Algemeen
Vrachtwagen op waterstof (Foto: FST)

Bijna alles zal dit jaar verdubbelen in de wereld van schone waterstof (H2), van elektrolyse-installaties tot het aantal landen dat H2-strategieën ontwikkelt. De verrassende groei van waterstof in China in de eerste helft van 2021 zou de elektrolysemarkt kunnen doen stijgen tot meer dan twee gigawatt in 2022. Toch blijft de vraag naar schone H2 achter bij de doortastende plannen van fabrikanten om hun capaciteit uit te breiden. Dat stelt BloombergNEF in een haar nieuwste waterstofmarktoverzicht. Het bedrijf voert strategisch onderzoek uit naar de wereldwijde grondstoffenmarkten en technologieën die de overgang naar een koolstofarme economie stimuleren.

Martin Tengler, hoofdwaterstofanalist bij BloombergNEF: “Bijna alles is dit jaar al verdubbeld in de wereld van schone waterstof en we verwachten dat dit de komende maanden zal aanhouden. Inmiddels hebben meer dan veertig landen een waterstofstrategie gepubliceerd of zijn deze in ontwikkeling. Wereldwijd worden meer dan 90 projecten gepland om waterstof in de industrie te gebruiken. Elektriciteitsgeneratoren hebben sinds januari hun geplande H2- turbinecapaciteit bijna verdubbeld.”

Verdubbeling transport

Het verschepen van elektrolyse-installaties zal in 2021 verdubbelen en in 2022 verviervoudigen, tot ten minste 1,8 GW. China zou goed zijn voor 60-63 procent van de wereldwijde installaties. Tegen 2030 zouden cumulatieve wereldwijde installaties 40GW kunnen overschrijden op basis van bekendmakingen van ontwikkelaars. Alkalische elektrolyse-installaties zullen de markt blijven domineren omdat ze economisch voordeliger zijn, met een aandeel van 80% in 2022.

Meer fabrieken dan nodig

Fabrikanten van elektrolysesystemen bouwen meer fabrieken dan nodig is als reactie op de stijgende verkoop. Tegen 2024 zou er ongeveer 16 GW aan productiecapaciteit kunnen komen, genoeg om meerdere keren aan de vraag te voldoen. Hierdoor kunnen veel fabrieken onderbenut blijven, waardoor de prijzen omlaag gaan.

Waterstof tankstation (Foto: Hygear)

CO2-neutraliteit

Netto-nul-emissiedoelstellingen stimuleren de H2-implementatie in Europa en China. In Europa stimuleert een stijgende CO2-prijs industriële bedrijven om waterstofroutes te verkennen. In China investeren grote bedrijven in waterstof om aan te tonen dat ze voldoen aan de CO2-neutraliteitsdoelstelling van het land. Tengler hierover: “Wat er nu in China gebeurt, is revolutionair voor schone waterstof. Chinese bedrijven racen om te laten zien dat ze voldoen aan de CO2-neutraliteitsdoelstelling van het land, waardoor de markt voor elektrolysesystemen – de apparaten die waterstof produceren met behulp van water en elektriciteit – in 2022 minstens negen keer groter zal zijn dan in 2020.”

Overheidsfinanciering

Ook de overheidsfinanciering neemt toe, met 11,4 miljard dollar per jaar, beschikbaar voor koolstofarme H2-projecten in 2021-30. Voor de meeste landen bedragen deze subsidies minder dan 0,1% van het BBP, ruim onder wat zonne-energie in de beginjaren kreeg, maar het is nog steeds een aanzienlijke boost in vergelijking met een paar jaar geleden.

Stijgende vraag naar schone H2

“Toch is de toekomst van waterstof als een belangrijke schone energiebron verre van zeker”, stelt Tengler. Een wijdverbreide vraag naar schone H2 is er de komende paar jaar nog niet. “Een aanhoudende, grootschalige vraag naar schone waterstof zal sterkere prikkels aan de vraagzijde nodig hebben dan we nu zien.” Wel zijn er verschillende grote projecten voorgesteld voor later in het decennium en er volgen er binnenkort wellicht meer in China. Plannen om in Europa een aanzienlijke H2-opslaginfrastructuur te bouwen, zullen in de toekomst ook een grootschalige vraag mogelijk maken.

“We zullen tegen 2030 CO2-prijzen van ten minste 100 dollar per ton moeten hebben om de adoptie van waterstof te stimuleren. Geen enkel land heeft tegenwoordig zulke koolstofprijzen en we voorspellen dat slechts drie markten dat niveau vóór 2030 zullen bereiken: Canada, de EU en het Verenigd Koninkrijk. Het is dan ook geen verrassing dat de overgrote meerderheid van de aangekondigde grootschalige projecten voor schone waterstof aan de vraagzijde uit deze regio’s komen.”

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven