Algemeen
Vitesco Technologies introduceert een economische en compacte hybride transmissieoplossing met geïntegreerde elektromotoren. (foto: Vitesco Technologies)

Vitesco Technologies, de divisie aandrijvingen van Continental, introduceert een economische en compacte transmissieoplossing met geïntegreerde elektromotoren (Dedicated Hybrid Transmission, DHT). De hybride aandrijflijn kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor plug-in hybride voertuigen (PHEV).

Hybride voertuigen met hun elektrische actieradius van 50 km en meer, kunnen een bijdrage leveren aan CO2-besparingen in het dagelijks leven zonder de initiële kosten. Echt betaalbare hybride voertuigen vormen een uitdaging omdat een hybride twee aandrijvingen heeft: de verbrandingsmotor en de elektromotor, inclusief vermogenselektronica en batterij. Deze infrastructuur kan de kosten van een hoogspanningshybride met volledig elektrisch rijvermogen te hoog maken voor echte marktpenetratie.

Bepalend voor het succes was om het gebruikelijke beeld van de aandrijflijn te doorbreken en eerdere functies van de transmissie te herverdelen. De sleutel hiervoor is de elektrische machine, op voorwaarde dat deze intensiever wordt gebruikt dan voorheen, en niet alleen als een bron van kracht en herstel.

Hybride aandrijflijn

In de kern maakt de zogenoemde DHT-technologie voor economische plug-in hybride voertuigen (PHEV) een compacte automatische transmissie met een geïntegreerde elektrische hoogspanningsmachine aan de uitgangszijde mogelijk.

In het PHEV-prototype voertuig van Vitesco Technologies ervaart de bestuurder hetzelfde rij- en schakelgemak als eerdere plug-in hybrides met conventionele zestraps automatische transmissie. In feite heeft de aandrijving slechts vier mechanische versnellingen en heeft deze noch de mechanica voor synchronisatie bij het schakelen, noch een extra hydraulisch systeem, noch een startkoppeling.

De elektromotor neemt zowel de start (eerste en tweede versnelling) als de achteruitaandrijving over. Tegelijkertijd zijn de synchronisatie en de snelle start van de verbrandingsmotor verzekerd via een startgenerator. Deze herverdeling van functies bespaart mechanische componenten, installatieruimte, gewicht en kosten in de transmissie. Daardoor is de DHT ook geschikt voor dwarsinbouw in het C-segment.

Economisch concept

In combinatie met bijvoorbeeld een goedkoop benzinemotorconcept met inlaatspruitstukinjectie creëert dit een betaalbaar, zuinig, comfortabel voertuig dat vele dagelijkse ritten puur elektrisch en lokaal emissievrij kan afleggen. De DHT voor de kostenefficiënte PHEV is ontworpen voor puur elektrisch rijden tot 120 km/u, in hybride modus tot 160 km/u.

De nieuwe PHEV-oplossing is gebaseerd op systeemkennis van de gehele aandrijflijn en expertise met e-drives. De schakelkwaliteit van de DHT is mogelijk dankzij een dynamische werking van de elektrische machine, ondanks de eenvoudige klauwkoppelingstechnologie die wordt gebruikt. Vooral met betrekking tot de naleving van de komende CO2-EU-grenswaarden zal het belangrijk zijn.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven