Algemeen
Tijdens één van de testen worden de elektromotoren blootgesteld aan (veel) zout. De waterdunne coating – die overigens alléén op de eigen motoren wordt toegepast – beschermt de behuizing tegen deze agressieve omstandigheden.

De binnenkant van gerenommeerde elektromotoren is over het algemeen dik in orde. Aan de buitenkant valt in sommige gevallen nog wel wat te verbeteren. Zeker wanneer deze motoren onder ‘ruige’ omstandigheden moeten draaien zoals offshore of in omgevingen waar dagelijks wordt gereinigd met agressieve middelen. Om de levensduur van specifiek déze motoren te verlengen, liet Kolmer Elektromotoren een waterdunne coating ontwikkelen. Na vier jaar testen en een positief rapport van TNO behoort de coating nu tot het standaard assortiment.

Elektromotoren in deze sectoren draaien vaak in agressieve omgevingen. Weersomstandigheden, vocht, chemicaliën en reinigingsmiddelen kunnen hierbij de behuizing van de motoren ernstig aantasten. Een beschermende verflaag is veelal niet afdoende. Ook deze kan immers beschadigen en het opbrengen van steeds een nieuwe laag kan leiden tot oververhitting en uitval van de motor.

Duurzaamheid en uptime

Om de levensduur van deze motoren te verlengen, de procesuptime te verhogen en de onderhoudskosten te reduceren, liet Kolmer Elektromotoren een speciale, waterdunne coating ontwikkelen in een Duits laboratorium.

Martijn Stoffelsen, directeur van Kolmer Elektromotoren geeft aan: “Een bijzondere coating omdat hij niet zozeer een beschermende laag vormt, maar dwars door de verf en primer heendringt tot in het metaal waar het zich hecht. Hierdoor kan niets ónder de verf terecht komen en kan deze ook niet gaan bladderen.”

Motor blijvend beschermd

In het kader van geheimhouding kan er weinig worden gezegd over de specifieke werking. Wel zijn de eigenschappen te benoemen. Ten eerste is de coating bestand tegen de eerdergenoemde extreme omstandigheden. Dat betekent dat hij de motor blijvend beschermt tegen onder meer zout, vocht en reinigingsmiddelen. Maar ook bij alle soorten weersomstandigheden inclusief extreme temperaturen.

Daarnaast is de coating ongevaarlijk voor mens en milieu en niet gebaseerd op nanotechnologie. Stoffelsen: “Niets tegen nanotechnologie, maar zolang ik de lange termijn effecten niet ken van deeltjes die het menselijk lichaam kunnen binnendringen, wil ik het eigenlijk niet gebruiken in mijn bedrijf.” In samenwerking met TNO zijn alle veiligheidsrisico’s onderzocht op basis waarvan het stempel ‘veilig’ is verleend.

Praktijktesten bewijzen het

Om de kwaliteit van de coating goed in kaart te brengen, heeft Kolmer Elektromotoren ruim vier jaar lang in eigen beheer testen uitgevoerd. Hiervoor zijn op 25 locaties gecoate en niet gecoate motoren ingezet en blootgesteld aan zout water, zuur, loog, weersomstandigheden en vrieskou.

Op een van de testlocaties was het oorspronkelijk nodig om de motor iedere twee maanden te vervangen als gevolg van druppeltjes zuur die hier op vielen. Het motorhuis rotte weg en wikkelingen kwamen bloot te liggen. Na behandeling van de testmotor met de coating, draait deze inmiddels al 18 maanden zonder een spoor van corrosie. Ook op de andere locaties zijn dergelijke resultaten behaald waarmee een gemiddelde levensduurverlenging met een factor vier is vastgesteld.

Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven