Algemeen

Warner Electric helpt bij Shell Eco Marathon

Altra helpt bij Shell Eco Marathon
Bij de Shell Eco Marathon moeten studententeams uit de hele wereld zuinig met energie omspringende voertuigen ontwerpen, bouwen, testen en besturen (foto's: Altra Industrial Motion)

Het is gebruikelijk dat aankomende ingenieurs als afstudeeropdracht aan internationale technische wedstrijden deelnemen. In de Shell Eco Marathon moeten studententeams uit de hele wereld voertuigen met laag energieverbruik ontwerpen, bouwen, testen en besturen. Warner Electric sponsorde de studenten van de Thomas More hogeschool bij hun inzending voor de Urban Concept Class.

Efficiëntie is één van de grootste uitdagingen voor iedere autofabrikant. Het maakt niet uit of een auto een verbrandingsmotor (ICE) of een hybride aandrijflijn heeft, dan wel volledig elektrisch is. De afstand tussen de tankstops staat hoog op de prioriteitenlijst van de klant.

Shell Eco Marathon

Daarom zijn technische uitdagingen zoals de Shell Eco Marathon belangrijk. Ze stimuleren dat een nieuwe generatie ingenieurs het stokje van de automotive ontwikkeling overneemt. Aan de Shell Eco Marathon mogen alle soorten aandrijvingen deelnemen, waardoor deze een afspiegeling van de moderne mainstream automobielsector vormt.

De Thomas More hogeschool, met vestigingen in geheel Vlaanderen, heeft de afgelopen acht jaar teams van veelbelovende techniekstudenten laten deelnemen. De teams waren aanvankelijk gericht op een classificatie in de Prototype Class, die meer conceptueel gericht is. Maar de laatste vier jaar treden ze aan in de Urban Concept Class, waarvan het ontwerp niet alleen uiterst zuinig met energie moet zijn, maar ook een toelating voor de openbare weg moet hebben.

Ontwerp

Jordi Daelemans, specialist op het gebied van de aandrijflijn en wielophanging (tevens reservecoureur van het team) zegt hierover: “We zijn een team van tien studenten met verschillende achtergronden en met diverse technische specialiteiten en interesses. Door onze deelname aan de Urban Concept Class staan we niet alleen voor de uitdaging dat we de zuinigste auto moeten bouwen. We moeten ook de praktische functies realiseren, die een normale auto met een kenteken heeft, zoals ruitenwissers, een claxon, verlichting en een kofferruimte.

Onze ontwerpfilosofie is gericht op gewichtsverlaging en de kleinst mogelijke krachtbron – daarom gebruiken we een 50 cc motor. We ontwerpen ook kwaliteitsbewust en zorgen met ons beperkte budget dat alle onderdelen in één keer passen en foutloos werken.”

Koppelingen

Eén van de uitdagingen waar elk studententeam voor staat, is het vinden van hoogwaardige componenten binnen een beperkt budget. Het team benaderde Warner Electric voor een geschikte koppeling tussen de aandrijflijn en de motor. Dit bedrijf behoort tot de Altra Industrial Motion Groep.

Nadat het bedrijf de Shell Eco Challenge en het ontwerpvoorstel van het Thomas More team had bestudeerd, besloot men het team met gratis producten te sponsoren en hen te ondersteunen en te adviseren bij de keuze en de inbouw van het onderdeel.

Dit project vereiste een lichte en compacte koppeling, die op de bestaande aandrijflijn paste en een minimale bedieningskracht vergde. De koppeling moest na het inschakelen het koppel bovendien betrouwbaar zonder slip of speling overbrengen, omdat dat afbreuk aan de energiezuinigheid van het voertuig zou doen. Na overleg met het studententeam adviseerde Warner Electric een koppeling voor asmontage uit de SFM serie aanbevelen.

Warner koppeling voor Eco Marathon
Voor het project werd een gelagerde SFM VAR 11 koppeling gebruikt uit Warner Electric’s elektro-magnetische serie voor asmontage.

Elektromagnetische koppeling

De gelagerde SFM VAR 11 koppeling uit de elektromagnetische serie voor asmontage bleek optimaal voor dit project. De koppeling is leverbaar in zeven maten, waarvan de kleinste (maat 10) een koppel van 7 Nm kan overbrengen bij maximaal 8.000 min-1. Met een 12,5 V voeding en een massa van slechts 790 g werd de koppeling via spiebanen gemonteerd, waardoor ze naadloos op de lichtgewicht ontwerpfilosofie van de auto aansloot.

De grootste uitdaging van het project was echter tijdsdruk. Het ontwerpen, testen, bouwen en afmonteren moest binnen vier maanden gebeuren. Tegen die achtergrond was de ondersteuning door Warner Electric voor het studenteam onbetaalbaar, want het bedrijf zorgde er voor dat de koppeling in één keer perfect paste.

Afgezien van de On Track Award voor het voertuig dat het verst op een liter brandstof rijdt, hoopt het team met het lichtgewicht ontwerp ook goed te scoren bij de Technical Innovation Award.

Gecombineerde ondersteuning

Stieber vrijlooplager voor Eco Marathon
Stieber Clutch leverde het team vier CSK vrijlooplagers voor de wielen.

Er was nog een merk van Altra, dat het deelnemende team bij de Shell Eco Marathon ondersteunde, waaruit de meerwaarde van Altra’s gecombineerde productaanbod en dienstverlening blijkt. Stieber Clutch leverde het team vier CSK vrijlooplagers voor de wielen.

Stieber hielp het team de juiste vrijloop voor de toepassing te vinden en assisteerde om de perfecte lageropstelling in het wiel te ontwerpen. Deze component was cruciaal in het ontwerp en zonder de vrijlooplagers had het team niet aan het evenement kunnen deelnemen.

 

 

 

 

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven