Algemeen
Goodyear future tire
Informatie over bandgesteldheid en wegcontact, beschikbaar gemaakt door intelligente banden, vergroot de veiligheid (foto's: Goodyear)

TNO en Goodyear gaan met een demonstratievoertuig bestuderen hoe groot de toegevoegde waarde van het tussenspel tussen ABS en autobanden in de praktijk is. De door TNO zelf ontwikkelde ABS-regeling, die in tegenstelling tot OEM ABS systemen, volledig aanpasbaar en te kalibreren is zal een belangrijke rol spelen in dit onderzoek. Daaraan koppelen Goodyear en TNO hun jarenlange kennis en ervaring van bandentechnologie en -weggedrag.

Het samenspel tussen banden en ABS regeling is cruciaal. Eerdere verkennende studies van Goodyear geven aan dat als de ABS regeling de actuele gesteldheid van de band meeneemt in de remdosering dat een aanzienlijk positief effect op de remweg kan hebben. Zeker over de hele levensduur van de banden beschouwd.

Als het ABS-systeem van een auto ingrijpt bij een remactie, zoekt het systeem naar het maximale remvermogen van het voertuig gegeven de omstandigheden, het wegdek en de banden. Door de wielen net niet te laten blokkeren is de wrijving van een beperkt aantal vierkante centimeters rubber met het wegdek en daarmee het remvermogen maximaal, terwijl het voertuig bestuurbaar blijft.

Samenwerking

Chris Queen, senior director, innovation technology van Goodyear en Ellen Lastdrager, Managing Director van TNO Traffic and Transport / TNO Mobiliteit en Logistiek ondertekenden de overeenkomst voor deze samenwerking. Begin 2022 hopen Goodyear en TNO hun eerste resultaten te presenteren.

Ellen Lastdrager: “TNO richt zich op het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van mobiliteit en logistiek. Het onderzoek van TNO en Goodyear gaat in essentie over die momenten dat iedere centimeter minder remweg het leven van verkeersdeelnemers kan redden.”

De ‘connected’ band

“Er liggen geweldige kansen als je kijkt naar de informatie die de ‘connected’ band aan het voertuig kan overbrengen”, zegt Chris Queen, Goodyear senior director, innovation technology. “TNO deelt onze toewijding voor een betere toekomst en we zijn verheugd om dit onderzoek en het demo-voertuig vooruit te helpen om te zien hoe we de prestaties kunnen blijven verbeteren.”

goodyear intelligent tire

Optimaliseren gedrag automatische hulpsystemen

Informatie over bandgesteldheid en wegcontact, beschikbaar gemaakt door intelligente banden, vergroot de veiligheid. Auto’s worden steeds intelligenter en krijgen steeds meer ondersteunende systemen. Daarmee wordt het onvermijdelijk dat informatie over de vier banden een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het veiligheid en regeltechniek.

Dat geldt zeker  voor voertuigapplicaties zoals AEB (Autonomous Emergency Braking) en support functies zoals ACC (Adaptive Cruise Control) Op basis van de betere en actuele bandeninformatie  is bijvoorbeeld te bepalen of het glad is of dat een band versleten is. Een ACC systeem kan dan de volgafstand ten opzichte van zijn voorganger vergroten of een AEB systeem kan eerder een noodremming inzetten.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven