Algemeen
eConowind Liebherr
Het schip Ankie is voorzien van twee Ventifoils van eConowind. Grote zwenkaandrijvingen zorgen voor de beweging van de Ventifoils (foto: eConowind)

Visionairs zochten in het verleden naar mogelijkheden om natuurlijke hulpbronnen ook in de scheepvaart te gebruiken. Jacques-Yves Cousteau gaf in 1985 vorm aan dit idee met de Alcyone, het eerste schip ter wereld met een hybride diesel-zeil-voortstuwing. Meer dan 35 jaar later heeft dit concept meer dan ooit aan belang gewonnen. Zwenkaandrijvingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Op basis van Cousteau’s ontwerp ontwikkelde het Nederlandse eConowind een innovatief zeilsysteem dat een revolutie moet teweegbrengen in de commerciële scheepvaart. Tot 40 meter hoge, futuristische metalen zeilen dienen als voortstuwingsondersteuning voor vrachtschepen.

20 procent zuiniger

Door gebruik te maken van de natuurlijke hulpbron wind kunnen de brandstofkosten in de scheepvaart met wel 20 procent worden teruggebracht. Het is een doorbraak voor de maritieme industrie en een belangrijke stap naar een zuinige en ecologische scheepvaart.

Grootste zwenkaandrijvingen

De enorme zeilen worden aangedreven door wat momenteel de grootste zwenkaandrijvingen ter wereld zijn. De enorme, door wormwielen aangedreven componenten van Liebherr Components hebben elk een diameter van 1.720 mm en wegen samen meer dan 1,4 ton.

Liebherr zwenkaandrijving
Deze grootste zwenkaandrijvingen van Liebherr zijn volledig zeewaardig uitgevoerd (foto: Liebherr)

Bij gebruik op volle zee laten de Liebherr producten hun voordelen volledig zien en leveren ze een belangrijke bijdrage aan lagere emissies.

Frank Nieuwenhuis, CEO eConowind: ‘Topadvies en een ongecompliceerde aanpak kenmerken onze samenwerking met Liebherr. Wij zijn zeer tevreden en kijken er naar uit om samen nog meer uitdagende projecten te realiseren.’

Liebherr zwenkaandrijvingen zijn op zichzelf staande systemen die bestaan uit een aandrijf- en lagerunit. Hierdoor zijn de componenten bijzonder goed bestand tegen extreme milieu-invloeden, zoals zout water of stof. Speciale afdichtingssystemen en coatings dragen ook bij aan de hoge weerstand van de grote componenten en maken ze ideaal voor gebruik op zee.

Verdrievoudiging efficiëntie

Zwenkaandrijvingen bieden doorslaggevende toepassingsvoordelen voor de eConowind-zeilen. De grote binnendiameter van de componenten maakt het mogelijk om luchtstromen die aan het zeil worden onttrokken door de binnenkant van het zeil om te leiden. Volgens eConowind verdrievoudigt deze aerodynamische optimalisatie de efficiëntie van de zeilen.

Ingebouwde positie-encoder

Een in het onderdeel ingebouwde positie-encoder zorgt voor de juiste uitlijning op de wind. Zo weet het systeem altijd, onder welke hoek het zeil ten opzichte van de wind staat en garandeert daardoor te allen tijde een optimale voortstuwing.

Liebherr zwenkaandrijving econowind
Hier wordt het wormwiel gemonteerd (foto: Liebherr)

De zwenkaandrijvingen die in de zeilen zijn ingebouwd, behoren tot de Signature-Line productreeks van Liebherr. Deze hoogwaardige producten zijn speciaal ontworpen voor de behoeften van de klant en de specifieke eisen van de betreffende toepassing.

Met de levering van de enorme zwenkaandrijvingen vestigt Liebherr niet alleen een nieuw record, maar levert het ook een bijdrage aan een duurzamere scheepvaart.

Onderstaande video’s geven een idee van het functioneren van de Ventifoil op volle zee.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven