Algemeen
RGM flexibele productie
Een grote voorraad aan componenten en handmatige assemblage maken een flexibele productie mogelijk zonder Smart Industry technologie (foto: RGM).

Ruhrgetriebe (RGM) in Mülhein a/d Ruhr doet sommige dingen net even anders. Vandaar dat het bedrijf korte levertijden kan garanderen van zijn wormwiel(motor)reductoren, zelfs bij maatwerk. Echter zonder te investeren in Smart Industry concepten. Daarnaast waait er een frisse wind door het bedrijf en kijken ze inmiddels verder dan alleen maar wormwielaandrijvingen.

We worden in Mülheim a/d Ruhr ontvangen door Jörg Geuken, sales manager bij RGM. De directie wordt gevoerd door Bernd Gildemeyer, de tweede generatie binnen het familiebedrijf. Gedurende het gesprek zit ook de derde generatie Thomas Gildemeyer aan tafel. Gildemeyer junior wordt klaargestoomd om over enige tijd ook in het managementteam plaats te nemen. Ook aanwezig is Eg Waaijman, Business Unit Manager van MCA, dat de Nederlandse vertegenwoordiging heeft van RGM.

Hoe kan een relatief klein familiebedrijf anno 2018 nog concurreren in een technische markt met veel concurrenten? Volgens Geuken komt dat door verschillende factoren: “Allereerst zijn we een familiebedrijf en geen beursgenoteerde fabrikant. Daardoor kunnen wij continuïteit garanderen door onze ambitieuze lange termijn ontwikkeling.”

RGB batchgrootte

Batchgrootte 1 komt regelmatig voor bij RGM (foto: Paul Quaedvlieg).

“We hebben een enorme variatie aan wat we kunnen leveren, hebben een grote voorraad componenten en luisteren naar de klant. Daarbij gaat gezond ondernemerschap vóór het doel van korte termijn verkopen. Met andere woorden, we gaan het liefst lange termijn contracten aan met onze klanten. En als familiebedrijf hebben we een hoge bereidheid om te investeren in technische ontwikkelingen.”

Wormwiel nog steeds core business

Ruhrgetriebe heeft zich sinds haar oorsprong in 1953 gespecialiseerd in wormwielreductoren en wormwielmotorreductoren. Het bedrijf levert deze producten inmiddels wereldwijd. “Van oudsher zijn we sterk in West-Europa”, legt Geuken uit. “Maar we exporteren ook onze wormwielmotorreductoren naar machinebouwers in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan. Dit soort motorreductoren zijn dan ook, nog steeds, onze core business.”

RGM wormwielreductor
Deze SN22 wormwieloverbrenging is ontwikkeld voor de drankindustrie en heeft geen smeermiddel (bron: RGM).

Dat Geuken niets teveel zegt, blijkt wel uit de enorme variatie die RGM kan leveren. “De wormwielmotorreductoren leveren we vanaf 30 W tot 1.100 W met bijbehorende koppels van 2 Nm tot 230 Nm en toerentallen van 0,5 min-1 tot en met 1.400 min-1. Daarbij kan de klant ook nog eens kiezen uit drie verschillende soorten elektromotoren: draaistroom-, wisselstroom en gelijkstroommotoren. We zien bijvoorbeeld dat er meer klanten kiezen voor PM-motoren. In totaal hebben wij wel tussen de 8.000 en 10.000 varianten. Daar zitten dan ook veel asvarianten in.”

De wormwieloverbrengingen van RGM zijn geschikt voor beide draairichtingen. Ze bestaan uit solide, gesloten behuizingen. De gebruikte stalen wormen zijn geslepen en gehard. Geuken: “Onze wormwielen zijn gemaakt van speciaal brons, dat wordt gekenmerkt door uitstekende glij-eigenschappen. De hoogwaardige componenten in combinatie met speciale tandwielsmeeroliën en vetten zorgen ervoor dat de overbrenging stil loopt en zeer lang meegaat. Het navullen van een smeermiddel of het verversen hiervan is meestal niet nodig.”

Bijzonder, maar noodzakelijk als je snel wilt leveren, is een groot magazijn met een veelvoud aan componenten. RGM heeft zo’n 40.000 tot 50.000 elektromotoren op voorraad. “De meeste hiervan zijn van West-Europese makelij. Door de grote aantallen kun je op bepaalde momenten gunstig inkopen. Maar aan de andere kant stop je wel veel kapitaal in je voorraad.”

Zonder smering

Een van de sterke troeven van RGM is het samenstellen van ‘Sonderfertigungen’. “Er zijn veel machinebouwers die een speciale overbrenging wensen in hun machine en die met standaard overbrengingen of motoren niet uitkomen. Denk aan een extreem laag toerental of een speciale maatvoering van de as. Bij ons zitten specialisten die meedenken en heel snel een speciale overbrenging kunnen ontwikkelen.”

Geuken noemt een voorbeeld van een speciale op maat gemaakte overbrenging. “Een machinebouwer die afvulmachines levert voor de drankindustrie was op zoek naar een tandwielkast voor de verstelling van een frame in zijn machine. Dit frame was echter niet continu in beweging.

RGM drankenindustrie
Een voorbeeld van een klantspecifieke aandrijving in de zuivelindustrie. (foto: Paul Quaedvlieg)

Maar in de voedingsmiddelenindustrie ziet men liever geen smeermiddel in de machines. Dus hebben wij voor deze klant een wormwielreductor ontwikkeld zonder smeermiddel, de SN22. Dit hebben we bereikt door het wormwiel te maken van een andere bronslegering. Inmiddels zijn de eerste 750 stuks aan de klant geleverd, maar de totale order omvat 10.000 stuks.”

Eg Waaijman vult hem aan. “Ook voor diverse Nederlandse machinebouwers levert RGM wormwielmotorreductoren op maat en klantspecificatie. Denk hierbij aan speciaal machinebouw, verpakkingsmachines, maar ook iets eenvoudigs als een langzame aandrijving in de zuivelindustrie.”

Nieuwe overbrengingen

Hoewel wormwielmotorreductoren de core business blijven van RGM heeft het bedrijf haar productenpallet de afgelopen jaren uitgebreid met planetaire aandrijvingen en frequentieregelaars, vooral omdat de markt daarom vroeg.

RGM planetair
Sinds kort levert RGM drie soorten planetaire overbrengingen (foto: RGM).

Een relatief nieuwe productgroep bij RGM zijn dus de planetaire overbrengingen. “Vooral bij machinebouwers die in de industriële automatisering werkzaam zijn, zijn servo-aandrijvingen meer gevraagd. Daarom zijn wij in de wereld van planetaire aandrijvingen gestapt. Bij planetaire overbrengingen wordt een onderscheid gemaakt tussen lage, middel en hoge torsiestijfheid. In het bereik van middel en hoge torsiestijfheid, oftewel minder speling en spelingsarm, zijn ook de planetaire tandwielkasten RPS, RPL en G-serie van RGM te vinden.”

Met de door RGM voorgeconfigureerde basis-modulaire componenten voor planetaire tandwielkasten kan ook hier snel worden gereageerd op bepaalde klantwensen. De modules zijn ontworpen op basis van jarenlange ervaring met aandrijftechniek. Op deze manier kunnen klanten voor de meeste toepassingen een oplossing vinden die economisch en technisch doordacht is. Een ander voordeel is dat korte levertijden kunnen worden gegarandeerd voor de basiselementen. Geuken: “Bij het kiezen van een planetaire overbrenging speelt een aantal factoren een bepalende rol: het koppel, de dynamiek en snelheid, de aansluiting aan de servomotor en aan de machine en tot slot de nauwkeurigheid.”

Zoals gezegd levert RGM drie soorten planetaire overbrengingen. De RPS-serie (RPS040, RPS060, RPS080) heeft een breed scala aan verhoudingen van i = 3 tot i = 512, een hoge vermogensdichtheid, maakt weinig geluid, is overbelastbaar en heeft een laag gewicht. De RPL-serie (RPL050, RPL070, RPL090, RPL120, RPL155) daarentegen wordt gekenmerkt door hogere torsiestijfheid, een robuuster uitgaand lager, een hogere radiale en axiale belastbaarheid, een lange levensduur en compact qua afmetingen.

De G-serie is zeer stil, kan hoge koppels aan en is ontworpen voor de hoogste nauwkeurigheid. Alle typen van de G-serie zijn voorzien van naaldlagers en hebben een planeetwieldrager en een behuizing uit één stuk. Daardoor hebben ze een hoge torsiestijfheid, zijn spelingsarm en kunnen hoge belastingen aan. Een extra asafdichting biedt maximale bescherming tegen stof en water.

Een andere nieuwe groep producten zijn de frequentieregelaars. RGM levert zowel opbouw- als losse regelaars. “We kunnen de regelaars in vele soorten en maten leveren”, legt Geuken uit. “We bieden ze aan voor motoren vanaf 0,37 kW, volgens beschermingsklasse IP 20 en IP 66, voor zowel centrale als decentrale aandrijvingen, met UL/CSA certificering en eventueel ook te leveren voor bestaande motoren.”

R&D bij RGM

De frisse wind die de afgelopen tijd door RGM waaide, zorgde er ook voor dat er op het gebied van onderzoek weer stappen gemaakt gaan worden. Geuken: “Onze specialiteit in wormwieloverbrengingen heeft positieve kanten, maar je moet ook altijd alert blijven voor nieuwe ontwikkelingen op tandwielgebied.

Een wormwieloverbrening is wel heel stil, maar qua efficiency en materialen zijn er tegenwoordig ook andere concepten. Daarom doen we nu proeven met andere vormen van tandwielen en kijken we naar de mogelijkheid van 3D geprinte tandwielen. Dit doen we ook in samenwerking met technische hogescholen, maar nemen ook jonge engineers aan die met nieuwe ideeën en inzichten komen. Op die manier is onze toekomst verzekerd en kunnen we de komende 50 jaar nog steeds optimale, op de klant toegespitste tandwieloverbrengingen leveren.”

Dit artikel is geschreven voor Aandrijftechniek en geplaatst in de september-editie.

Auteur: Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven