Algemeen

Via ingaand vermogen het exacte rendement bepalen

Luteijn testbank
Met de nieuwe testbank zijn veel parameters te meten en digitaal naar de klant te sturen (foto: Luteijn Hydraulics).

Het reviseren van hydrauliekpompen en -motoren wordt vaak geprefereerd boven aanschaf van nieuwe componenten. Zeker als stilstand geld kost en de desbetreffende pomp of motor weer snel ingezet moet worden en een nieuwe vaak lang op zich laat wachten vanwege oplopende levertijden. Maar een gereviseerde hydrauliekpomp moet na revisie wel weer de juiste opbrengst hebben. Om de diverse parameters te meten, nam Luteijn Hydraulics enkele jaren geleden een speciale, eigen ontwikkelde, testbank in gebruik. Niet zomaar een testbank, blijkt.

Luteijn Hydraulics, met vestigingen in Breskens en Zeebrugge, is binnen vijftien jaar tijd gegroeid van eenmanszaak naar een hydrauliekspecialist met vijftien medewerkers. Het bedrijf verzorgt balieverkoop van slangen, koppelingen, ventielen en dergelijke. Maar het beschikt ook over een revisieafdeling en een afdeling nieuwe systemen inclusief engineering. Het bedrijf is vooral actief in de visserij, offshore, bagger, maar ook de mobiele sector zoals (land)bouwmachines en speciale hydrauliek voor vrachtwagens.

Sinds kort is het bedrijf officieel Poclain Service Center Benelux voor de maritieme industrie. “Wat wij nieuw ontwikkelen voor klanten is altijd maatwerk”, ligt Izaäk Luteijn uit, directeur eigenaar van Luteijn Hydraulics. “Zo zijn we nu bezig met de ombouw van een viskotter naar een ander type visserij. Dat engineeren we eerst in huis en bouwen dan het hydraulische systeem in. Ook de testbank hebben we in eigen huis ontworpen.”

Alle merken hydrauliekpompen

De testbank is ontwikkeld om alle merken en types hydrauliekpompen te testen. Luteijn: “Dat is waar veel klanten naar op zoek zijn. Vaak bestaat een installatie of machine uit meerdere merken hydrauliek. Het merendeel van de revisiebedrijven heeft kennis van één merk. We hebben de kennis in huis van alle merken, of het nu om een Linde, een Parker, een Bosch Rexroth of een Poclain gaat. Ook zien we wel eens ‘vreemde’ merken uit Japan of China opduiken.”

Maar hoe gaat dit nou in zijn werk, dat reviseren en testen? Volgens Luteijn kan een pomp om verschillende redenen kapot gaan of zijn opbrengst niet halen. “Meestal begint de klacht met een storing. Een pomp haalt zijn opbrengst niet waardoor een snelheid of kracht afneemt.

Komt een pomp bij ons binnen, dan demonteren wij deze. Een pomp kan schade hebben, bijvoorbeeld door water in de hydrauliekolie of gewoon versleten zijn. Wij analyseren waar de schade zit en maken een offerte naar de klant met prijs en levertijd. Je kunt gemakkelijker aan nieuwe onderdelen voor een hydrauliekpomp komen dan aan een nieuwe complete pomp, daarbij is revisie vaak voordeliger. Dus kiest een klant vaak voor revisie.

Na revisie en assemblage testen wij de pomp en gaat deze retour naar de klant met testrapport voor de klant. Hiermee heeft de klant het bewijs dat de pomp weer 100 % in orde is en is ingesteld op de juiste parameters.”

Het complete artikel over de nieuwe testbank bij Luteijn Hydraulics, is te lezen in de nieuwe Aandrijftechniek, die 30 november uitkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven