Algemeen

Wasub V gereed voor onderwaterrace

Wasub onderzeeër
Studenten van de TU Delft willen met de Wasub V het wereldrecord voor door de mens aangedreven onderzeeërs verbeteren (foto: Wasub)

Het Wasub team van de Technische Universiteit Delft is ver gevorderd met de voorbereidingen voor een internationale wedstrijd voor door menskracht aangedreven onderzeeboten. Behalve het winnen van deze wedstrijd is het verbreken van het wereldsnelheidsrecord voor eenpersoons schroef aangedreven onderzeeërs het hoofddoel van het team. Op dit moment ligt dat op 7.28 knopen ofwel 13,49 km/u. Daarnaast wil het team een platform bieden aan studenten, zodat deze zichzelf kunnen ontwikkelen in de praktijk en in aanraking kunnen komen met bedrijven.

Het Wasub team bestaat uit een groep enthousiaste studenten van verschillende faculteiten binnen de TU Delft. Gezamenlijk ontwerpen, engineeren en bouwen ze een door een mens aangedreven onderzeeër, waarmee ze aankomende zomer deelnemen aan een internationale wedstrijd in Amerika. Ze werken nauw samen met bedrijven die hen ondersteunen met fondsen, goederen en kennis. Door praktische kennis van bedrijven te vermengen met frisse ideeën van studenten ontstaan prachtige nieuwe ontwerpen en samenwerkingen.

Wasub V

Het project is gestart in 2003 met een ontwerpcasus van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Hieruit is in 2003/2004 de Wasub I gebouwd. Het jaar daarna is Wasub II gebouwd, maar daarna heeft het project een aantal jaren stil gelegen. In 2012/2013 is het weer opgestart en is de tweede plaats in Amerika behaald. Afgelopen jaar is Wasub IV gebouwd en dit jaar Wasub V.

Er zijn er voornamelijk studenten van verschillende faculteiten van de TU Delft bij betrokken, onder andere Maritieme techniek, Werktuigbouwkunde, Technische bestuurskunde, Lucht- en ruimtevaarttechniek, Elektrotechniek en de master richting Offshore en Dredging. In de toekomst willen de studenten collega’s van de VU Amsterdam bij het project betrekken om ook kennis op het fysiologische gebied aan het team toe te voegen.

Aan de hand van de opgedane kennis van de afgelopen jaren is het ontwerp van de Wasub geoptimaliseerd. Bij een goed ontwerp draait het om het geheel en niet om de onderdelen apart. Een aandrijflijn kan op zichzelf perfect zijn, maar moet wel in de romp passen. Het doel is om alle onderdelen perfect op elkaar af te stemmen en zo de winst mee naar Nederland te brengen. Dit jaar is er een speciaal trainingsprogramma voor piloten van de Wasub.

Ketting en contraroterende schroef

Opvallend aan de onderzeeër is de contraroterende schroef. Deze heeft een hoger rendement dan een conventionele schroef. Daarnaast ondervindt de romp twee tegengestelde momenten, waardoor het resulterende rolmoment op de romp kleiner en deze onder de rolhoek zal blijven . Er zal minder hoeven worden gecorrigeerd met de vinnen, waardoor de weerstand kleiner wordt.

Aan de achterkant van de onderzeeër zijn in een plusconfiguratie vier vinnen gemonteerd, die worden aangestuurd met servomotoren. De servomotoren worden aangestuurd door een automatische piloot die gebruik maakt van de gegevens van een aantal sensoren in de onderzeeër. Zo worden en oriëntatie en diepte van de onderzeeër gemeten. Deze gegevens worden verwerkt en de onderzeeër kan zelf bepalen welke uitslagen van de roeren nodig zijn om de onderzeeër op koers te houden.

Kettingaandrijving

De aandrijving gebeurt met een trapmechanisme. Vanaf groot kettingblad met twee trappers loopt een ketting naar de achterkant van de onderzeeër, waar zich een klein kettingblad bevindt. De draaiende beweging wordt met een dubbele haakse overbrenging omgezet in een contraroterende beweging. De beweging wordt door een coaxiale as naar de schroef gevoerd. De binnenste as drijft het achterste schroefblad aan, de buitenste as het voorste schroefblad.

Er is gekozen voor een relatief simpele aandrijving zonder afdichtingen met bijbehorende verliezen: alle componenten draaien in water. Het gebruik van tandwielen en een ketting maakt het mogelijk om de trappers in hoogte en lengte te verstellen. Het is ook mogelijk om tandwielen te wisselen en zo de ‘zwaarte’ van het trappen aan te passen. Aldus is de aandrijving aan te passen aan de eisen en voorkeuren van de piloot.

Sponsoring

Het team is een stichting. Om aan voldoende middelen te komen voor het project zijn sponsors onmisbaar. De sponsoring door een bedrijf moet wel aansluiten bij de werkwijze van het team. Zo probeert men bedrijven al in de ontwerpfase bij het project te betrekken. Op deze manier zijn creatieve ideeën te combineren met de praktijkkennis van bedrijven. Maar behalve kennis en producten zijn uiteraard ook financiële sponsoren nodig.

De verrichtingen van het team zijn te volgen op de website en Facebook-pagina.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven