Algemeen

Tweede Duitslanddag trekt 800 ondernemers

Zo’n 800 ondernemers lieten zich vorige week tijdens de tweede Duitslanddag in De Fabrique in Utrecht informeren over zakendoen bij de oosterburen. Bedrijven uit alle sectoren, waaronder uit logistiek, machinebouw, bouw en infra, retail en de gezondheidsbranche kregen in 27 verschillende workshops en informatiesessies de belangrijkste informatie die zij nodig hebben voor stappen op de Duitse markt.

De tweede Duitslanddag was een initiatief van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), die bedrijven uit beide landen ondersteunt bij het grensoverschrijdend zakendoen. Een opmerkelijke nieuwe Duits-Nederlandse samenwerking werd al bij de opening van de dag aangekondigd: Prof. Dr. Kees van Paridon, hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zal vanaf 1 oktober 2016 bij het Zentrum für Niederlande-Studien (ZNS) aan de Universiteit van Münster een bijzonder gasthoogleraarschap aanvaarden. Met deze leerstoel wil het ZNS een wetenschappelijke bijdrage leveren aan relevante economische ontwikkelingen tussen beide landen. De leerstoel wordt gefinancierd door de DNHK in samenwerking met werkgeversverband VNO-NCW voor een aanvankelijke duur van vijf jaar.

De nieuwe Duitse ambassadeur Dirk Brengelmann tijdens zijn rondgang over de beursvloer (foto’s DNHK)
De nieuwe Duitse ambassadeur Dirk Brengelmann tijdens zijn rondgang over de beursvloer (foto’s DNHK)

Duitsers zijn net olifanten

Ex-topschaatster Anni Friesinger vertelde over haar eigen ervaringen als start-up met twee kledingwinkels in Nederland en Duitsland: “Houd je bij zakendoen altijd aan je beloftes. Duitsers zijn wat dat betreft net olifanten.” Naast haar op het podium zat Twan Rutten van Fonq.nl, het online webwarenhuis dat ook in Duitsland met succes cadeaus en accessoires verkoopt. Zijn tip: “Lokaliseer je webshop. Gebruik Duitse termen en investeer in een vertaling.” Marcel Magermans van designbureau MMID tenslotte hamerde op het succes van synergiën. “De balans tussen Duits en Nederlands personeel was voor ons van cruciaal belang.”

Prijs van de Economie

dnhk-duitslanddag-27Andere succesvolle bedrijven die tijdens de Duitslanddag gepresenteerd werden waren de vier nieuwe kandidaten voor de Duits-Nederlandse Prijs van de Economie 2016: De Nederlandse kaasproducent Cheesepop, vastgoedontwikkelaar OVG Real Estate en logistiek dienstverlener Cabooter Group werden samen met de Duitse fabrikant Vossloh Kiepe aangekondigd als kanshebbers voor de prestigieuze prijs die de DNHK ieder jaar uitreikt. “Door deze succesvolle bedrijven vandaag te presenteren laten we startende ondernemers zien dat succes in Duitsland in iedere branche mogelijk is”, aldus DNHK-directeur Günter Gülker over de door een vakjury gekozen kandidaten.

De Duitslanddag werd georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in samenwerking met Euler Hermes kredietverzekeringen. Partners waren de Rijksdienst van Ondernemend Nederland, de Kamer van Koophandel, de vereniging FME-CWM, EVO-Fenedex, ING, Mercedes-Benz en NRW.Invest.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven