Algemeen
Terberg Techniek E-PTO
Met de introductie van de E-PTO initieert Terberg Techniek een nieuwe koers richting de enorme groeimarkt van elektrificatie (foto: Terberg Techniek)

Terberg Techniek, onderdeel van Royal Terberg Group, introduceert een elektrische Power Take-off (E-PTO) en een waterstof aangedreven versie (E-PTO-H2) voor de bouw. De bouw heeft urgent behoefte aan oplossingen om te kunnen voldoen aan steeds strengere normen voor de uitstoot van CO2 en andere ongewenste stoffen. De E-PTO en E-PTO-H2 zijn ontwikkeld om conventionele power take-offs te vervangen zoals die momenteel op trucks gebruikt worden. Hierbij wordt nog vaak een dieselmotor ingezet voor toepassingen op de bouwplaats.

De E-PTO is al in gebruik bij een van grootste Europese producenten in de cementindustrie. De E-PTO wordt als een zelfstandige module op de vrachtwagen van een betonmixer gemonteerd. Hierdoor kan de dieselmotor uitgezet worden waar deze anders stationair zou draaien om de betonmixer aan te drijven op de bouwplaats.

Betonmixers en autolaadkranen

De E-PTO werkt met een specifiek pakket lithium ion batterijen en kan met een waterstofmodule (fuel cell) uitgerust worden. De waterstofmodule maakt snel bijtanken mogelijk, net zoals bij auto’s of trucks, in plaats van opladen aan de laadpaal. Een andere toepassing is het aandrijven van de hydraulische systemen van autolaadkranen. Met genoeg kracht om tot 400 bar druk te leveren, kan de E-PTO twee hydraulische pompen per segment van zware autolaadkranen aandrijven.

Elektrificatie als nieuwe strategie

Met de introductie van de E-PTO initieert Terberg Techniek een nieuwe koers richting de enorme groeimarkt van elektrificatie van diesel-aangedreven werk- en voertuigen. Door gebruik te maken van de EV-technologie en waterstofinnovaties van de Terberg Group, kan Terberg Techniek zijn expertise in truck modificatie inzetten om sterke toepassingen voor truck-gerelateerde toepassingen te bouwen.

Terberg techniek PTO
De elektrische PTO is van groot voordeel bij bouwactiviteiten in de stad

Guido Schoeman, General Manager Ontwikkeling van Terberg Techniek stelt: “Vanuit onze historie en ervaring weten wij alles van trucks. En nog belangrijker: wij kennen de zware toepassingen en de ruwe omgeving in allerlei plaatsen op de wereld. De inzet van EV-technologie en de toepassing van waterstof opent echt een heel nieuw perspectief.”

Meer innovatie

In de werkplaatsen bij Terberg Techniek in IJsselstein is een andere innovatie al in vergevorderd stadium. Schoeman: “Net als bij de autolaadkranen kunnen wij ook de hydraulische systemen van graafmachines aandrijven. Alleen moeten wij in dit geval de waterstof fuelcell module onder de motorkap van de graafmachine zien in te passen.”

“Wij werken nu voor Scholman aan een project in samenwerking met een wereldwijd merk in graafmachines. Toen wij hen de technologie lieten zien, besloten ze direct om het project op te pakken. Een voor de hand liggende keuze aangezien al hun klanten gebaat zijn met schone energie om aan steeds dwingender regelgeving te kunnen voldoen”, aldus Schoeman.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven