Algemeen

Voertuigen leren horen en zien

Voertuigen leren horen en zien

Voertuigen leren zien, horen en denken: ingenieurs van het Institut für Integrierte Produktion Hannover (IPH) werken aan dit doel binnen een nieuw onderzoeksproject. Transportvoertuigen zonder bestuurder moeten in de toekomst in fabriekshallen kunnen rijden, hun werkomgeving onthouden en zich oriënteren aan de hand van markante punten.

Bovendien moet het mogelijk zijn om rechtstreeks met deze voertuigen te communiceren en ze met behulp van spraak of gebaren opdrachten geven. Het project levert daarmee een bijdrage aan ‘Industrie 4.0’, de intelligente fabriek van de toekomst.

Spraakbesturing

“Breng deze plank naar het schap 12, vak 3”. Op deze manier zal de magazijnmedewerker in de toekomst met zijn machine kunnen spreken. Hij wijst de planken aan, het voertuig begrijpt het gebaar en voert de opdracht uit. Het IPH werkt in een gemeenschappelijk project samen met project partners uit wetenschap en industrie om dit idee in de realiteit om te zetten.

De ingenieurs van het instituut uit Hannover ontwikkelen voor het voertuig daarom de spraak- en gebarenbesturing. Daarmee moet het mogelijk zijn om de planken aan te wijzen, die het voertuig moet verplaatsen of het voertuig wenken voor het geven van de volgende opdracht.

Ook moet het voertuig zelfstandig in zijn omgeving navigeren. Tot nu toe bewegen de transportvoertuigen zonder bestuurder alleen op vooraf aangegeven wegen door het magazijn. Voor de oriëntatie gebruiken ze bijvoorbeeld lijnen voor de geleiding op de grond of magneetsensoren, waarmee ze zich kunnen oriënteren. Vandaar dat het tijd kost en duur is om een transportsysteem zonder bestuurder in te richten.

In de toekomst moeten de voertuigen zich net zo oriënteren als de mens: ze maken gebruik van markante punten in de ruimte. Hiermee worden deze transportsystemen ook interessant voor kleine ondernemingen, omdat er geen bouwtechnische veranderingen meer noodzakelijk zijn voor de oriëntatie van het systeem.

FTF out of the box

‘FTF out of the box’ is de titel van het onderzoeksproject, want de voertuigen moeten zonder langdurige voorbereiding onmiddellijk inzetbaar zijn, dus letterlijk ‘out of the Box’, direct na het uitpakken. De inwerkfase moet in vergelijking tot andere systemen beduidend minder duur zijn. Het voertuig neemt zelfstandig zijn omgeving waar, slaat dit op in een soort landkaart en kan er daarna zelfstandig mee overweg. En hij leert er steeds bij, zoals na de ombouw van een magazijn of als een plank wordt verschoven.

De cognitieve eigenschappen van de mens, die zich probleemloos kan aanpassen aan een veranderende omgeving, moeten dus ook op machines worden overgedragen, in overeenstemming met Industrie 4.0.

Terwijl de spraak- en gebarentaal wordt ontwikkeld aan het IPH in Hannover , werkt het Institut für technische Informatik der Universität zu Lübeck (ITI) aan het navigatiesysteem voor het geautomatiseerde transportvoertuig. Ook ondernemingen uit de industrie nemen deel aan het project: verantwoordelijk voor de veiligheid is Götting KG uit Lehrte in de regio Hannover en de projectcoördinatie is in handen van Jungheinrich AG.

Praktijktests

De onderneming uit Hamburg ontwikkelt een systeem voor automatische opslag van pallets en integreert daarbij alle componenten in twee vorkheftrucks met uitschuifbare mast, die daarna worden getest in een magazijn in de buurt van Hamburg zodat ze continu kunnen worden verbeterd.

Daarna gaan de prototypes aan het werk bij twee eindgebruikers van het project. Vier logistieke en productie-ondernemingen hebben belangstelling getoond om het voertuig onder praktijk omstandigheden te testen. Andere eindgebruikers, vooral uit de logistiek en productie omgeving, zijn ze welkom.

Het onderzoeksproject ‘FTF out of the box’ is op 1 oktober 2013 van start gegaan en loopt over drie jaar. Het wordt gefinancierd in het kader van het onderzoeksprogramma ‘Autonomik für Industrie 4.0’ van het ministerie van economie en technologie (BMWi), promotor is het Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR).

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven