Algemeen

Stromag Vector askoppeling voor sleepbootlieren

askoppeling voor lieren
Sleepboten moeten grote schepen en offshore equipment te verplaatsen en hun lieren moeten onder zware omstandigheden betrouwbaar blijven werken (foto's: Stromag).

Sleeplieren werken onder extreem zware omstandigheden. De sleep weegt vaak vele malen meer dan de sleepboot zelf en hun lieren krijgen met ruwe zee en buitengewoon hoge belastingen te maken. Het vermogen van de scheepsmotoren wordt doorgaans hydraulisch op de lier overgebracht. Eén fabrikant vertrouwt op de Stromag Vector askoppelingen, omdat ze de schokken en de onvermijdelijke uitlijnfouten goed opvangen.

De toepassing brengt met zich mee dat de lieren niet alleen zware lasten moeten slepen, maar ook grote schokbelastingen moeten opvangen doordat de bewegingen van beide schepen door de stroming en golven worden beïnvloed. Hydraulische lieren verdienen de voorkeur boven mechanische exemplaren, omdat hun ontwerp deze uitdagingen beter aankan.

Eisenpakket

Voor een ontwerper en fabrikant van sleeplieren is het niet moeilijk om de juiste hydraulische lieren te kiezen. Maar het was een uitdaging om een betrouwbare koppeling te vinden tussen de hydrauliekpomp en de scheepsmotoren.

De fabrikant wilde 450 pk aftakken van één van de twee 1.500 pk scheepsdiesels. De askoppeling moest grote radiale en axiale uitlijnfouten kunnen opvangen gezien de motorbewegingen in de soepele motorophanging. De koppeling moest bovendien enorme koppels kunnen overbrengen en onderhoudsvriendelijk zijn.

Stromag askoppeling
De Vector koppeling heeft het Stromag GE elastisch element, waarbij een weefsel met hoge treksterkte in het rubber is ingebed.

Askoppeling

De systeemontwerpers vroegen Stromag, onderdeel van Altra Industrial Motion, een geschikte askoppeling te adviseren. De technici van de koppelingfabrikant bekeken de toepassingsvereisten en concludeerden dat de Stromag Vector 20 askoppeling optimaal zou zijn.

De Vector koppeling heeft het Stromag GE elastisch element, waarbij een weefsel met hoge treksterkte in het rubber is ingebed. Dit uiterst duurzame materiaal zorgt ervoor dat de koppeling vrijwel spelingvrij een maximumkoppel van 19.800 Nm overbrengt. Doordat het materiaal zo flexibel is, kan het grote uitlijnfouten en zware schokbelastingen opvangen.

Het flexibele element van de koppeling is radiaal opgesteld, zodat het kan worden verwijderd zonder de aangesloten machines uit te bouwen. Deze eenvoudige inbouw- en onderhoudsprocedure maakt de koppeling geschikt voor maritieme toepassingen, waarbij het onderhoud en de reparaties soms offshore moeten plaatsvinden.

De askoppelingen hebben sinds hun installatie naar behoren gefunctioneerd en vormen een betrouwbare verbinding tussen scheepsmotor en hydrauliekpomp.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven