Blog

Hoe gaat u om met de strikte AVG wetgeving die inmiddels in werking is getreden? Als Apex Dynamics hebben wij besloten de letter van de wet te volgen, en de consequenties zijn stevig. Terwijl wij ons voorbereiden op een drastisch gesnoeid bestand (hoeveel we verloren vertel ik tegen het einde van deze blogpost) lijkt een deel van de markt de wet vrij te interpreteren. Ook buitenlandse collega’s die ik over het onderwerp spreek verklaren ons Nederlanders voor gek. Zijn wij weer eens het braafste jongetje van de klas?
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), de Nederlandse wet die voortvloeit uit wat op Europees niveau de GDPR (General Data Protection Regulation) heet, is op dit moment een hot issue. De wet treedt op 25 mei 2018 in werking en gezien het aantal mails en posts op social media realiseert iedereen zich nu pas dat er toch echt iets moet gebeuren. Maar iedereen lijkt de wet op een andere manier te interpreteren.
De impact van de AVG/GDPR is natuurlijk enorm als het gaat om de IT en administratieve kant van een organisatie maar vooral op het gebied van marketing en communicatie lijken de meningen uiteen te lopen. Hoe gaan wij daarmee om?

Nieuwsbrief

Apex Dynamics stuurt eenmaal per kwartaal een nieuwsbrief naar een zorgvuldig opgebouwd bestand van ontvangers. Dit bestand is opgebouwd door het vastleggen van namen en e-mail adressen van relaties waarmee we in contact komen tijdens onze dagelijkse werkzaamheden. Tot op heden was ons standpunt: als iemand bij ons iets aanvraagt of koopt dan hebben we een zakelijk relatie en zal het op prijs gesteld worden als we deze zakelijke relatie regelmatig informeren over onze activiteiten. Uiteraard altijd met de mogelijkheid om zich uit te schrijven (opt-out) als abonnee op onze nieuwsbrief. Ik denk dat dit veel lezers bekend in de oren klinkt, of niet?
Maar helaas, vanaf 25 mei mag dit niet meer, vanaf dat moment moeten wij kunnen aantonen dat een ontvanger expliciet toestemming heeft gegeven (opt-in) voor het ontvangen van een nieuwsbrief (of een andere ‘commerciële’ uiting).

Hoe zit dat met klanten?

Klanten vallen onder de e-Privacy Regulation; je mag ze informatie sturen over producten die vergelijkbaar zijn met de producten die ze bij ons gekocht hebben, zonder dat ze daarvoor een opt-in hoeven aan te klikken. Betekent dat echter dat als een bedrijf met 1.000 medewerkers iets bij ons bestelt we vervolgens alle medewerkers van dat bedrijf een nieuwsbrief mogen sturen? Daarover vind ik nergens duidelijke informatie, dus zullen we ons hier voorzichtig in op moeten stellen.

Onze oplossing

Binnen Apex Dynamics hebben we uitvoerig gesproken over hoe we het beste met de nieuwe AVG wetgeving kunnen omgaan als het gaat om het versturen van onze nieuwsbrief. De wet is op dit punt namelijk zeer helder: we moeten over de expliciete toestemming (met bijbehorende documentatie) beschikken voordat we iemand onze nieuwsbrief mogen sturen. Daarom hebben we besloten om iedereen die voor 25 mei in ons mailbestand staat te vragen om (expliciet) te klikken op een knop waarmee aangegeven wordt dat men de nieuwsbrief wil blijven ontvangen.

Met als gevolg dat we waarschijnlijk, schrik niet, zo’n ± 85% van ons bestand verliezen.

Er zijn twee redenen voor onze keuze:

  1. Simpel: het staat in de wet. Naar onze mening is de wet niet vaag of onduidelijk, je moet (met terugwerkende kracht) expliciete toestemming hebben en dat kunnen bewijzen (documenteren). Dus iedere ontvanger waarbij we die documentatie niet hebben is een risico.
  2. Wij hebben zelf ook een hekel aan spam. Wij steken veel tijd en moeite in onze uitingen en willen deze aan niemand opdringen. Een bestand waarbij elke ontvanger in ons nieuws geïnteresseerd is? Klinkt fantastisch!

Veel bedrijven maken in mijn ogen een fout. Ze lappen een wet aan hun laars omdat deze hen niet uit komt, in de hoop dat het ‘allemaal zo’n vaart niet gaat lopen’. Maar we leven in een wereld waarin privacy en de veiligheid van persoonsgegevens alleen maar belangrijker worden. We moeten een keer door de zure appel heen bijten, waarom niet nu?
Ik ben mij ervan bewust dat het opnieuw opbouwen van ons bestand een enorme klus gaat zijn. Tegelijkertijd houden we onszelf ook niet meer voor de gek, als 85% ons nieuws niet wil ontvangen, wat zijn die contacten dan waard? Op deze manier houden we contact met de relaties die echt waardevol zijn en kunnen we al onze inspanningen op hen richten.

Zijn wij nu het braafste jongetje van de klas? Ik denk van niet. We zijn de slimste!

Over Thom van Oss

Thom van Oss

Thom van Oss (1966) is eigenaar directeur van Apex Dynamics BV. Vanuit de elektronica in de mechanische wereld gerold met passie voor het product en vooral ook de toepassing. Pragmatisch, no-nonsens maar klantgericht en altijd bereid studenten, startups en ondernemers te helpen hun dromen waar te maken.

Bekijk alle berichten van Thom van Oss

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven