Algemeen
WEG WG20 Atex
Een motorreductor met driefasenvoeding via het stroomnet, moet bepaalde spannings-schommelingen kunnen verdragen (foto: WEG)

Technische specificaties zijn van fundamenteel belang voor het kiezen van de juiste motorreductor. Hoe duidelijker de specificaties, hoe beter. Daarom moeten gebruikers de flexibiliteit van de lijnspanning van een reductiemotor vóór de aanschaf analyseren. Om technische kopers te helpen om de juiste motor te vinden voor hun toepassing, heeft WEG een leidraad gepubliceerd.

Tandwielkasten zijn een belangrijke component in aandrijflijnen en worden tezamen met elektromotoren gebruikt om machines en systemen in beweging te zetten. Operators moeten verschillende aspecten in overweging nemen om te zorgen dat de technologie hoge beschikbaarheid van de machine en een optimale kosten-batenverhouding garandeert.

Gespecialiseerd ontwerp nodig

Om de rentabiliteit van een reductiemotor naar behoren te beoordelen, moeten technici de belangrijkste technische criteria en toepassingsgebieden van de tandwielkast analyseren. Zo is op veeleisende locaties, bijvoorbeeld in heavy-duty industrieën zoals olie, gas en chemie, een gespecialiseerd ontwerp nodig om ervoor te zorgen dat motoren efficiënt kunnen functioneren.

Als de motor bijvoorbeeld moet worden ingezet in een gevaarlijke omgeving, is het essentieel dat gebruik wordt gemaakt van een geschikte ingebouwde motor die voldoet aan de Richtlijn 2014/34/EU (ATEX). Als een motorreductor moet worden gebruikt in een sector zoals cementverwerking, wat synoniem is met vuil en stof, moet het ontwerp opgewassen zijn tegen deze veeleisende omstandigheden.

Schakelbaar geïntegreerde motor

Een andere belangrijke specificatie is de flexibele lijnspanning van een reductiemotor. Een reductiemotor met driefasenvoeding via het stroomnet, moet bepaalde spanningsschommelingen kunnen verdragen zonder dat deze veranderingen in de spanning schade veroorzaken.

Er is echter geen wereldwijde standaard lijnspanning voor motoren en de spanning kan per land verschillen. In Duitsland is het bijvoorbeeld 400 V met een frequentie van 50 Hz, terwijl het in de Verenigde Staten 480 V / 60 Hz is.

Bij de aanschaf van een reductiemotor op wereldwijde schaal, moeten fabrieksmanagers gebruikmaken van een schakelbare geïntegreerde motor die geschikt is voor de meeste spanningen, met een bereik van 110–690 V – 50/60 Hz.

De waarde van flexibiliteit

Een veelzijdige motor zoals de EUSAS-motor (d.w.z. Europa, VS en Azië) van WEG, is geschikt voor gebruik in diverse in belangrijke markten met verschillende lijnspanningen. Door het grote spanningsbereik en doordat de spanning gemakkelijk in de klemmendoos kan worden gewijzigd, is de motor flexibel genoeg om wereldwijd te worden gebruikt met verschillende lijnspanningen (110 V tot 690 V) en frequenties (50 Hz en 60 Hz).

Wijzigen van de spanning is beperkt bij verschillende inductiemotoren als gevolg van het ontwerp van de wikkelingen, omdat dit goedkoper is. Dit betekent dat gebruikers een geschikte motor moeten gebruiken en moeten beschikken over voorraad voor elke toepassing die afwijkt van de internationale norm IEC 60038, die een aantal lijnspanningen in het laagspanningsbereik specificeert voor gebruik in voedingssystemen.

Meer vermogen, hoger toerental

Reductiemotoren worden vaak gebruikt in snelheidsgeregelde aandrijflijnen. Bij gebruik van een omvormer biedt een motorreductor die wordt gebruikt in combinatie met een ingebouwde motor, zoals de EUSAS, twee keer het toerental en het vermogen, bij een constant motorkoppel. 

Dit komt omdat een statorwikkeling, die het roterende magnetische veld produceert, toelaat dat een constant motorkoppel in stand wordt gehouden over het hele toerenbereik van de motor tot 120 Hz. De wikkeling zorgt er ook voor dat EUSAS-motoren door middel van een omvormer kan worden gebruikt met een dubbel vermogen. Dit bespaart kosten, ruimte en gewicht, omdat hetzelfde vermogen kan worden verkregen met een kleinere motor.

Om technische kopers te helpen om de juiste motor te vinden voor hun toepassing, heeft WEG een leidraad gepubliceerd die u hier gratis kunt downloaden.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven