Algemeen

Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat zo? We kunnen gelukkig niet in de toekomst kijken, maar wel realistisch zijn. Ook 2021 zal voor veel mensen, bedrijven en economieën lastig blijven.

Maar er zijn ook kansen. Kansen om te veranderen. Kijken we eens naar het vakgebied Aandrijftechniek. We hebben het al vaker gehad over digitalisering en connectiviteit. Maar de aandrijving ‘an sich’, wat gebeurt daar? Momenteel is het de elektromotor waar het om draait. Domweg wat ronddraaiend koper of aluminium in een magneetveld. Een aandrijving die al heel oud is. Volgens Wikipedia zelfs al 200 jaar! Want in 1821 was het de Britse wetenschapper Michael Faraday (ja, die van de kooi) die elektrische energie omzette in mechanische energie door middel van elektromagnetisme.

Elektromotor ASEA
Een oude ASEA elektromotor met tandwieloverbrenging in een Zweeds Theater (foto: Paul Quaedvlieg)

En nu 200 jaar later komt de ontwikkeling van de elektromotor pas in een ‘stroom’-versnelling. Want na de stoommachine en diverse varianten van de brandstofmotor zijn we tot inkeer gekomen en omarmen nu massaal de elektromotor. Okay, er zijn nog altijd criticasters die vasthouden aan fossiele brandstoffen en elk argument aannemen om de elektroaandrijving inclusief fabricage van accu’s en waterstof in een negatief daglicht te zetten. Maar we moeten gewoon ophouden die steenrijke oliesjeiks te blijven sponsoren. Die investeren zelf inmiddels ook in duurzame energie en starten concurrenten op die het Tesla lastig willen gaan maken. Een wereldmerk als de Volkswagen Group heeft na het dieselschandaal veel goed te maken. Het bedrijf gaat de komende vijf jaar 73 miljard euro (!) investeren in elektrificatie, hybride aandrijflijnen en digitale technologie.

Okay zult u denken, dat is automotive, maar ook dichter bij huis zien we die ontwikkeling. Een bedrijf als Bosch Rexroth, groot geworden door hydraulische aandrijftechniek, gaat de wereld van de mobiele machines transformeren. Hydrauliek blijft nog wel deels, maar de dieselmotor die de hydrauliekpomp aandrijft kunnen ze vervangen door elektrisch. En van de hydraulische wielaandrijving hebben ze ook een elektroversie. Kennis op het gebied van elektrificatie en alles wat daarbij hoort halen ze – deels – van moederconcern Bosch. Ook op het gebied van kraan- en lieraandrijvingen en in de maritieme sector vindt al veel elektrificatie plaats. En de eerste elektrische vliegtuigen vliegen al! Terwijl Airbus leuk aankondigt om in 2035 een vliegtuig klaar te hebben dat op waterstof vliegt, laat de TU Delft zien dat ze al een drone klaar hebben die vliegt op elektriciteit uit een brandstofcel .

Maar we zijn er nog lang niet. Een start-up in Minneapolis (VS) claimt een nieuw type elektromotor te hebben ontwikkeld met een eigen massa van 15 kg en een continuvermogen van 200 kW. Dit dankzij 3D geprinte koperen windingen, geïntegreerde SiC vermogenselektronica en speciale koeling. De elektromotor kon nog wel eens voor wat ‘reuring’ gaan zorgen. Het wordt tijd om de elektromotor eens in het zonnetje te zetten. Daarom roep ik hierbij 2021 uit tot het jaar van de elektromotor! Meer dan verdiend!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

  • Over pionieren en schuurtjes

    Pionieren, wat een prachtig woord! Als ze bij de lokale scouting gaan pionieren, weet iedereen daar waar het over gaat. Ze trekken een aantal pionierpalen en pioniertouw uit de rekken en bouwen de meest geweldige constructies. Van veldkeuken en schommel tot en met een heuse… Lees verder →

  • Fried squirrel

    Wat eet u deze feestdagen? Een malse rollade, varkenshaas, kalkoen of toch iets vegetarisch? U weet het nog niet? Heeft u misschien ooit gehoord van een ‘fried squirrel’? Ik tot voor kort ook niet. Tot ik in East Lansing, Michigan, de lokale Lansing State Journal… Lees verder →

  • Flying V TU Delft Blog

    Flying V

    U heeft het vast wel meegekregen. Onze nationale vliegmaatschappij KLM had een feestje, ze bestaan 100 jaar. Iets om trots op te zijn. Nu is vliegen op zich ook een feestje, tenminste als je vliegen leuk vindt. Het afgelopen jaar heb ik best wat gevlogen,… Lees verder →

  • waterstof foto Paul Quaedvlieg

    Stof tot nadenken

    Stikstof. Wie heeft dat woord de afgelopen weken niet horen vallen in de media? Boeren die massaal actie voerden, minder hard rijden op snelwegen, bouwprojecten die stil worden gelegd. Iedereen had het ineens over stikstof. Nu ben ik zelf geen chemicus, maar ik was net… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven