Algemeen
Loadrunner AGV zwerm
Dankzij gedistribueerde kunstmatige intelligentie en communicatie via 5G is de snelle LoadRunner een volgende stap in de zwermrobotica. (foto's: Fraunhofer IML)

Het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML) in Dortmund heeft een nieuwe generatie automatisch geleide voertuigen (AGV) ontwikkeld met uitstekende sorteerprestaties. Dankzij sterk gedistribueerde kunstmatige intelligentie en communicatie via 5G is het snelle voertuig een mijlpaal in logistieke automatisering. Volgens het instituut is de LoadRunner de sleutel voor de transformatie van de huidige economie naar een siliciumeconomie.

De LoadRunner had zijn wereldpremière op de Digital Summit 2019. Het was ontwikkeld door Fraunhofer IML als onderdeel van een voorproject voor het grote project Silicon Economy Logistics Ecosystem van het Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI). Sinds de première werken de betrokken wetenschappers aan de verdere ontwikkeling en aan onder meer schaalvergroting van het systeem.

Sorteren met AGV

Een onderzoek naar het gebruik van de LoadRunner voor het sorteren van pakketten heeft nu de eerste veelbelovende resultaten opgeleverd: met zo’n zestig voertuigen kunnen 13.000 zendingen per uur verwerkt worden. Dit betekent dat zestig LoadRunners de capaciteit van klassieke sorteersystemen halen. Maar in tegenstelling tot sorteersystemen vergt de LoadRunner aanzienlijk minder vaste infrastructuur en biedt hij aanzienlijk snellere inbedrijfstelling en hogere schaalbaarheid.

Om de prestaties van zestig LoadRunners te bepalen, gebruikten de onderzoekers digitale modellering op een realtime ontwikkelplatform voor 3D-simulaties. Dit maakte een dynamische weergave van het systeemgedrag in real-time mogelijk.

De onderzoekers spreken over ‘een centraal puzzelstukje voor de logistiek van morgen en een internationale benchmark op het gebied van autonome transportsystemen en artificiële intelligentie’. De AGV heeft de acceleratie van een sportwagen en zorgen daarmee voor een nieuwe prestatieklasse.

Zwermrobotica

De LoadRunner werkt in zwermen. De voertuigen richten zich op gebieden die voorheen gereserveerd waren voor hoogwaardige sorteer- en transportbandtechnologie. De communicatie is gebaseerd op wifi-6 en 5G. Door de onafhankelijke onderhandeling en boeking van bestellingen via de blockchain en de kunstmatige intelligentie aan boord is de LoadRunner de grondlegger van een nieuwe voertuiggeneratie. Volgens de onderzoekers vormt de robotzwerm de blauwdruk van de logistieke sector op weg naar een verticale en digitale platformeconomie in real-time netwerken.

Met zijn dynamiek en zijn omnidirectionele chassis is de LoaAGV volledig aangepast aan sorteerprocessen in pakketverwerkingscentra. Het afzetten van de last gebeurt zonder extra actuatoren maar uitsluitend door middel de traagheid die optreedt bij het remmen. De LoadRunner kan zich op een dynamische manier organiseren tot een zwerm en zich indien nodig zelfs aan soortgenoten koppelen voor transportopdrachten. Dankzij kunstmatige intelligentie kan hij zelfstandig bestellingen aannemen en afhandelen.

Zelfstandig werken

Als afzonderlijk voertuig kan de LoadRunner zelfstandig pakketten tot een bepaalde grootte en tot een gewicht van 30 kg vervoeren en sorteren. Zo kan hij bijvoorbeeld worden gebruikt voor het vervoeren en sorteren van bagage op luchthavens. Bij koppeling kunnen meerdere voertuigen ook grote en omvangrijke onderdelen verplaatsen. Elke LoadRunner kan ook maximaal vier trailers koppelen en vervoeren.

Loadrunner AGV gekoppeld
De LoadRunner, hier beladen met een constructie-element, is een centrale bouwsteen voor de logistiek van de toekomst.

Om het potentieel van LoadRunner-technologie volledig te benutten, is een open digitale infrastructuur zoals de Silicon Economy nodig. Hierin kunnen de voertuigen veilig communiceren via 5G en zelfstandig pay-per-use-contracten afsluiten met behulp van blockchain.

Technische gegevens

  • Omnidirectioneel chassis
  • Vier direct drives, 14,4 kW vermogen, geen overbrenging
  • Maximale snelheid 25 m/s
  • Versnelling 5 m / s²
  • Massa 26 kg
  • Laadvermogen 36 kg
  • Hoogte 140 mm, rastermaat 550 mm
  • Via kunstmatige intelligentie -geoptimaliseerde controllers voor alle aandrijfmotoren
  • 13 CPU-cores, 512 GPU-cores, 64 tensor-cores
  • Virtualisatie en edge computing
  • Camera voor locatiebepaling (400 afbeeldingen per seconde)
  • Ladingzekering door rotatie
  • Real-time meting en berekening van de versnellingsvectoren
  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven