Algemeen
Deze Hino truck moet straks 600 km kunnen rijden op waterstof (foto: Toyota/Hino)

Toyota slaat de handen ineen met Hino Motors, onderdeel van Toyota Group, voor de gezamenlijke ontwikkeling van een heavy-duty Fuel Cell Truck. Allereerst voor de Japanse markt. Toyota ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werkt al ruim vijftien jaar aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. De beoogde range van de truck is zo’n 600 km.

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig goede milieuprestaties leveren, alsook voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om kruissnelheid, range, laadvermogen en andere relevante aspecten. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden wordt waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid gezien als bijzonder effectief.

Gewichtsreductie noodzakelijk

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde heavy-duty Fuel Cell Truck op de Hino Profia. De brandstofceltruck profiteert van de verregaande expertise van beide bedrijven en richt zich allereerst op de Japanse markt. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Nieuwe grotere waterstoftank

De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks (Polymeer-elektrolyt-brandstofcel) die Toyota voor de nieuwe generatie Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van AC-synchroonmotoren. Ook wordt er een nieuwe hogedruk (70 MPa) waterstoftank ontwikkeld met een grote capaciteit. De beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer.

Toyota en Hino hebben een proactieve strategie ten aanzien van klimaatproblemen. Beide bedrijven hebben ambitieuze doelen aangekondigd om de totale uitstoot van CO2, NOx en fijnstof sterk terug te dringen en ontwikkelen elektrische voertuigtechnologie voor iedereen in de samenleving. Om de CO2-emissies nog verder te verlagen, moet het heavy-duty vrachtverkeer milieuvriendelijker worden.

Energy Observer

Naast toepassing van de brandstofcel in haar eigen personenauto’s zoals de Toyota Mirai, werkt de Japanse autofabrikant met verschillende partners aan de integratie van de beproefde Toyota brandstofceltechniek in andere producten. Zo voorziet het bedrijf ondertussen de stadsbussen van Caetano van brandstofceltechniek en ook het varend waterstoflaboratorium de Energy Observer is voorzien van brandstofceltechniek van Toyota.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven