Algemeen

Wat touringcars en cruiseschepen gemeen hebben

Freudenberg Sealing Technologies (FST) heeft een aantal interessante, baanbrekende projecten op het gebied van brandstofceltechnologie, onder andere voor de aandrijving van langeafstandsbussen. (beeld: FST)

Drie jaar geleden startte Freudenberg Sealing Technologies (FST) een strategie die de omzetdaling op lange termijn van producten voor verbrandingsmotoren moet compenseren. Het bedrijf besloot om haar activiteiten aanzienlijk uit te breiden met batterij-elektrische aandrijfsystemen en met brandstofcellen. Een interview met Claus Möhlenkamp, CEO van FST, over de vooruitgang van elektrische mobiliteit, wat touringcars en cruiseschepen gemeen hebben en waarom het bedrijf, een leverancier van onderdelen, zich gaat richten op systemen met de focus op lithium-ion batterijen en brandstofcellen.

Klimaatbescherming staat bij veel landen op de agenda dit jaar. Heeft de automobielsector antwoorden op de nieuwe eisen van de samenleving? “De auto-industrie is klaar met een reeks antwoorden, variërend van zeer efficiënte verbrandingsmotoren tot alle vormen van elektrische voertuigen – volledig elektrisch aangedreven voertuigen (EV’s of BEV’s), plug-in hybride elektrische auto’s (PHEV’s) en gas-elektrische hybriden (HEV’s)”, zegt Möhlenkamp.

Technologie en banen

“De producten zijn er. Maar een aanzienlijke marktpenetratie en acceptatie kost tijd”, vervolgt Möhlenkamp. “We hebben het immers over een transformatieproces in een cruciale industrie. Het gaat niet alleen om technologie, maar ook om banen. Dit soort transformatie moet weloverwogen worden overwogen en bewust worden gepland. Overigens gaan we nu al heel snel, sneller dan in de 100-jarige geschiedenis van de auto-industrie. Ik werk zelf al meer dan 25 jaar in de sector en ik heb nog nooit zulke ingrijpende veranderingen gezien.”

Strategie

Welke strategie gebruikt Freudenberg Sealing Technologies om deze overgang aan te pakken? “Drie jaar geleden zijn we een strategie gestart die de omzetdaling op lange termijn van producten voor verbrandingsmotoren moet compenseren”, vertelt Möhlenkamp. “We hebben besloten om onze activiteiten aanzienlijk uit te breiden met batterij-elektrische aandrijfsystemen en met brandstofcellen. Dit geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor andere mobiele toepassingen, zoals onder meer voor de bus-, vrachtwagen-, scheeps- en spoorwegsector. Ook op het gebied van elektrische laad-infrastructuur willen we onze kracht en kennis versterken.”

Ontwikkeling

Begin 2018 heeft u de accufabrikant XALT Energy en onderdelen van de brandstofcelproducent Elcore gekocht. Hoe ver is hun integratie gevorderd? “Onze participatie in XALT Energy was in eerste instantie een minderheidsbelang”, aldus Möhlenkamp. “Wij zijn nu meerderheidsaandeelhouder. Het bedrijf was nog steeds een startup toen we het bedrijf overnamen en we zijn erin geslaagd om de omzet te verdrievoudigen. We hebben als klant New Flyer, de grootste fabrikant van lange afstandsbussen en touringcars en distributeur van onderdelen in Noord-Amerika, in de wacht gesleept.”

Expertise

“In Europa zijn onze eerste klantenprojecten met bekende scheepsbouw- en spoorwegmaatschappijen in uitvoering”, laat Möhlenkamp weten. “De expertise en de middelen van Elcore hebben geleidt tot de ontwikkeling van een volgende generatie brandstofcellen en -stacks. We hebben hier een enorme vooruitgang geboekt. We hebben een aantal interessante, baanbrekende projecten op het gebied van brandstofcellen. Zo rusten we bijvoorbeeld tot 30 FlixBussen in Europa uit met onze brandstofcellen. Daarnaast willen we één leverancier worden van complete batterij-, brandstofcel- en hybride energiesystemen voor de scheepvaartindustrie.”

Meer over Freudenberg en wat touringcars en cruiseschepen gemeen hebben is te lezen in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven