Algemeen
Een van de schuifdeuren wordt in Greifswald op zijn plaats gehesen (foto's: Pfaff-Silberblau).

Komende zomer zal in Greifswald aan de Duitse Oostzeekust de eerste stormvloedkering in de regio in gebruik worden genomen. Deze kering moet de havenpromenade beschermen tegen een overstroming. Columbus McKinnon Engineered Products in Kissing (Beieren) helpt met SHE vijzels van zijn merk Pfaff-Silberblau (in Nederland vertegenwoordigd door Elsto) de schuifdeuren op hun plaats te brengen.

De nieuwe waterkering in Greifswald is onderdeel van het momenteel grootste kustbeschermingsproject in Mecklenburg-Vorpommern. De kering moet bij een stormvloed de gemeente Greifswald en het havendistrict Greifswald-Wieck beschermen tegen het water van de Oostzee. Deze locaties gelden door hun ligging als de meest kwetsbare regio aan de Ooszeekust.\

In geval van een stormvloedwaarschuwing wordt de hoofddeur van de waterkering afgesloten met behulp van een roterend segment. Tegelijkertijd worden de 17 m brede en ongeveer 18 ton zware schuifdeuren aan de Zuid- en Noord-Promenade gesloten. De deuren rollen op spoorrails volgens het principe van een overgedimensioneerde schuifdeur.

Vijzel voorkomt overstroming

vijzel beschermt tegen overstroming
Detailopname van de vijzel in de schuifdeur.

Hier vinden de wormwielvijzels van Pfaff-Silberblau hun toepassing. In normale toestand rusten de schuifdeuren in de schuifdeurkamers in de dijk. Elk van de schuifdeuren moet in noodgevallen of voor onderhoudsdoeleinden tot 150 mm worden opgetild en veilig op de rails worden neergelaten. Dit gebeurt met een ophangmechanisme met loopwiel.

Het opheffen van het wiel gebeurt met een hefsnelheid van 0,05 m/min via een speciaal door Pfaff-Silberblau voor deze toepassing ontworpen en gebouwde elektromechanische aandrijving. Deze bestaat uit een vijzel van de serie SHE 25 met roterende en zelfremmende spindel met trapeziumdraad, een speciale loopmoer, absolute encoders, speciaal vet en kegelwielmotorreductor met een aandrijfvermogen van 1,5 kW. Voor noodgevallen is de aandrijving voorzien van een handwiel op de motor.

Voor deze bijzondere maritieme buitentoepassing wordt de spindel beschermd door een bijzondere vouwbalg. De elektrische componenten zijn uitgevoerd in beschermingsklasse IP66. Alle andere aandrijvingelementen zijn gemaakt van weerbestendig materiaal en voorzien van een kwalitatief hoogwaardige verf in corrosiecategorie C5M volgens DIN EN ISO 12944. Door deze bijzondere uitvoering is de aandrijfoplossing geschikt voor buitentoepassingen in kustgebieden en een temperatuurbereik van -20°C tot + 50°C

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven