Algemeen
TOX Pressotechnik Krachtpakket (Foto TOX)

TOX Pressotechnik heeft een nieuwe oplossing bedacht om de hydropneumatische aandrijving van het eigen Krachtpakket net zo nauwkeurig te regelen als een elektromechanische aandrijving. Daarmee wordt het volgens het Duitse familiebedrijf een serieus alternatief. TOX Pressotechnik heeft er opnieuw een innovatieprijs mee gewonnen, dit keer voor een gepatenteerde verbetering van het Krachtpakket.

Met een relatief eenvoudig ventiel op de achterste cilinder met de plunjerzuiger kan de aandrijving net zo nauwkeurig geregeld worden als een elektromechanische aandrijving. De positie en de kracht laten zich exact instellen. “Hiermee hebben we een bestaand product aangepast aan de eisen van deze tijd en is het Krachtpakket echt een interessant alternatief voor servomechanische aandrijvingen”, zo lichtte R&D directeur Wolfgang Pfeiffer de vernieuwing toe op de tweejaarlijkse persconferentie van TOX Pressotechnik. Klanten kunnen nu een afweging maken tussen de voordelen van de  hydropneumatische en servomechanische aandrijvingen, zonder concessies te hoeven doen wat betreft de regelbaarheid.

Krachtpakket doorsnede (Foto TOX)

Krachtpakket sinds 1978

De hydropneumatische aandrijving, het Krachtpakket, vormt al sinds 1978 de basis voor het succes van TOX Pressotechnik. Inmiddels zijn er wereldwijd 150.000 van geïnstalleerd. De uitvinder van deze aandrijving heeft inmiddels meer dan 1100 medewerkers in dienst, de meesten in de hoofdvestiging in het Duitse Weingarten.

Momenteel produceert TOX Pressotechnik in Duitsland wekelijks zo’n 180 Krachtpakketten. In de VS en China worden er gemiddeld 50 in de week gebouwd. Daarnaast bouwt men de ElectricDrive aandrijfcilinder. “Van componenten groeien we ook steeds meer naar systemen toe”, zegt directielid Hinrich Dohrmann. De kracht van het bedrijf is volgens hem dat op basis van betrouwbare componenten complete systemen gebouwd worden voor klanten die daar om vragen.

Meet- en besturingssoftware

De basiscomponenten – het Krachtpakket en de ElectricDrive – blijven doorontwikkeld worden. TOX Pressotechnik besteedt verder steeds meer aandacht aan de ontwikkeling van meet- en besturingssoftware. Klanten vragen in toenemende mate een totaal oplossing. Met de nieuwe HMI kunnen de data voor de gebruiker beter gevisualiseerd worden. In de software kunnen tot 130 meetprogramma’s geïntegreerd worden op basis waarvan de besturing het proces aanstuurt of afbreekt als er fouten worden geconstateerd. Omdat het gebruik van sensoren soms storingsgevoelig kan zijn, heeft TOX een flens voor de aandrijving ontwikkeld die eigenlijk als sensor dienst doet. Hiermee kan men exact op de juiste plek de krachtoverbrenging meten.

Predictive maintenance

Ook op het gebied van Industrie 4.0 toepassingen is er steeds meer te melden vanuit TOX Pressotechnik. Zo is er een nieuwe clinchtang met autoconfiguratie. Na het aandocken stelt de besturing automatisch de juiste parameters in die bij dit type clinchtang horen. Deze ontwikkeling maakt op termijn de weg vrij voor condition monitoring en zelfs predictive maintenance, zodat de uptime van de clinchtangen nog verder verhoogd wordt.

TOX Pressotechnik heeft in Nederland een eigen verkooporganisatie (www.tox-nl.com) die machinebouwers ondersteunt bij product- en procesontwikkeling

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan)Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde biedt.… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT)Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet alleen… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics)Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet voor… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl)Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld. Draadloze… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck)Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K bereiken… Lees verder →

  • Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    De elektrische motoren zijn verantwoordelijk voor meer dan 45% van het elektriciteitgebruik in de wereld. En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 zijn verdubbeld. (Foto: ABB)Naar aanleiding van de COP26-klimaattop heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) het rapport Energie-efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven