Algemeen
Kolmer AAAPropulsion pod
Door de compacte PM-motor is ook de behuizing onder water veel kleiner en wordt de waterstroom naar de schroef niet geblokkeerd (foto: Bijlsma Wartena/Dikken en Hulsinga).

De scheepvaart moet de komende jaren flink minderen in de CO2-uitstoot. Die boodschap begint door te dringen bij scheepsbouwers maar ook bij hun opdrachtgevers. AAA-Propulsion levert een bijzondere elektrische aandrijving die een oplossing kan bieden. Aandrijftechniek ging in gesprek met Dick-Jan de Blaeij van AAA-Propulsion en Berend Muis van Kolmer Special Motors over op de klippen lopen, rammelbakken, naaimachines en buschauffeurs in een Formule 1 auto. Maar toch vooral over hun innovatieve elektrische V-Pod aandrijving.

Om met die laatste maar meteen te beginnen. Wat is de V-Pod aandrijving en wat maakt hem zo bijzonder? “De V-Pod is een revolutionair compact pod ontwerp met een geïntegreerde permanent magneet (PM) elektromotor en een planetaire tandwielkast”, aldus De Blaeij.

“Het bijzondere van dit ontwerp is de holle rotor-as, die de planetaire tandwielkast aandrijft. Deze tandwielkast drijft op zijn beurt de schroefas aan, die weer door de holle rotor-as steekt. Deze V-Pod is 360° draaibaar en wordt onder het schip aangebracht. Dit maakt additionele schroeven overbodig, terwijl er flink op binnenruimte wordt bespaard.”

Efficiency-vlak

Volgens De Blaeij is de V-Pod vooral ontworpen met het oogpunt op efficiency. “Hoe hard draait nu die elektromotor? We kijken met name naar de schroefdiameter en we willen deze zo optimaal mogelijk laten draaien. Voor het ene schip heb je die liever op een wat lager toerental en op een ander schip wil je met een hoger toerental draaien, afhankelijk van waar het schip voor wordt gebruikt.

We willen dus altijd weten, wat is het vaargebied en waar wordt het schip voor ingezet? Dat willen we helemaal finetunen. Het mooie van zo’n PM-motor is dat die zo lang in zijn efficiency-vlak blijft. Daardoor kun je spelen met dat toerental en kun je zeggen, hij mag 1800 min-1 draaien, maar hij mag ook 1500 min-1 draaien.”

Compacte behuizing essentieel

Berend Muis is directeur van Kolmer Special Motors en verantwoordelijk voor ontwikkeling en technische realisatie van de PM-motor: “Een ander belangrijk voordeel van een PM-motor is de compacte bouwvorm. Bij een kortsluitankermotor en 1800 min-1 zit je in een bouwgrootte 55, met een buitendiameter van 700 mm.Bij een permanant magneet motor kan ik terug naar een buitendiameter van 530 mm. De koppeldichtheid van je PM-motor is veel hoger. Door de compactheid van die motor is ook de behuizing onder water veel compacter en blokkeer je niet de waterstroom naar de schroef.”

Het complete artikel over de V-Pod aandrijving is te lezen in Aandrijftechniek van september 2018.

 

2 reacties op “Waarom de scheepvaart snel overschakelt op elektrisch

  1. Middelkoop schreef:

    Jammer weer elektriciteit voor de aandrijving van schepen.
    De Nederlandse nieuwe onderzeeërs die gebouwd worden gebruiken ook waterstofgas voor de aandrijving. Energie uit water dus vaart deze in zijn eigen brandstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven