Algemeen
De nieuwe stootbalkconstructies die destijds werden gemonteerd, moesten berekend zijn op een aanvaring met zwaar beladen schepen van maar liefst 4.000 ton, met een aanvaarsnelheid van maximaal 0,5 m/s (foto's ACE).

Na de aanvaring met een zwaar vrachtschip dit voorjaar vertoonde de stootbalk van de sluis in het Limburgse Maasbracht een flinke scheur. Gelukkig werd door de aanwezige sluisdempers van ACE Stoßdämpfer erger voorkomen. De veiligheidsdempers, ter bescherming van de achterliggende sluisdeuren, leidden de krachten die vrijkwamen door de aanvaring veilig weg.

Wat op papier grondig werd uitgedacht, bleek ook in de praktijk succesvol: de ACE-experts in de Benelux, Ralf Küppers en Han Titulaer, waren tegelijk trots en opgelucht toen ze hoorden over de aanvaring bij de sluis in Maasbracht. “Opgelucht, omdat zowel op het schip als aan land niemand door de aanvaring gewond is geraakt. Trots omdat onze veiligheidsdempers schade aan de sluisdeuren hebben voorkomen”, zegt Küppers, verantwoordelijk voor de verkoop van ACE in de Benelux. Zijn collega Han Titulaer valt hem bij: “Onze klant, het Nederlandse bouw- en staalbedrijf Mourik Limburg BV en wij, zijn blij dat onze veiligheidsmaatregelen hun dienst hebben bewezen. De gehele constructie heeft de averij goed doorstaan.”

4.000 ton

Sinds de renovatie van de sluis, zo’n zeven jaar geleden, deed zich nog niet eerder een dergelijke aanvaring voor. De nieuwe stootbalkconstructies die destijds werden gemonteerd, moesten berekend zijn op een aanvaring met zwaar beladen schepen van maar liefst 4.000 ton, met een aanvaarsnelheid van maximaal 0,5 m/s. Want schade aan de sluisdeuren zou een ware ramp betekenen: het water in de sluis zou ongecontroleerd 12 meter naar beneden kunnen stromen. Om de sluisdeuren te beschermen, werd daarom een stootbalk geplaatst. Deze stootbalk werd voorzien van grote veiligheidsdempers van de dempingsspecialist ACE uit het Duitse Langenfeld.

Op maat gemaakte sluisdempers

Bij het plaatsen van de sluisdempers werd rekening gehouden met mogelijk optredende waterslag. Dit hydraulische verschijnsel doet zich voor wanneer door stromend water een sterke mechanische druk ontstaat. De sluisdempers moesten in staat zijn om krachten van 500.000 Nm op te vangen, wat neerkomt op dempers van buitengewoon grote omvang. De door ACE speciaal op maat gemaakte veiligheidsdempers zijn maar liefst 2.649 mm lang, hebben een diameter van 200 mm en een eigen gewicht van 320 kg. Daarnaast heeft de hydraulische demper een geoptimaliseerde karakteristiek, een vaste aanslag en een slaglengte van 800 mm. Na een aanvaring hebben de ontwikkelde sluisdempers 3,5 seconden nodig voor het overbruggen van de slaglengte van 80 cm. Met behulp van stikstof keren de dempers weer terug in de uitgangspositie, zodat deze opnieuw bescherming bieden tegen een volgende aanvaring. De dempers zijn aan weerszijden loodrecht op de stootbalken in de sluiswanden aangebracht.

Een nieuwe stootbalk met bestaande sluisdempers

Om de sluis zo snel mogelijk weer in gebruik te kunnen nemen, moest de beschadigde stootbalk worden vervangen. Om deze te kunnen plaatsen, was een tijdelijke demontage van de veiligheidsdempers van ACE noodzakelijk. Han Titulaer leverde hiervoor alle benodigde instructies: over het gecontroleerd verwijderen van de stikstof, het demonteren van de dempers en het opnieuw inbouwen van de dempers na reparatie van de stootbalk. Na een laatste inspectie van de dempers door ACE merkt Titulaer op: “Mourik Limburg BV en wij zijn ervan overtuigd dat de constructie de komende zeven jaar net zo goed dienst doet als de eerste zeven jaar.”

 

 

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven