Algemeen
Otto 100 zelfrijdende voertuigen
Self Driving Vehicles worden onder meer gebruikt voor het transport van bakken in magazijnen (foto: Romias).

AGV’s (Automatic Guided Vehicles) bestaan al enkele decennia, maar ze hebben een bepaalde infrastructuur nodig. SDV’s (Self Driving Vehicles) vinden met behulp van een ingebouwde kaart en de nodige sensoren zelf hun weg binnen de gedefinieerde omgeving. Tijdens de Techni-Show liet systeem integrator Romias uit Enter (Ov.) zien waartoe zelfrijdende voertuigen in staat zijn.

Ofschoon de voertuigen op elkaar lijken en uiteindelijk hetzelfde doen, is een SDV duidelijk wat anders dan een AGV. Een AGV volgt met sensoren een streep op een gangpad, een kabel in de vloer of reflectoren langs de route. Een SDV daarentegen kijkt om zich heen en wat hij ‘ziet’ is zijn referentie.

Het komt frequent voor dat mensen, pallets en voertuigen de rijroute blokkeren. AGV’s komen dan tot stilstand en wachten tot de weg weer vrij is. SDV’s hebben de intelligentie om óm het object heen te rijden of een volledig andere route te rijden om op de eindbestemming te komen.

Zelfrijdende voertuigen

Medio 2016 kwam robot system integrator Romias in contact met het Canadese Clearpath Robotics. Na tal van zelfrijdende voertuigen voor ruw terrein te hebben gebouwd, richtte het bedrijf een industriële tak op, Otto Motors. De filosofie van een simpel te bedienen, intelligente besturing zoals Clearpath deze heeft ontwikkeld, paste perfect bij die van Romias.

Het bedrijf wordt vaak ingeschakeld als klanten een bepaald probleem hebben. Zo is de metaalbewerking al jaren geleden begonnen met het automatiseren van machines. Later zijn daar robots en robotcellen bij gekomen. Tegenwoordig bedienen operators vaak meerdere machines en robotcellen.

Anno 2018 ziet Romias dat ook de intralogistiek bij de automatisering wordt betrokken. Het bedrijf krijgt vragen van machineleveranciers en systeemintegratoren hoe ze werkstukken kunnen aan- en afvoeren. De techniek is er, nu is ook de markt er rijp voor. Al blijken bedrijven organisatorisch niet altijd klaar zijn voor SDV’s.

Het volledig artikel vindt u in het mei 2018 nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven