Algemeen
THGA veiligheidskoppeling
Computermodel van de nieuwe veiligheidskoppeling. (foto: Mönninghoff)

Veiligheidskoppelingen worden overal gebruikt waar overbelasting of blokkering een gevaar kan vormen voor mens of machine. Op deze manier leveren deze componenten niet alleen een belangrijke bijdrage aan de arbeidsveiligheid, maar beïnvloeden ze ook de productiviteit in het bedrijf. Een masterstudent aan de Technische Hochschule Georg Agricola (THGA) in Bochum ontwikkelde een geheel nieuwe veiligheidskoppeling voor aandrijvingen.

Veiligheidskoppelingen hebben één vervelend nadeel: de meeste zitten diep in de machine opgeborgen. Dit maakt afstelwerk tijdrovend en duur. Julian Tschersich ontwikkelde in het kader van zijn masterscriptie aan de THGA daarom een nieuwe veiligheidskoppeling. Deze schakelt zichzelf weer in – puur mechanisch, simpelweg door de draairichting te veranderen.

Het eerste prototype van de masterstudent werktuigbouwkunde overtuigde ook de vakjury van de VDI. De districtsvereniging Bochum heeft Tschersich de VDI-prijs 2020 toegekend.

Veiligheidskoppeling

De jonge ingenieur werkte lang aan het idee en heeft het resultaat in zijn scriptie uitgewerkt. De hoogste precisie telt: het doel is om ingaande en uitgaansde as razendsnel te kunnen scheiden en de componenten zo min mogelijk te belasten. Bij normaal gebruik draait de koppeling bijvoorbeeld met de klok mee.

Bij overbelastingspieken, dat wil zeggen als het uitgeoefende koppel te hoog is door een blokkering of onregelmatigheden in bedrijf, wordt de verbinding tussen de ingaande en uitgaande zijde verbroken. Dat gebeurt in het millisecondenbereik. Als de koppeling dan in de tegenovergestelde richting wordt bediend, gaat hij automatisch weer aan.

Dit elimineert machinestilstanden en tijdrovend aanpassingswerk dat moet worden uitgevoerd op moeilijk toegankelijke plaatsen. Tot nu toe moeten in het ergste geval, na elke overbelasting, alle obstakels worden gedemonteerd om de koppeling handmatig opnieuw klaar te maken voor gebruik. Dat kost tijd en geld. Met het concept van Tschersich kan deze totale inspanning aanzienlijk worden verminderd.

Werken naar productiemodel

De vraag kwam voort uit de steeds toenemende vraag van klanten naar technische innovaties, aldus Tschersich. Naast zijn studie werkt de ingenieur bij Maschinenfabrik Mönninghoff in Bochum aan ontwikkeling en constructie.

Hij zorgde er voor dat zijn mechanisme eenvoudig was aan te passen aan de bestaande standaardversie van Mönninghoff. Dit levert een concurrentievoordeel op en ook de interne kennis wordt verder ontwikkeld. In zijn masterscriptie heeft Tschersich met veel praktijktests bewezen dat zijn idee volledig functioneel is.

Nu wil hij verder sleutelen en zijn eerste ontwerp verbeteren. Het doel op lange termijn is om van het prototype een productierijpe component te maken. Natuurlijk met veel precisie. Aangezien het nog om een prototype gaat en er nog geen patentaanvraag is ingediend, willen Tschersich, THGA en Mönninghoff geen details over de koppeling vrijgeven. De afbeelding toont een vereenvoudigd computermodel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven