Algemeen

Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat zo? We kunnen gelukkig niet in de toekomst kijken, maar wel realistisch zijn. Ook 2021 zal voor veel mensen, bedrijven en economieën lastig blijven.

Maar er zijn ook kansen. Kansen om te veranderen. Kijken we eens naar het vakgebied Aandrijftechniek. We hebben het al vaker gehad over digitalisering en connectiviteit. Maar de aandrijving ‘an sich’, wat gebeurt daar? Momenteel is het de elektromotor waar het om draait. Domweg wat ronddraaiend koper of aluminium in een magneetveld. Een aandrijving die al heel oud is. Volgens Wikipedia zelfs al 200 jaar! Want in 1821 was het de Britse wetenschapper Michael Faraday (ja, die van de kooi) die elektrische energie omzette in mechanische energie door middel van elektromagnetisme.

Elektromotor ASEA
Een oude ASEA elektromotor met tandwieloverbrenging in een Zweeds Theater (foto: Paul Quaedvlieg)

En nu 200 jaar later komt de ontwikkeling van de elektromotor pas in een ‘stroom’-versnelling. Want na de stoommachine en diverse varianten van de brandstofmotor zijn we tot inkeer gekomen en omarmen nu massaal de elektromotor. Okay, er zijn nog altijd criticasters die vasthouden aan fossiele brandstoffen en elk argument aannemen om de elektroaandrijving inclusief fabricage van accu’s en waterstof in een negatief daglicht te zetten. Maar we moeten gewoon ophouden die steenrijke oliesjeiks te blijven sponsoren. Die investeren zelf inmiddels ook in duurzame energie en starten concurrenten op die het Tesla lastig willen gaan maken. Een wereldmerk als de Volkswagen Group heeft na het dieselschandaal veel goed te maken. Het bedrijf gaat de komende vijf jaar 73 miljard euro (!) investeren in elektrificatie, hybride aandrijflijnen en digitale technologie.

Okay zult u denken, dat is automotive, maar ook dichter bij huis zien we die ontwikkeling. Een bedrijf als Bosch Rexroth, groot geworden door hydraulische aandrijftechniek, gaat de wereld van de mobiele machines transformeren. Hydrauliek blijft nog wel deels, maar de dieselmotor die de hydrauliekpomp aandrijft kunnen ze vervangen door elektrisch. En van de hydraulische wielaandrijving hebben ze ook een elektroversie. Kennis op het gebied van elektrificatie en alles wat daarbij hoort halen ze – deels – van moederconcern Bosch. Ook op het gebied van kraan- en lieraandrijvingen en in de maritieme sector vindt al veel elektrificatie plaats. En de eerste elektrische vliegtuigen vliegen al! Terwijl Airbus leuk aankondigt om in 2035 een vliegtuig klaar te hebben dat op waterstof vliegt, laat de TU Delft zien dat ze al een drone klaar hebben die vliegt op elektriciteit uit een brandstofcel .

Maar we zijn er nog lang niet. Een start-up in Minneapolis (VS) claimt een nieuw type elektromotor te hebben ontwikkeld met een eigen massa van 15 kg en een continuvermogen van 200 kW. Dit dankzij 3D geprinte koperen windingen, geïntegreerde SiC vermogenselektronica en speciale koeling. De elektromotor kon nog wel eens voor wat ‘reuring’ gaan zorgen. Het wordt tijd om de elektromotor eens in het zonnetje te zetten. Daarom roep ik hierbij 2021 uit tot het jaar van de elektromotor! Meer dan verdiend!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven