Algemeen

Vliegende auto aangedreven door twee motoren

Pal-V, producent van vliegende auto’s uit Raamsdonksveer is gestart met de verkoop van commerciële vliegende auto’s. (foto's: PAL-V)

Pal-V, producent van vliegende auto’s uit Raamsdonksveer is gestart met de verkoop van de vliegende auto’s Liberty Pioneer en Liberty Sport. Deze transportmiddelen kunnen zich zowel op de openbare weg als in de lucht verplaatsen. De leveringen van weg- en luchtvaart gecertificeerde modellen zijn gepland voor het einde van 2018.

De voertuigen maken gebruik van een zogenoemde dual engine propulsion drive train. Hierbij worden twee motoren gekoppeld aan de propeller die de voortstuwing creëert. Deze oplossing is gebaseerd op twee volledig gecertificeerde vliegtuigmotoren van Rotax, een bekende motorfabrikant in de luchtvaart.  Nog meer bewezen state-of-the-art technologie uit de luchtvaart- en auto-industrie wordt in het vehikel toegepast. Zo staat in de lucht de onderliggende gyroplane-technologie garant voor een stabiel vliegend platform, dat veilige landingen mogelijk maakt. Veilig landen kan zelfs in het zeer onwaarschijnlijke geval dat beide motoren uitvallen.

 

De PAL-V voldoet aan de bestaande veiligheidsstandaards van regelgevende instanties over de hele wereld.

Voordelen gyroplane
Er is voor het gyroplane concept gekozen, voornamelijk omwille van de veiligheid. In geval van een motorstoring kan een gyroplane normaal landen met ongeveer dertig kilometer per uur op een terrein van ongeveer dertig meter. Dit zorgt ervoor dat het maken van een noodlanding, in combinatie met de dual engine propulsion drive train, vele malen veiliger is in vergelijking met een vliegtuig of helikopter. Met gyroplane-technologie kan men daarnaast, in tegenstelling tot vliegtuigen met vaste vleugels niet stallen (overtrekken) en zijn dwarswind-landingen gemakkelijker en veiliger uit te voeren. In turbulente lucht vliegt het nog steeds soepel met uitstekende stabiliteit als gevolg van de hoge rotorsnelheid. Men ervaart slecht twintig procent van de turbulentie ten opzichte van een vergelijkbaar luchtvaartuig met vaste vleugels.

Certificering
“Na jaren van hard werken en oplossen van de vele technische- en certificeringsuitdagingen is ons team erin geslaagd om een innovatieve vliegende auto te creëren, die voldoet aan de bestaande veiligheidsstandaards van regelgevende instanties over de hele wereld,” zegt Robert Dingemanse, CEO van Pal-V. Na de testprogramma’s van de test voertuigen in 2009 en 2012 is Pal-V begonnen met het ontwerp van de commerciële producten, waarvan de eerste exemplaren nu zijn gepresenteerd. De leveringen van weg- en luchtvaart gecertificeerde modellen zijn gepland voor het einde van 2018. De kostprijs bedraagt ongeveer een half miljoen euro.

Het duurt ongeveer vijf tot tien minuten om de Pal-V van een rijdend voertuig om te bouwen tot een vliegende gyrocopter.

Specificaties
Het duurt ongeveer vijf tot tien minuten om de Pal-V van een rijdend voertuig om te bouwen tot een vliegende gyrocopter. Het voertuig haalt snelheden tot 160 kilometer per uur op de weg. Tijdens het rijden draagt de verlaagde, kantelbare “cockpit” en het tweede raam in de deuren sterk bij aan de sportwagenbeleving op de weg. In de lucht varieert de snelheid van 50 tot 180 kilometer per uur. Opstijgen en landen doet de vliegende driewieler vanaf airstrips met een lengte tussen de 90 en 200 meter. Voor de besturing is zowel een rijbewijs als een autogirovliegbrevet nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven