Algemeen
ING Coronavirus China Europa
De industrie en goederenketens staan onder druk door een afgenomen productie in China (foto: Paul Quaedvlieg)

Nu het coronavirus zich ook in Europa manifesteert, neemt het aantal bedrijven dat de gevolgen ondervindt toe. Tegenover sectoren zoals de transport en industrie die de gevolgen ondervinden staan ook sectoren waar weinig directe effecten merkbaar zijn zoals in de zakelijke dienstverlening, omdat medewerkers ook vaak de mogelijkheid hebben om thuis te werken. In de zorg neemt de drukte juist toe. Dit stelt het ING Economisch Bureau in een vandaag uitgekomen publicatie.

Het is te vroeg om nu al een cijfermatige analyse te geven van de uitbraak van het covid-19 virus. Dat verschillende sectoren geraakt worden is echter duidelijk. Horeca, industrie en transport hadden al te maken met vraaguitval toen het virus zich nog alleen in Azië manifesteerde. De industrie en goederenketens staan onder druk door een afgenomen productie in China.

De transportsector heeft ook te maken met uitvallende vraag. Dat de olieprijs is gedaald als gevolg van de corona-uitbraak kan enige compensatie bieden maar dit moet zich nog wel vertalen in lagere prijzen aan de pomp. In sommige Nederlandse sectoren zoals in de chemie zorgt het ook voor vervangingsvraag van de productie-uitval in China. Daarbij herstelt de productie zich in China weer langzaam, zo nemen de files en het energieverbruik in China weer toe.

Meer sectoren geraakt

Nu het virus zich ook in Europa manifesteert, treffen overheden en ondernemers voorzorgsmaatregelen. Bedrijven in het personenvervoer, het toerisme en de evenementenbranche zijn hiervoor het meest gevoelig voor minder vraag en ook hun toeleveranciers merken dat. Op dit moment betreft het vooral nog de zakelijke markt. Als ook consumenten meer voorzorgsmaatregelen gaan nemen en minder activiteiten buiten de deur gaan ondernemen, heeft dit vooral effect op de sectoren vervoer, horeca en non-foodretail. De bouw en de voedingsketen zijn de minst gevoelige sectoren.

Veerkracht verschilt per sector

Stel dat de uitbraak verder groeit en bedrijven in toenemende mate met beperkingen te maken krijgen dan is de ene sector beter in staat om zich aan te passen dan de ander. Zo werken er in de horeca veel flexkrachten waardoor men bij vraaguitval de personeelsbezetting en de loonkosten snel kan verlagen. In sommige sectoren kunnen bedrijven besluiten om hun personeel thuis te laten werken.

Bijna de helft van de werkenden (47%) geeft aan (bijna) volledig thuis te kunnen werken, zo blijkt uit zeer recent ING onderzoek via de Vraag van Vandaag. In de zakelijke dienstverlening is dit vooral mogelijk maar in de bouw, industrie of transport laat de aard van het werk dit niet toe. Ook zijn de effecten anders nadat de virus-uitbraak onder controle is.

Sommige sectoren zoals bijvoorbeeld de detailhandel kunnen later een opleving door inhaalvraag verwachten. Als consumenten hun geld nu niet uitgeven dan kunnen ze alsnog later hun aankoop doen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor seizoensgebonden kleding. Andere sectoren kunnen misgelopen omzet zoals een afgelast evenement niet meer inhalen en soms is er simpelweg niet voldoende extra capaciteit om aan een inhaalvraag te kunnen voldoen.

Lees ook: Hannover Messe 2020 verplaatst naar juli vanwege coronavirus.

1 reactie op “Vooral industrie en transport ondervinden gevolgen van coronavirus

  1. Sjors de Kleijn schreef:

    In dit soort omstandigheden, wanneer reizen niet mogelijk wordt, is het hebben van een remote access oplossing (externe toegang tot industriële machines, zoals IXON Cloud) een echte must! Machine stilstand of problemen kunnen daarmee vanuit huis worden verholpen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven