Algemeen

Wereldwijd eerste applicatie Beckhoff XTS

Beckhoff XTS
De Doysis afvullijn van TDC voor tabak.

Twee jaar geleden introduceerde Beckhoff (vertegenwoordigd door Industrial Automation Link) het eXtended Transport System (XTS). In principe is het een lineaire elektromotor die in de vorm van een ovaal rondloopt en waarbij elektromagneten en encoders zijn geïntegreerd in de ‘stator’ en permanente magneten zijn ondergebracht in wagentjes (‘rotor’). De wereldwijd eerste toepassing is gerealiseerd door Technical Development Corporation (TDC) in Kampen. Gain Automation Technology uit Gorinchem heeft de software ontwikkeld.

TDC ontving in 2012 een order om een nieuwe afvulmachine voor tabak in stazakken. Nu is tabak een lastig product, met verschillen in grondstoffen, afmetingen, vormen, soortgelijke massa’s en stortgewichten. De tabak wordt daarom buiten de afvulmachine gewogen en in bakjes getransporteerd naar een perskamer. Hierin wordt deze vervolgens samengedrukt en in de zak afgevuld.

Vorige generaties afvulmachines van TDC werden geheel mechanisch aangedreven. Een belangrijk nadeel hiervan is dat alles volgens een vast patroon en met een vaste takt (cyclustijd) gebeurt. De nieuwe verpakkingslijn wilde men zo flexibel en modulair mogelijk maken.

Beckhoff XTS

De zoektocht naar een geschikt transportsysteem leidde naar het XTS van Beckhoff. Het technisch concept van deze rondlopende lineaire motor sprak erg aan, bovendien paste het systeem van TDC voor de nieuwe machine. De originele geleiding bleek echter niet berekend op de massa’s en belastingen die TDC er op los liet.

TDC loste de problemen op door geleiding te vervangen door een volledig eigen ontwerp met een extra brug op de wagentjes voor extra ondersteuning. Die oplossing bleek echter gevoelig voor vervuiling. Het bedrijf ontwikkelde daarop een tweede railgeleiding, die nu wordt getest.

Software

Softwarematig is dit een groot project, zeker gezien de omvang van de lijn. De software is gerealiseerd in de ontwikkelomgeving TwinCAT 3.1. Deze bevat alle drivers en routines voor alle mechanische, magnetische en elektrische omzettingen. Gain had al projecten uitgevoerd met TwinCAT versie 3.0 en Codesys 3 (TwinCAT 3.x maakt gebruik van dezelfde compiler als Codesys).

De complexe machine bood de software-ontwikkelaars heel wat uitdagingen. Zo was een herstart van het systeem een hele puzzel. Data tracking, het op spanning houden van de folie en het snijden van de zak op de juiste breedte bleken eveneens uitdagingen.

De aandrijving en besturing van de machine zijn vrij standaard: Beckhoff panelen, I/O-terminals en IPC, een aantal motoren van SEW-Eurodrive en Exlar, pneumatiek van Festo en sensoren (voor een belangrijk deel afkomstig van Sick). De gehele machine wordt aangestuurd via het EtherCAT netwerprotocol.

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek. In onderstaand filmpje ziet u de machine in werking.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven