Algemeen
Wärtsilä levert scrubbers om uitlaatgassen van twee Nederlandse RoRo schepen te reinigen
Wärtsilä levert scrubbers om uitlaatgassen van twee Nederlandse RoRo schepen te reinigen (foto: Wärtsillä)

De Nederlandse rederij Royal Wagenborg heeft het Finse Wärtsilä de opdracht gegeven voor het leveren van twee scrubbers. Met deze scrubbers worden de uitlaatgassen van twee van haar Roll-on-Roll-off (RoRo) schepen, de ‘Balticborg’ en ‘Bothniaborg’ gereinigd. Deze order is voor Wärtsilä een eerste levering van scrubbers aan Royal Wagenborg, waarvoor het contract in maart 2015 werd getekend.

Door de installatie van de Wärtsilä scrubbers zullen de schepen voldoen aan de strenge emissie-eisen die gelden voor zwaveloxiden (SOx), wanneer wordt gevaren op conventionele scheepsbrandstof (HFO). De Balticborg en Bothniaborg zullen worden ingezet voor een lange termijn vrachtcontract met Smurfit Kappa, voor het wekelijkse transport van papierproducten tussen Haraholmen, Bremen, Sheerness en Terneuzen. Deze vrachtroutes vallen onder de ‘Baltic and North Seas’ Sulphur Emission Control Areas’(SECA). De retrofit van de scrubbers zal plaatsvinden in de herfst van 2015.

Hybride scrubbers

Voor de Royal Wagenborg schepen is gekozen voor Wärtsilä Hybrid Scrubbers. Deze scrubbers zijn hybride doordat ze in zowel closed- als open-loop technologie worden gebruikt om zwaveloxiden uit de uitstoot te verwijderen. In de open-loop modus worden uitlaatgassen besproeid met zeewater, de zwaveloxiden in de uitlaatgassen reageren met het water om zwavelzuur te vormen. Chemicaliën zijn hierdoor niet nodig aangezien het natuurlijke alkaligehalte van zeewater het zuur neutraliseert.

Wanneer in closed-loop methode wordt gevaren, wordt het natuurlijke alkaligehalte van zeewater versterkt met een alkali (NaOH) waarmee de uitstoot wordt geneutraliseerd. Door deze flexibiliteit kan wanneer het nodig is, in closed-loop worden gevaren, bijvoorbeeld in een haven of wanneer een schip moet manoeuvreren. Wanneer weer op volle zee wordt gevaren, kan omgeschakeld worden naar open-loop en wordt alleen zeewater gebruikt voor de reiniging van de uitstoot.

“We hebben al jarenlang een succesvolle samenwerking met Wärtsilä en daarom is voor vele schepen in onze vloot gekozen voor Wärtsilä Solutions. Onze goede relatie was één van de redenen waarom we hebben gekozen voor Wärtsilä als leverancier voor deze scrubbers”, aldus Egbert Vuursteen, CEO van Royal Wagenborg.

Milieuwetgeving

“Wärtsilä’s ervaring in scrubbers voor maritieme toepassingen is ongeëvenaard en we hebben hierin talrijke goede referenties. We werken al jarenlang nauw samen met Royal Wagenborg en hebben duidelijk bewezen dat we in staat zijn betrouwbare technische oplossingen te kunnen bieden waarmee dit soort schepen voldoet aan de meest strenge milieuwetgeving,” aldus Juha Kytölä, Vice President, Environmental Solutions, Wärtsilä Ship Power.

De ‘Balticborg’ en ‘Bothniaborg’ zijn beiden uitgerust met Wärtsilä 46 hoofdmotoren. De schepen beschikken over een 1A super Ice Class classificatie en zijn ontworpen om tot een temperatuur van minus 25°C te kunnen opereren. De mogelijkheid om in deze extreme omstandigheden te kunnen varen was één van de gestelde specificaties van de Wärtsilä scrubbers.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven