Algemeen
Tijdens één van de testen worden de elektromotoren blootgesteld aan (veel) zout. De waterdunne coating – die overigens alléén op de eigen motoren wordt toegepast – beschermt de behuizing tegen deze agressieve omstandigheden.

De binnenkant van gerenommeerde elektromotoren is over het algemeen dik in orde. Aan de buitenkant valt in sommige gevallen nog wel wat te verbeteren. Zeker wanneer deze motoren onder ‘ruige’ omstandigheden moeten draaien zoals offshore of in omgevingen waar dagelijks wordt gereinigd met agressieve middelen. Om de levensduur van specifiek déze motoren te verlengen, liet Kolmer Elektromotoren een waterdunne coating ontwikkelen. Na vier jaar testen en een positief rapport van TNO behoort de coating nu tot het standaard assortiment.

Elektromotoren in deze sectoren draaien vaak in agressieve omgevingen. Weersomstandigheden, vocht, chemicaliën en reinigingsmiddelen kunnen hierbij de behuizing van de motoren ernstig aantasten. Een beschermende verflaag is veelal niet afdoende. Ook deze kan immers beschadigen en het opbrengen van steeds een nieuwe laag kan leiden tot oververhitting en uitval van de motor.

Duurzaamheid en uptime

Om de levensduur van deze motoren te verlengen, de procesuptime te verhogen en de onderhoudskosten te reduceren, liet Kolmer Elektromotoren een speciale, waterdunne coating ontwikkelen in een Duits laboratorium.

Martijn Stoffelsen, directeur van Kolmer Elektromotoren geeft aan: “Een bijzondere coating omdat hij niet zozeer een beschermende laag vormt, maar dwars door de verf en primer heendringt tot in het metaal waar het zich hecht. Hierdoor kan niets ónder de verf terecht komen en kan deze ook niet gaan bladderen.”

Motor blijvend beschermd

In het kader van geheimhouding kan er weinig worden gezegd over de specifieke werking. Wel zijn de eigenschappen te benoemen. Ten eerste is de coating bestand tegen de eerdergenoemde extreme omstandigheden. Dat betekent dat hij de motor blijvend beschermt tegen onder meer zout, vocht en reinigingsmiddelen. Maar ook bij alle soorten weersomstandigheden inclusief extreme temperaturen.

Daarnaast is de coating ongevaarlijk voor mens en milieu en niet gebaseerd op nanotechnologie. Stoffelsen: “Niets tegen nanotechnologie, maar zolang ik de lange termijn effecten niet ken van deeltjes die het menselijk lichaam kunnen binnendringen, wil ik het eigenlijk niet gebruiken in mijn bedrijf.” In samenwerking met TNO zijn alle veiligheidsrisico’s onderzocht op basis waarvan het stempel ‘veilig’ is verleend.

Praktijktesten bewijzen het

Om de kwaliteit van de coating goed in kaart te brengen, heeft Kolmer Elektromotoren ruim vier jaar lang in eigen beheer testen uitgevoerd. Hiervoor zijn op 25 locaties gecoate en niet gecoate motoren ingezet en blootgesteld aan zout water, zuur, loog, weersomstandigheden en vrieskou.

Op een van de testlocaties was het oorspronkelijk nodig om de motor iedere twee maanden te vervangen als gevolg van druppeltjes zuur die hier op vielen. Het motorhuis rotte weg en wikkelingen kwamen bloot te liggen. Na behandeling van de testmotor met de coating, draait deze inmiddels al 18 maanden zonder een spoor van corrosie. Ook op de andere locaties zijn dergelijke resultaten behaald waarmee een gemiddelde levensduurverlenging met een factor vier is vastgesteld.

Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo) Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen) Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven