Algemeen
Uni Paderborn waterstof
Wetenschappers aan de Universität Paderborn onderzoeken hoe waterstof kan worden opgewekt met behulp van zonlicht. (foto: Universität Paderborn, Besim Mazhiqi)

Airbus wil tegen 2035 emissievrij vliegen, Mercedes-Benz presenteert de brandstofcelwagen, de Duitse regering legt de basis voor een mondiale waterstofeconomie. Dit zijn de plannen van vandaag om de wereld van morgen groener te maken, en Duitsland wil nummer één op het gebied van technologie voor waterstof worden. Wetenschap en onderzoek draaien op volle toeren, onder meer aan de Universität Paderborn.

Een elementair onderdeel van de energietransitie is zogenoemde groene waterstof, die wordt geproduceerd op basis van groene stroom. In een project dat wordt gefinancierd door het Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), onderzoeken chemici in Paderborn hoe waterstof kan worden opgewekt met zonlicht.

Brede toepassing vereist

Met de Nationale Waterstofstrategie heeft de Duitse federale overheid het kader bepaald voor de productie, het gebruik en het hergebruik van de gasvormige energiedrager. Het doel is een geleidelijke omschakeling naar groene waterstof op het gebied van transport, industrie en warmte.

Op de middellange en lange termijn moet met name de brandstofcel technologie op grote schaal worden toegepast in de mobiliteitssector. Decarbonisatie (de aanzienlijke vermindering van koolstofhoudende energiebronnen) is cruciaal voor een fundamentele structurele verandering in het openbaar personenvervoer, in personenauto’s en in de transportlogistiek.

Paderborn wil in de toekomst bij zowel onderzoek aan als ontwikkeling van deze technologie een vooraanstaande positie innemen. De universiteit verricht niet alleen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, maar heeft ook toepassingsgerelateerde mobiliteitsonderzoekers, software- en AI-experts.

Groen waterstof

De wetenschappers onderzoeken momenteel hoe waterstof zo efficiënt mogelijk en vooral grondstoffen besparend kan worden opgewekt op basis van zonlicht. Samen met zuurstof kan waterstof relatief eenvoudig en direct worden omgezet in elektrische energie. Het restproduct is water, waaruit met behulp van katalysatoren en elektriciteit waterstof kan worden teruggewonnen. Een groene kringloop dus.

Volgens de federale overheid bedraagt het nationale waterstofverbruik momenteel ongeveer 55 TWh. Het is echter grotendeels als blauw waterstof afkomstig van fossiele grondstoffen en gaat dus gepaard met een aanzienlijke CO2-uitstoot. Dat dringend veranderen – alleen groene waterstof is echt duurzaam.

Verdere ontwikkeling

Een onlangs door de BMBF aangekondigde haalbaarheidsstudie voor een Duits-Australische toeleveringsketen is bedoeld om de ontwikkeling van een wereldwijde groene waterstofeconomie te bevorderen. Duitsland kan zich dan wereldwijd positioneren als land met toponderzoek en als technologisch marktleider. Want behalve voor de mobiliteitssector is groene waterstof interessant voor de industrie, bij de productie van chemicaliën of kunststoffen en voor verwarming.

Veel technologieën moeten echter door onderzoek verder worden verbeterd en ontwikkeld tot rijpdom. Dat tal van landen een waterstofstrategie hebben, toont aan dat de energietransitie dominant is geworden. Het is een onderwerp in de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap. Wetenschappers zien zich geroepen om de ideeën en plannen die fundamenteel belangrijk zijn voor de samenleving, in praktijk te brengen. In Paderborn wil men dat snel te doen, zodat Duitsland een voortrekkersrol kan spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven