Algemeen

Tesla truck heeft vier e-motoren als aandrijving

De eerste Tesla truck is aerodynamisch van vorm, beter dan de huidige blokkendozen in Europa (foto's: Tesla)

Tesla heeft afgelopen nacht in haar thuisbasis Hawthorne, Californië haar eerste elektrische truck onthuld. Op het podium achter topman Elon Musk stonden twee 6×4 trekkers. De Tesla Semi moet in 2019 in productie gaan, meldt TTM.nl, een zustertitel van Aandrijftechniek. Tesla belooft veel goeds zoals een veel lagere kilometerkostprijs dan een dieseltruck, een hogere veiligheid verhoogd en is de rij-ervaring voor chauffeur beter dan ooit.

De Tesla Semi heeft vier motoren op de achterwielen. Het vermogen is niet bekend gemaakt, wel schermde Musk met acceleratiecijfers. De acceleratie van de trekker alleen van 0 naar 60 mijl (96 km/h) gebeurt in vijf seconden. Met een 40 tons combinatie gebeurt dezelfde sprint in 20 seconden. Heuvelop is de Semi volgens Tesla veel sneller dan een dieseltruck. Hij kan een vijf procenthelling met 65 mijl per uur volbrengen. Het ontbreken van koppeling of transmissie zorgt voor een veel sneller op het asfalt krijgen van vermogen. De regeneratie bij afdalen leidt 98 procent van de kinetische energie terug naar de accu’s. Dat scheelt remslijtage. Zoveel zelfs dat Musk suggereerde dat remvoeringen nooit vervangen hoeven te worden. De prestaties van de Semi zorgen er volgens Tesla voor dat de truck veel makkelijker in het verkeer mee kan dan een trager accelererende dieseltruck.

In de cabine zit de chauffeur op een centrale plek. Hij kan makkelijk in- en uitstappen en kan in de cabine staan. Voor de chauffeur zijn twee touchscreen displays met info over navigatie, maar ook over de dodehoek en alle elektronische gegevens van de auto. De Semi is via een eigen boordcomputer verbonden met de thuisbasis voor planning en wagenparkbeheer.

 

Mega-chargers, de truck versie van de Superchargers

De Tesla Semi heeft een actieradius van 800 km. Opladen gaat onderweg gebeuren met Megachargers, de truckvariant van de Superchargers die Tesla nu al heeft voor haar personenauto’s. In 30 minuten tijd is het mogelijk de accu’s te laden voor een afstand van 400 mijl. Dat kan gebeuren tijdens laden en lossen, maar ook tijdens een stop vanwege rij- en rusttijden.

Omdat de Tesla Semi volledig elektrisch is moet de veiligheid heel hoog zijn. De accu’s zijn extra versterkt tegen ongevallen. De plek van de accu’s geeft de Semi tevens een laag zwaartepunt. De voorruit is gemaakt extreem sterk glas, dat volgens Musk bestand is tegen ‘nucleaire explosies’. Scharen is volgens Tesla niet mogelijk met de Semi. Instabiliteit wordt gedetecteerd door de aandrijflijn die vervolgens met een positief of negatief koppel op elk aangedreven wiel reageert, terwijl tevens de remmen worden bediend. De Semi is ook uitgerust met 360 graden camera’s die alles rond de truck zien. Enhanced Autopilot houdt in dat de Semi een automatisch noodremsysteem heeft, automatische rijstrookaanwijzingen en event registration. De Semi is voorbereid op platooning, het vlak achter elkaar rijden van meerdere trucks. De volgende Semi’s kunnen daarbij autonoom rijden.

Minder onderhoud

Musk trok op een beetje vervelende manier vaak de vergelijking met een dieseltruck. Op één punt had hij daarin zeker gelijk: vanwege minder bewegende delen in de aandrijflijn is minder onderhoud nodig. Hij garandeerde een levenscyclus van batterijen en motoren voor 1,6 miljoen kilometer. De Semi is uitgerust met Remote Diagnostics. Het is overigens mogelijk om, mocht een van de motoren uitvallen, met de rest van de motoren maar met gelimiteerde power, toch verder te rijden.

Musk was ook open over de kosten van de Semi. De gebruikskosten dan, want over een aanschafprijs werd niet gerept. Wel is al weer mogelijk om a raison van 5.000 dollar een Semi te ‘reserveren’. De Tesla Semi verbruikt minder dan twee kilowattuur energie per mijl en kan dus op één acculading 500 mijl rijden. Volgens Tesla is dat voldoende voor veel toepassingen, omdat 80 procent van de vrachten in Amerika over minder dan 250 mijl wordt verplaatst. Musk rekende tijdens de presentatie voor dat de Tesla Semi de transportondernemer per mijl 1,26 dollar gaat kosten. Dat is volgens hem 20 procent goedkoper dan diesel. Als er wordt geplatoond kunnen die kosten dalen tot 0,85 dollar per mijl. Op basis van de verwachte levensduur van een miljoen kilometer zegt Tesla dat ondernemers ten opzichte van een dieseltruck 200.000 dollar goedkoper uit zijn.

Bron: TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven