Algemeen
Apex dynamics curvic plate koppeling
Apex Dynamics introduceerde rondsels met een curvic plate koppeling in reactie op een duidelijke vraag vanuit de markt (foto: Apex Dynamics)

Vaak vragen machinebouwers om een aandrijving die flexibiliteit biedt, kwalitatief hoog is en zwaar te belasten is. Mede daardoor introduceerde Apex Dynamics in 2016 rondsels met een curvic plate koppeling. Maar waarom en wanneer is een rondsel met dit type koppeling te gebruiken?

Apex Dynamics introduceerde rondsels met een curvic plate koppeling in reactie op een duidelijke vraag vanuit de markt. Klanten wilden flexibiliteit, om zodoende makkelijk het rondsel van de aandrijving achteraf te kunnen wisselen. Ook moest de kwaliteit van hoog niveau zijn door middel van een spelingvrije, gecentreerde verbinding en de belastbaarheid was van groot belang, waardoor het rondsel over ongeveer 20 tanden moest beschikken.

Specificaties curvic plate koppeling

De tanden van het rondsel zijn convex geslepen (tonvormig) terwijl de voetplaat (of APC High Torque flens) concaaf geslepen is (zandlopervorm). Dat is voor een optimale verbinding en gelijkmatige verdeling van de belasting tussen de onderdelen.

Maar met deze grote voordelen, waarom zien we dit type koppeling niet vaker? De voornaamste redenen hiervoor is dat er hoogwaardige machines, hoogwaardig materiaal en hooggeschoold personeel voor nodig is om een goede curvic plate koppeling te produceren. We zien deze koppelingen dan ook in veeleisende markten zoals lucht- en ruimtevaart en in de energie-industrie.

Ontstaan van de curvic plate koppeling

Het principe van deze koppeling is bedacht door de succesvolle, Duitse ingenieur Albert Hirth (1858 – 1935). Hij startte onder andere de bedrijven Norma Compagnie GmbH (kogellagers, later overgenomen door SKF), Fortuna Werke (verpakkingsmachines) en KACO (afdichtingen voor de automotive), naast zijn Hirth AG (nokkenassen en tandwielen). De Hirth-vertanding is ook een bekende naam in de techniek. Hij heeft meer dan 350 patenten aangevraagd en werd daarom de ‘Schwabische Edison’ genoemd. Op zijn 73e vroeg hij nog patent aan voor een ‘vierkleurenpen met één handbediening. Die kennen we toch allemaal?

Maximale belastbaarheid

Nu, 100 jaar later, zijn de namen Hirth-Minimeter en Hirth-koppeling nog steeds bekend! Het principe van de Hirth-koppeling werd opgepikt door een Amerikaanse fabrikant van tandwielkasten, het werd verbeterd en hernoemd tot curvic-koppeling. Curvic-koppelingen werden voor het eerst in massa geproduceerd in 1942 om te voldoen aan de behoefte aan koppelingen die extreme nauwkeurigheid en maximale belastbaarheid vereisen, samen met een hoge productiesnelheid. Het uitbreken van WO II versnelde de introductie en het aantal toepassingen. Zo waren de krukassen en propellers van onder andere de P54 Mustang of een B29 voorzien van curvic-koppelingen.

Spiraalvormige conische tandwielen

De ontwikkeling van de curvic-koppeling stamt rechtstreeks af van de productie van spiraalvormige conische tandwielen, die op dezelfde machines en met vergelijkbare productiemethoden gemaakt werden. De term ‘curvic’ verwijst naar nokken op een cirkel, welke een karakteristieke, gebogen vorm hebben wanneer deze loodrecht op de koppeling bekeken worden.

Er zijn drie basistypen van curvic-koppelingen; een vaste curvic-koppeling, een semi-universele koppeling en een ontkoppel-koppeling. In alle gevallen biedt dit type koppeling een goede precisie-centrering, een hoog belastbaar vermogen en hij is spelingsvrij.

Vaste curvic plate koppelingen

De vaste curvic-koppeling is een hoog precisie starre verbinding van twee elementen. De vaste curvic-koppeling wordt op grote schaal gebruikt in de constructie van opgebouwde turbine- en compressorbladen voor lucht- en ruimteschepen en industriële gas-stoomturbines. Krukassen kunnen worden gemaakt van afzonderlijke, uitwisselbare delen door middel van deze koppeling. De vaste curvic-koppeling wordt ook door veel grote machinefabrikanten gebruikt voor precisie-indexeringsmechanismen.

Semi-universele curvic plate koppelingen

De semi-universele koppeling is ook een precisie-koppeling maar is losjes gekoppeld om maximaal 2 graden scheefstand van assen mogelijk te maken samen met een axiale vrijheid. De tanden van één deel hebben meestal een gebogen profiel om de last gecentreerd te houden en om een bijna uniforme beweging over te brengen.

Curvic plate ontkoppel koppeling

De ontkoppelings-koppelingen zijn zo ontworpen en gemaakt dat het juiste ‘tandcontact’ wordt gehandhaafd terwijl de koppeling in en uitschakelt. In de grotere maten wordt een spiraalvormig oppervlak gebruikt om dit te bereiken. Bij kleine koppelingen wordt deze actie benaderd door een speciaal gelokaliseerd tandlager. De twee delen van een schakel- of overbelastingskoppeling worden gewoonlijk op hun plaats gehouden door veerdruk. Schakelkoppelingen worden tegenwoordig gebruikt in een groot aantal toepassingen, waaronder auto’s, landbouwmachines en gereedschapswisselaars. Koppelingen kunnen worden geproduceerd door te zagen of slijpen, afhankelijk van de vereiste nauwkeurigheid.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven