Algemeen
Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing)

Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande uit studenten van de TU Delft, zijn IT-infrastructuur op de universiteitscampus staan.

Forze Hydrogen Racing is een van slechts twee waterstof raceteams wereldwijd. Het team neemt deel aan ‘traditionele’ benzine aangedreven races in de Dutch Supercar Challenge. Het team bestaat elk jaar uit ruim zestig studenten van de TU Delft in wisselende samenstelling. Hiervan nemen 25 studenten een tussenjaar om zich volledig te concentreren op het waterstof racen. Het team werkt al sinds 2007 aan de ontwikkeling van door waterstof aangedreven raceauto’s. Hun doel is om een bijdrage te leveren aan een verschuiving naar schoon vervoer.

Greenhouse

Greenhouse biedt het Forze-team colocatie rack ruimte in het Greenhouse DC2 datacenter in Naaldwijk. Greenhouse DC2 kent een energie-efficiënte Power Usage Effectiveness (PUE) waarde van 1,15. Daarnaast biedt het datacenter uitgebreide internationale en regionale connectiviteitsopties via carriers, internet exchanges en cloud onramps. Ook biedt het datacenter onder andere zero latency links met Amsterdam en 24/7 engineering support on-site.

De migratie van het servercluster van het waterstof raceteam naar Greenhouse in Naaldwijk is inmiddels voltooid. De IT-infrastructuur van Forze omvat het servercluster dat wordt gebruikt ten behoeve van rekenkracht, plus een omvangrijk Network Attached Storage (NAS) platform met een groot aantal harde schijven (HDD’s).

Het datacenter van Greenhouse in Naaldwijk. (Foto: Greenhouse Datacenters)

“De nieuwe colocatie datacenter omgeving in het colocatie datacenter van Greenhouse is een verbetering ten opzichte van onze vorige situatie,” aldus Martijn Loonen, Chief Aerodynamics bij Forze Hydrogen Racing. Het is niet ver van de universiteitscampus in Delft. Daarnaast heeft Greenhouse in Naaldwijk een datacenter met een energetisch zuinige bedrijfsvoering die aansluit op de eigen doelstellingen van Forze als het gaat om duurzaamheid. De rack indeling op de universiteitscampus van de TU Delft verschilde wel iets van de nieuwe situatie, maar de engineers van Greenhouse waren behulpzaam bij het aanpassen aan de nieuwe datacenter omgeving.

CFD

De IT-infrastructuur die Forze Hydrogen Racing nu heeft gemigreerd, is vooral bedoeld voor Computational Fluid Dynamics (CFD). Dit omvat het oplossen van thema’s rond luchtstromen en het optimaliseren van de aerodynamica van de raceauto. Doel is de snelheid en wegligging van de door waterstof aangedreven raceauto voortdurend te verbeteren. Het cluster van servers fungeert als een soort supercomputer, waarmee het team herhaaldelijk differentiële vergelijkingen kan oplossen. Dit gebeurt verschillende runs uit te voeren om goed gefundeerde aanpassingen aan de carrosserie van de raceauto te maken.

Door de op CFD gebaseerde aanpassingen verwacht Forze Hydrogen Racing deze zomer de nieuwste versie van zijn waterstof elektrische raceauto te lanceren, de Forze IX. Na twee jaar van grondig engineering werk, als opvolger van de Forze VIII, heeft het waterstof raceteam tot nu toe de volgende specificaties weten te realiseren:

  • acceleratie 0 – 100: < 3 seconden
  • topsnelheid: 300km/h
  • brandstofcel vermogen: 240 kW (327 pk)
  • maximaal boost vermogen: 600 kW (805 pk)

De nieuwe all-wheel drive raceauto heeft een massa van 1500 kg en meet 519 cm x 190 cm.

Racen tegen Porsche en Lamborghini

“Met de innovatieve ontwerpen is ons team in staat om het potentieel van deze schone energieoplossing voor mobiliteit te demonstreren,” zegt Maxime van Kekem, marketing manager van Forze Hydrogen Racing. “Onze waterstof aangedreven raceresultaten tot nu toe zijn zeker indrukwekkend. We hopen met de nieuwe auto nog betere resultaten te behalen. We mikken nu op deelname aan de GT-klasse van de Dutch Supercar Challenge. In deze hogere klasse zullen we het opnemen tegen de snelste auto’s, waaronder Porsche en Lamborghini.”

Dat de IT-infrastructuur nu in een professionele colocatie omgeving is ondergebracht, levert volgens van Kekem een positieve bijdrage aan de mogelijkheden. “Hoe efficiënter de datacenteromgeving is ingericht, des te sneller we het proces van CFD-gebaseerde modellering, simulatie en modificatie kunnen uitvoeren.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

  • SMC D-013

    Nieuwe SMC luchtverzorgingsunit levert hoge persluchtkwaliteit

    De AC-D-serie luchtverzorgingsunits van SMC maakt persluchtkwaliteit volgens ISO8573-1:2010 mogelijk en draagt daardoor bij aan een hoge proceszekerheid in pneumatische toepassingen (foto: SMC) SMC introduceert nieuwe luchtverzorgingsunits (AC-D-serie) die zorgen voor stabiele en betrouwbare industriële processen. De veelzijdige modulaire productserie, bestaande uit een compacte ‘one-box’-constructie,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven