Algemeen
milieuvriendelijke bedrijfswagenaandrijvingen
Een onderzoeksassistent aan de TU Kaiserslautern, zet in het onderzoeksproject de bestaande motortechnologie om naar deeltjesvrije dual-fuel verbranding. (foto: TUK / Thomas Koziel)

Synthetische brandstoffen zijn klimaatneutraal te produceren, schoon te verbranden en bieden tegelijkertijd een hoge energiedichtheid. Met deze eigenschappen vormen ze een veelbelovend alternatief voor batterij-elektrische systemen. Tot zover de theorie. Het doel van onderzoekers van de Technische Universität Kaiserslautern is, dergelijke brandstoffen een dual-fuel verbrandingsproces te ontwikkelen voor bedrijfswagenaandrijvingen.

Aan de voertuigaandrijvingen van de toekomst worden hoge eisen gesteld op het gebied van milieuvriendelijkheid. Enerzijds zijn dat een lage uitstoot en CO2-neutraliteit, indien mogelijk gedurende de gehele levenscyclus van het product. Anderzijds verwachten voertuiggebruikers dat wordt voldaan aan hun behoeften op het gebied van actieradius, brandstofopties of laadvermogen van het voertuig. En dat ook nog met de meest economische aanschaf- en bedrijfskosten.

Synthetische brandstoffen

Synthetische brandstoffen bieden een realistische benadering van dit complexe scenario dat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen. Alternatieve energiebronnen kunnen worden geproduceerd met hernieuwbare elektriciteit en worden al gebruikt in huidige voertuigen.

Het belangrijkste voordeel van deze vloeibare brandstoffen is hun hoge energiedichtheid, vooral in vergelijking met batterijsystemen. Dit loont vooral bij het exploiteren van bedrijfsvoertuigen die een groot bereik en een hoog laadvermogen moeten hebben. Nog een voordeel: om te tanken kunnen conventionele benzinepompen worden gebruikt. Last but not least zorgt de conversie van regeneratieve elektriciteit in vloeibare brandstoffen voor verliesvrije opslag en gemakkelijk transport, zelfs over lange afstanden.

Bedrijfswagenaandrijvingen

Het doel van de wetenschappers is het ontwikkelen van een verbrandingsproces met twee brandstoffen (dual-fuel verbranding) waarbij synthetisch methaan en oxymethyleenether worden gebruikt in een bedrijfswagenmotor. Beide brandstoffen kunnen CO2-neutraal worden geproduceerd en zorgen voor een deeltjesvrije verbranding.

Het gecombineerde gebruik van beide brandstoffen resulteert in een hoog rendement en een laag brandstofverbruik omdat de motor kan worden aangedreven met een bijzonder arm mengsel.

Het project ondersteunt de ontwikkeling van een cruciale bouwsteen voor zowel de energie als de zogenaamde verkeersomslag. Met synthetische brandstoffen kan het bestaande wagenpark ook helpen om de CO2-uitstoot in het verkeer te verminderen. Het is daarbij belangrijk dat de activiteiten worden ondersteund door zowel de politiek als de industrie. Het project wordt ondersteunt door de deelstaat Rijnland-Palts en het cluster voor bedrijfsvoertuigen Southwest.

Het project wordt ook ondersteund door een aantal van partners uit de regionale auto-industrie en hun service-omgeving. Zo levert John Deere de nodige motorcomponenten, IPG Automotive ondersteunt het project door de simulatiesoftware TruckMaker te leveren, IAV adviseert in het kader van emissiearme voertuigconcepten.

  • Universal Robots introduceert Cobot Summer School 2021

    De Cobot Summer School is een gratis korte cursus om meer te leren over cobots en uiteindelijk cobotprogrammeur te worden. (foto: Universal Robots) Universal Robots introduceert Cobot Summer School 2021. Tijdens deze Summer School heeft iedereen die zich inschrijft gratis toegang tot de Online Academy van Universal… Lees verder →

  • Pilz introduceert uitbreidingsmodule voor aandrijfbewaking

    Met de bewaking van maximaal acht veiligheidsfuncties op een as zorgt de nieuwe Motion Monitoring-module voor efficiënte aandrijftoepassingen en beveiligt daarmee de productiemiddelen en de machine. (Foto: Pilz) De nieuwe Motion Monitoringmodule PNOZ m EF 1MM2DO voor de configureerbare kleine besturing PNOZmulti 2 van Pilz… Lees verder →

  • Eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine klaar voor productie

    's Werelds eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine is een feit. (foto's: KWS) ’s Werelds eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine is een feit. Momenteel wordt door KWS, onderdeel van VolkerWessels Infrastructuur, in nauwe samenwerking met UMS (ontwikkelaar), Dynapac (fabrikant) en Van der Spek (dealer), het eerste productiemodel gerealiseerd.… Lees verder →

  • Elektromotorenfabrikant Yasa overgenomen door Mercedes-Benz

    Yasa's axiale-flux elektromotor (Foto’s: Business Wire) Na de voltooide reorganisatie van de aandrijvingsactiviteiten met de bundeling van planning, ontwikkeling, inkoop en productie onder één dak, verhoogt Mercedes-Benz nu zijn eigen toegevoegde waarde in ontwikkeling en productie. Dit doet het door het insourcen van aandrijvingstechnologieën voor… Lees verder →

  • Gewikkelde tribo glijlagers van igus reduceren slijtage

    Speciaal voor heavy-duty toepassingen in bouwmachines of de landbouwsector, heeft igus nu het tribomateriaal iglidur TX2 in haar productassortiment, dat zonder smering werkt. De gewikkelde glijlagerbussen zijn bestand tegen zeer grote krachten en verhogen de slijtvastheid met een factor 3,5 in belastingsbereiken met meer dan… Lees verder →

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon) Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB) ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB) Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten,… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi) Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven