Algemeen

VanRiet gaat van ETO naar CTO

Van Riet CTO
Door over te stappen naar ‘configure to order’ kan VanRiet groeien zonder dat de engineering-capaciteit even hard moet meegroeien (foto: VanRiet Group).

Kwaliteit borgen en groei mogelijk maken zonder dat de benodigde engineering capaciteit even hard meegroeit. Dat waren enkele jaren geleden de drijfveren voor VanRiet om van ‘engineer to order’ (ETO) naar ‘configure to order’ (CTO) te gaan. Model driven engineering is de manier die gekozen is om het CTO-proces vorm te geven. Dit is meer dan puur een technische aanpassing, blijkt in de praktijk.

VanRiet Material Handling Systems in Houten ontwikkelt en bouwt handlingsystemen voor interne logistiek die per uur tot 30.000 producten kunnen verwerken. Daarbij is elk systeem klantspecifiek. Het bedrijf had voorheen een voornamelijk mechanische standaard, maar die was sterk onderhevig aan de klantbehoefte. Daarnaast waren de data niet centraal toegankelijk.

In elke fase, van verkoopproces tot en met service en onderhoud, wordt met andere softwarepakketten gewerkt, ieder met eigen databases. Dit betekende tot vier keer opnieuw data invoeren en iets nieuws maken. Daarom wilde het bedrijf naar een ‘configure to order’ structuur toe.

Van ETO naar CTO

Transportsystemen worden nu zoveel mogelijk samengesteld uit standaard configureerbare modules. Specials zijn nog steeds mogelijk maar het is technisch en financieel voordeliger een standaardoplossing te kiezen.

In de catalogus zitten 100 tot 150 standaard modules. Maar met een groot aantal configuraties levert dat nog steeds miljoenen variaties op. Sales engineers hebben daarnaast nog steeds de vrijheid om af te wijken van de standaarden, maar niet onbeperkt.

Standaardisatie lost het probleem van het decentraal databeheer niet direct op. VanRiet heeft er uiteindelijk voor gekozen om zelf een centraal platform in te richten, op basis van Demo3D. Dit programma is voornamelijk ontwikkeld als visueel configuratieprogramma met mogelijkheden tot simulatie en emulatie, en is beperkt geschikt voor engineering.

Het verder uitbouwen en integreren van de software vergde een behoorlijke investering maar levert het momenteel veel besparingen op. Het systeem rekent voortdurend alle consequenties van een keuze door, zowel mechanisch als elektrisch.

Sneller operationeel

De meerwaarde van het softwaresysteem is dat sales, engineering, planning, productie, installatie- en servicemonteurs hetzelfde model met de onderliggende data gebruiken. Alle traditionele systemen zoals Inventor, AutoCAD en e-Plan gebruiken de data uit Demo3D en andersom.

De configuratietool heeft ook invloed op de montage bij de klant, het inregelen van het systeem en zelfs de service naderhand. Met de software is een emulatie mogelijk: het virtuele systeem in Demo3D wordt dan aangesloten op de fysieke PLC met daarop de software voor het systeem. De PLC geeft de commando’s en Demo3D visualiseert wat er in de praktijk zou gebeuren. De fijnafstelling gebeurt nog altijd bij de klant, maar dat gaat nu veel sneller.

Het volledig artikel vindt u in de februari 2018 editie van Aandrijftechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven