Algemeen

Zuiniger hydrostatische heftrucks

Zuiniger hyeftrucks Jungheinrich
Jungheinrich heeft zijn hydrostatische heftrucks weer zuiniger gemaakt (foto: Jungheinrich).

Jungheinrich heeft zijn hydrostatisch aangedreven diesel- en LPG-heftrucks facelift gegeven. De vorkheftrucks zijn 8% zuiniger geworden, wat merkbaar scheelt in de brandstofkosten, maar ook in de uitlaatemissies. Ook is de cabine vernieuwd en kunnen de trucks worden uitgerust met nieuwe, slimme functies.

De vernieuwingen hebben betrekking op alle modellen hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks van het merk, die leverbaar zijn met capaciteiten van 1,6 ton tot 5,0 ton. De 2,5 ton, 3,0 ton en 3,5 ton dieselheftrucks ondergingen de meest grondigst vernieuwing. Ze krijgen de beschikking over een nieuwe VW-motor met commonrailtechniek, die zorgt voor minder trillingen, lager dieselverbruik en schonere uitlaatgassen. De motor wordt standaard voorzien van een dieselpartikelfilter, waardoor de heftrucks aan de Europese emissie-eisen van trede III B voldoen.

Het hart van de nieuwe hydrostatisch diesel- en LPG-heftrucks wordt gevormd door een vernieuwde, intelligente besturing. De software en hardware vormen een nieuwe generatie en zijn in eigen huis ontwikkeld. Dat maakt het mogelijk alle componenten op elkaar af te stemmen, waardoor kracht en efficiëntie optimaal zijn.

Zuiniger hydrauliek

Een variabele hydrostatische pomp zorgt voor een verlaging van het brandstofverbruik. De pomp stemt de hoeveelheid olie nauwkeurig af op de benodigde kracht voor het heffen en de overige hydraulische functies. Dat spaart brandstof wanneer de vorken bijvoorbeeld onbelast worden geheven. In de praktijk lopen de brandstofbesparingen tijdens heffen en andere hydraulische functies op tot maar liefst 20%.

De aandrijving is direct en fijngevoelig te bedienen, naar wens met dubbele pedalen. Het toerental wordt tijdens heffen en het uitvoeren van hydraulische functies automatisch op het optimale niveau gebracht. Dat voorkomt nodeloos hoge toerentallen en verlaagt zo het brandstofverbruik. Met vijf individueel instelbare werkprogramma’s is het gedrag van de heftruck met een druk op de knop af te stemmen op de omstandigheden.

Met de nieuwe trucks doet ook een nieuwe hydraulische bediening haar intrede. Behalve vingerbesturing en joystick doet een mix tussen joystick en afzonderlijke hendels zijn intrede. Deze zogeheten Duo-Pilot bestaat uit twee naast elkaar geplaatste hendels waarmee alle hydraulische functies kunnen worden bediend.

Zicht

De uitvoeringen tot en met 3,5 ton worden geleverd met een nieuwe heftruckmast, die zorgt voor een groter zicht voor de chauffeur. Die mast beschikt over een geoptimaliseerde slangen- en kettinggeleiding. Verder is de dwarstraverse voorzien van kijkopeningen, zodat de vorkpunten continu zichtbaar zijn.

Het speciale, lage ontwerp van het schutbord verschaft de chauffeur veel zicht op de vorken en de last. Het zicht naar achter is door het lage contragewicht optimaal. Het dakvenster zonder spijlen biedt een ongehinderd zicht bij in- en uitstapelen op hoogte.

Slimme functies

Softwarefuncties maken het leven van de heftruckchauffeur eenvoudiger. De hydrostatische heftrucks krijgen de mogelijkheid om slimme functies zonder verdere extra aanpassingen naar wens te integreren. Zo kunnen de heftrucks niet alleen worden uitgerust met automatische horizontaalstelling van de vorken en centrering van de sideshift, maar ook met een blokkering van de hydraulische functies en automatisch wegen. Jungheinrich werkt aan nog meer handige functies, die ook achteraf op de heftrucks zullen kunnen worden geactiveerd.

Diverse optionele systemen verhogen de veiligheid verder. Access Control geeft de bediening van de truck pas vrij, nadat in de juiste volgorde de stoelschakelaar is geactiveerd en de gordel is gesloten. Drive Control biedt behalve een automatische snelheidsreductie in bochten ook vanaf bepaalde hefhoogtes een begrensde rijsnelheid Bij het assistentiesysteem Lift Control wordt aanvullend de neigsnelheid vanaf dezelfde hefhoogte begrensd en wordt de neighoek op een display in de cabine weergegeven.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven