgXeed, was het mistig en grijs. Toen ik vlak voor het demo-adres in de polder, het waren allemaal grote akkers, af en toe onderbroken door een… Lees verder →

  • Parkeerplaatsen bij ROVC Ede

    Parkeren XL

    Onlangs zat ik een programma te kijken over het pensioenstelsel in Nederland en de vernieuwingen die er aan gaan komen. In deze documentaire worden meerdere mensen geïnterviewd die hun pensioen ‘anders’ hadden geregeld. Een echtpaar van middelbare leeftijd dat in India kon leven zonder veel… Lees verder →

  • Hollandia services

    Respect

    Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s… Lees verder →

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven