Algemeen

Van speciaalbouw naar complete lijnen

Bij het ontnesten worden trays ingevoerd om afzonderlijk de hamburgers op te vangen (foto: Sleegers Technique)

De Nieuwkuijkse specialist in slicen, interleaven en modulaire machinebouw Sleegers Technique zit in de lift. Directeur Huub Sleegers werd gevraagd in minder dan een half jaar tijd een complete lijn te bouwen voor een plant in Amerika. Hygiënisch verpakt gehakt dat als chunk of hamburger bij een 80-tal Lidl vestigingen in de VS moet worden aangeleverd. Een enorme uitdaging voor het 17-koppige team uit Brabant. Uiteindelijk werd  een 40 meter lange lijn bedacht waar zo’n 20 afzonderlijke modules aan elkaar gekoppeld zijn. In nauwe samenwerking met de aanvullende expertise van SigmaControl uit Barendrecht werd met hard- en software van Sigmatek een geavanceerd, moderne en uniek ontwikkelde productielijn gerealiseerd.

Dat een dergelijke opdracht niet zomaar uit de lucht komt vallen blijkt wel uit het feit dat we volgens Sleegers te maken hebben met zogenaamde premium klanten die na wat langer contact alle vertrouwen hebben iets compleet nieuws te laten bouwen door een gespecialiseerde partner. Zo’n twee jaar geleden werd Sleegers al betrokken bij twee geavanceerde lijnen voor de Wallmart. In schril contrast met de lijn die nu klaargestoomd moet worden; een dusdanig korte oplevertijd waar flexibiliteit bijna als voorwaarde wordt gesteld. In no time moet alles in containers zitten. En er wordt nogal wat verwacht; weegmodules, metaaldetectoren, beveiliging en dan moeten er tussendoor ook nog specials voor actie-oplagen gedraaid kunnen worden. “Eigenlijk heb ik mijn hele leven al specials gebouwd,” zegt Sleegers. “Het werd vaak gevraagd omdat de reguliere handel het dan niet deed. Maar eigenlijk is het een combinatie van modules die allemaal een eigen trucje doen. De ene doet het wegen, de andere het papier eronder leggen. Of samenbouw van configuraties, twee of vier op elkaar; dat zijn onze shuttlebelt (schietband) oplossingen of het ontnesten van lege trays, waar we ook weer modules voor hebben. Eigenlijk logisch dat we zo’n lijn …..

Lees het volledige artikel in het mei/juninummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven