Algemeen
QRC connector Stauff
De buiskoppelingen uit de serie QRC-RH van Stauff zijn speciaal ontwikkeld voor het aansluiten van zware transportmodules op het hydraulische powerpack (foto's: Stauff)

Bouw- en landbouwmachines, mijnbouwuitrusting, brugelementen of windturbines – in veel industrieën moeten steeds grotere lasten met een gewicht van enkele honderden tot enkele duizenden tonnen worden vervoerd. Hier worden zware transportmodules (Self-Propelled Modular Transporters SPMT’s) gebruikt. Specifiek voor dit soort toepassingen heeft Stauff voor buiskoppelingen zijn assortiment QRC-RH schroefkoppelingen herzien.

Zoals de naam Self-Propelled Modular Transporters SPMT’s al zegt, werkt dit als volgt: afzonderlijk aangedreven modules worden aan elkaar gekoppeld om krachtige transportvoertuigen te vormen, waarvan de mogelijke effectieve belastingen in principe naar boven toe onbegrensd zijn.

De essentiële functies van de externe powerpacks die worden gebruikt om de afzonderlijke modules aan te drijven, worden hydraulisch uitgevoerd en geregeld. Naarmate de prestaties van de transporteenheden toenemen, nemen ook de vereiste systeemdrukken in de hydraulische leidingen toe, die met schroefkoppelingen zowel veilig als flexibel worden verbonden.

Drukbelastingen tot 420 bar

Met dit in het achterhoofd heeft Stauff voor buiskoppelingen zijn assortiment QRC-RH schroefkoppelingen successievelijk herzien. In het verleden werd het toelaatbare drukbereik voor de nominale breedten DN 10, 12, 16 en 25 al verhoogd van 350 naar 420 bar (in gekoppelde en ongekoppelde toestand).

Nu kunnen de koppelingen met de nominale breedte DN 19 ook worden gebruikt bij drukbelastingen tot 420 bar. De nieuwe versie van de QRC-RH 19 bereikt een maximaal nominaal debiet van 200 l/min. Hiermee is de herziening van het programma voltooid.

Eigenschappen

In tegenstelling tot andere koppelingstypen zijn de QRC-RH schroefkoppelingen ontworpen om permanent bestand te zijn tegen zeer hoge statische en dynamische drukbelastingen, zelfs in ongekoppelde toestand. De serie is ontworpen om aan beide zijden af te sluiten met vlakdichtende klepstoters.

Deze functie vormt de voorwaarde voor de mogelijkheid van integratie van SPMT-modules in het hydraulische circuit in elke combinatie en zonder extra afsluiters. Zeker onder de meest extreme omstandigheden.

QRC Stauff
De QRC-Stauff schroefkoppelingen zijn ontworpen om bestand te zijn tegen zeer hoge statische en dynamische drukbelastingen.

Installatie

De koppelingen worden verbonden door de schroefhuls op de koppelingsstekker (losse helft) op de buitenschroefdraad van de koppelingsmof (vaste helft) te schroeven. Beide koppelingshelften worden tot aan de aanslag aan elkaar geschroefd. Een contramoer zorgt ervoor dat de koppelingsmof stevig in een scheidingswand wordt geïnstalleerd.

Aan de eis van een lange levensduur onder vaak ongunstige omgevingsomstandigheden wordt onder meer voldaan door de hoogwaardige anticorrosiecoating op zink-nikkelbasis. Met dit eigenschappenprofiel openen de buiskoppelingen uit de serie QRC-RH naast de zware transportmodules ook andere toepassingsgebieden, bijvoorbeeld in de diepboortechniek.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven