Algemeen
Ketting voor asfalteermachine van Tsubaki
Het herasfalteren van een weg is typisch zo'n klus die niet halverwege gestopt mag worden en al helemaal niet vanwege een defect dat pas na uren verholpen is (foto: Tsubaki)

Tsubaki heeft voor de asfalteermachine Shuttle Buggy specifieke kettingsets ontworpen voor de drie transporteurs, zodat er geen zwakke schakels meer in het asfalteringsproces zitten. De eerste transporteur brengt het asfalt van de trechter naar de mengkamer en de tweede brengt het asfalt vanuit de kamer naar een derde transporteur, die de spreidmachine voedt. 

Het grote voordeel van de Shuttle Buggy is dat minder vrachtwagens nodig zijn bij het asfalteren en dat hij het asfalt nog een keer doormengt om een optimale kwaliteit van het wegdek te bereiken. Tsubaki streeft ernaar deze machine productiever en efficiënter te maken door de stilstand vanwege het kettingonderhoud te verminderen.

Er zitten drie transporteurs in de Shuttle Buggy: de eerste brengt het asfalt van de trechter naar de mengkamer en de tweede brengt het asfalt vanuit de kamer naar een derde transporteur, die de spreidmachine voedt. Tsubaki heeft voor elk van deze drie transporteurs specifieke kettingsets ontworpen, zodat er geen zwakke schakels meer in het asfalteringsproces zitten.

Kettingset

Elk deel van de ketting bestaat uit speciale staallegeringen, die uitgekiende hittebehandelingen hebben ondergaan om ook onder de zwaarste omstandigheden betrouwbaar te blijven werken. Dankzij het zorgvuldige ontwerp en het precieze assemblageproces van deze delen gaat de Tsubaki kettingset aanzienlijk langer mee dan een originele.

Het herasfalteren van een weg is typisch zo’n klus die niet halverwege gestopt mag worden en al helemaal niet vanwege een defect dat pas na uren verholpen is. Maar problemen met de betrouwbaarheid en levering van originele onderdelen kunnen wel degelijk onnodig oponthoud en kosten veroorzaken. Diverse Nederlandse bedrijven kozen een betere kwaliteit kettingen en kettingwielen om de betrouwbaarheid te verhogen en de uiteindelijke kosten te verlagen.

Bij het asfalteren rijdt er een Shuttle Buggy tussen de spreidmachine en de vrachtwagen die het verse, warme asfalt brengt. De buggy heeft twee taken. Ten eerste is het een soort hopper, die voldoende asfalt voor het voeden van de spreider vasthoudt tot de volgende vrachtwagen komt.

Ten tweede mengt de buggy het asfalt nog een keer door nadat het van de vrachtwagen komt, omdat het fijne zand en de grotere bestanddelen eventueel van elkaar gescheiden zijn geraakt. Hierdoor heeft het asfaltmengsel de juiste samenstelling als de spreider het neerlegt en vermindert de kans dat het wegdek voortijdig kapot gaat. Daarom is de Shuttle Buggy een onmisbare schakel in het asfalteringsproces, waarvan altijd betrouwbare prestaties worden verwacht, ondanks de zware werkomstandigheden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven