Algemeen

Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat zo? We kunnen gelukkig niet in de toekomst kijken, maar wel realistisch zijn. Ook 2021 zal voor veel mensen, bedrijven en economieën lastig blijven.

Maar er zijn ook kansen. Kansen om te veranderen. Kijken we eens naar het vakgebied Aandrijftechniek. We hebben het al vaker gehad over digitalisering en connectiviteit. Maar de aandrijving ‘an sich’, wat gebeurt daar? Momenteel is het de elektromotor waar het om draait. Domweg wat ronddraaiend koper of aluminium in een magneetveld. Een aandrijving die al heel oud is. Volgens Wikipedia zelfs al 200 jaar! Want in 1821 was het de Britse wetenschapper Michael Faraday (ja, die van de kooi) die elektrische energie omzette in mechanische energie door middel van elektromagnetisme.

Elektromotor ASEA
Een oude ASEA elektromotor met tandwieloverbrenging in een Zweeds Theater (foto: Paul Quaedvlieg)

En nu 200 jaar later komt de ontwikkeling van de elektromotor pas in een ‘stroom’-versnelling. Want na de stoommachine en diverse varianten van de brandstofmotor zijn we tot inkeer gekomen en omarmen nu massaal de elektromotor. Okay, er zijn nog altijd criticasters die vasthouden aan fossiele brandstoffen en elk argument aannemen om de elektroaandrijving inclusief fabricage van accu’s en waterstof in een negatief daglicht te zetten. Maar we moeten gewoon ophouden die steenrijke oliesjeiks te blijven sponsoren. Die investeren zelf inmiddels ook in duurzame energie en starten concurrenten op die het Tesla lastig willen gaan maken. Een wereldmerk als de Volkswagen Group heeft na het dieselschandaal veel goed te maken. Het bedrijf gaat de komende vijf jaar 73 miljard euro (!) investeren in elektrificatie, hybride aandrijflijnen en digitale technologie.

Okay zult u denken, dat is automotive, maar ook dichter bij huis zien we die ontwikkeling. Een bedrijf als Bosch Rexroth, groot geworden door hydraulische aandrijftechniek, gaat de wereld van de mobiele machines transformeren. Hydrauliek blijft nog wel deels, maar de dieselmotor die de hydrauliekpomp aandrijft kunnen ze vervangen door elektrisch. En van de hydraulische wielaandrijving hebben ze ook een elektroversie. Kennis op het gebied van elektrificatie en alles wat daarbij hoort halen ze – deels – van moederconcern Bosch. Ook op het gebied van kraan- en lieraandrijvingen en in de maritieme sector vindt al veel elektrificatie plaats. En de eerste elektrische vliegtuigen vliegen al! Terwijl Airbus leuk aankondigt om in 2035 een vliegtuig klaar te hebben dat op waterstof vliegt, laat de TU Delft zien dat ze al een drone klaar hebben die vliegt op elektriciteit uit een brandstofcel .

Maar we zijn er nog lang niet. Een start-up in Minneapolis (VS) claimt een nieuw type elektromotor te hebben ontwikkeld met een eigen massa van 15 kg en een continuvermogen van 200 kW. Dit dankzij 3D geprinte koperen windingen, geïntegreerde SiC vermogenselektronica en speciale koeling. De elektromotor kon nog wel eens voor wat ‘reuring’ gaan zorgen. Het wordt tijd om de elektromotor eens in het zonnetje te zetten. Daarom roep ik hierbij 2021 uit tot het jaar van de elektromotor! Meer dan verdiend!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Hollandia services

    Respect

    Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s… Lees verder →

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven