Algemeen
milieuvriendelijke bedrijfswagenaandrijvingen
Een onderzoeksassistent aan de TU Kaiserslautern, zet in het onderzoeksproject de bestaande motortechnologie om naar deeltjesvrije dual-fuel verbranding. (foto: TUK / Thomas Koziel)

Synthetische brandstoffen zijn klimaatneutraal te produceren, schoon te verbranden en bieden tegelijkertijd een hoge energiedichtheid. Met deze eigenschappen vormen ze een veelbelovend alternatief voor batterij-elektrische systemen. Tot zover de theorie. Het doel van onderzoekers van de Technische Universität Kaiserslautern is, dergelijke brandstoffen een dual-fuel verbrandingsproces te ontwikkelen voor bedrijfswagenaandrijvingen.

Aan de voertuigaandrijvingen van de toekomst worden hoge eisen gesteld op het gebied van milieuvriendelijkheid. Enerzijds zijn dat een lage uitstoot en CO2-neutraliteit, indien mogelijk gedurende de gehele levenscyclus van het product. Anderzijds verwachten voertuiggebruikers dat wordt voldaan aan hun behoeften op het gebied van actieradius, brandstofopties of laadvermogen van het voertuig. En dat ook nog met de meest economische aanschaf- en bedrijfskosten.

Synthetische brandstoffen

Synthetische brandstoffen bieden een realistische benadering van dit complexe scenario dat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen. Alternatieve energiebronnen kunnen worden geproduceerd met hernieuwbare elektriciteit en worden al gebruikt in huidige voertuigen.

Het belangrijkste voordeel van deze vloeibare brandstoffen is hun hoge energiedichtheid, vooral in vergelijking met batterijsystemen. Dit loont vooral bij het exploiteren van bedrijfsvoertuigen die een groot bereik en een hoog laadvermogen moeten hebben. Nog een voordeel: om te tanken kunnen conventionele benzinepompen worden gebruikt. Last but not least zorgt de conversie van regeneratieve elektriciteit in vloeibare brandstoffen voor verliesvrije opslag en gemakkelijk transport, zelfs over lange afstanden.

Bedrijfswagenaandrijvingen

Het doel van de wetenschappers is het ontwikkelen van een verbrandingsproces met twee brandstoffen (dual-fuel verbranding) waarbij synthetisch methaan en oxymethyleenether worden gebruikt in een bedrijfswagenmotor. Beide brandstoffen kunnen CO2-neutraal worden geproduceerd en zorgen voor een deeltjesvrije verbranding.

Het gecombineerde gebruik van beide brandstoffen resulteert in een hoog rendement en een laag brandstofverbruik omdat de motor kan worden aangedreven met een bijzonder arm mengsel.

Het project ondersteunt de ontwikkeling van een cruciale bouwsteen voor zowel de energie als de zogenaamde verkeersomslag. Met synthetische brandstoffen kan het bestaande wagenpark ook helpen om de CO2-uitstoot in het verkeer te verminderen. Het is daarbij belangrijk dat de activiteiten worden ondersteund door zowel de politiek als de industrie. Het project wordt ondersteunt door de deelstaat Rijnland-Palts en het cluster voor bedrijfsvoertuigen Southwest.

Het project wordt ook ondersteund door een aantal van partners uit de regionale auto-industrie en hun service-omgeving. Zo levert John Deere de nodige motorcomponenten, IPG Automotive ondersteunt het project door de simulatiesoftware TruckMaker te leveren, IAV adviseert in het kader van emissiearme voertuigconcepten.

  • Nieuw bij Mparts: actuatoren met geïntegreerde besturing (EasyE-i)

    De nieuwe “intelligente” in-line actuator Het pakket actuators met ingebouwde besturing bestaat uit 3 nieuwe ‘in-lijn’ modellen (easyE 35i, 50i en 60i). De EasyE-i modellen zijn allen uitgevoerd met een geïntegreerde besturing. Met behulp van de besturing kunnen deze actuatoren via de seriële poort RS485-aansluiting… Lees verder →

  • Rolls-Royce levert 2,5 MW generator voor hybride-elektrische vliegen

    De generator Van Rolls-Royce vormt het hart van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart (foto: Rolls-Royce plc) Rolls-Royce heeft aangekondigd dat de generator die het hart zal vormen van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart, voor installatie is aangekomen… Lees verder →

  • Baanbrekend initiatief voor autonome treinen stap dichter bij realisatie

    Het doel van het baanbrekende wereldwijde autonome treinontwikkelingsproject is om volledig nieuwe spoorvervoersdiensten te creëren en zelfs de hoeveelheid spoorvervoer te verdubbelen. (Foto's: Proxion) Een grensverleggend wereldwijd project voor de ontwikkeling van autonome treinen in Finland gaat de testfase in. Doel is om volledig nieuwe… Lees verder →

  • Schaeffler versterkt zijn serviceactiviteiten door overname Bega

    Schaeffler en Bega combineren hun expertise om de Industrie 4.0 service oplossingen te laten groeien. (Foto's: Schaeffler) Schaeffler heeft Bega International (Bega) overgenomen, fabrikant van speciaal gereedschap voor montage en demontage van wentellagers. De overname markeert een nieuwe stap in de uitbreiding van Schaeffler’s lifecycle… Lees verder →

  • ASi BACnet/IP-controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3

    ASi BACnet/IP-controller BWU4001 met geïntegreerde veiligheidseenheid van Bihl+Wiedemann (Foto: Bihl+Wiedemann) Minder brandbelasting door duidelijk minder kabels, geringe installatie-inspanningen, vrije keuze van netwerktopologie en veiligheidstechniek aan boord – de BTL-gecertificeerde ASi BACnet/IP Controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3 (BWU4001) van Bihl+Wiedemann combineert de voordelen van BACnet,… Lees verder →

  • Webinars Eisma Media Groep

    Hulp nodig bij een webinar?

    Overweegt u zelf een webinar of online sessie met uw klanten te organiseren, maar kunt u nog hulp gebruiken bij de werving, techniek en/of inhoud? De Eisma Media Groep helpt graag, of het nu gaat om een uitzending vanuit huis of een webinar in onze… Lees verder →

  • TripleA Robotics geeft cobots meer functionaliteit met nieuwe tool

    De Wingman Tool Changer voor collaboratieve robots. TripleA Robotics lanceerde begin dit jaar haar eerste product, de Wingman Tool Changer voor collaboratieve robots. TripleA Robotics zag een aantal jaar geleden dat het concept van automatische gereedschapswissel nog niet was doorgedrongen tot de wereld van collaboratieve… Lees verder →

  • QRC connector Stauff

    Stauff buiskoppeling met uitgebreid drukbereik tot 420 bar

    De buiskoppelingen uit de serie QRC-RH van Stauff zijn speciaal ontwikkeld voor het aansluiten van zware transportmodules op het hydraulische powerpack (foto's: Stauff) Bouw- en landbouwmachines, mijnbouwuitrusting, brugelementen of windturbines – in veel industrieën moeten steeds grotere lasten met een gewicht van enkele honderden tot… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven