Algemeen

Sleipnir krijgt Valve Remote Control van Emerson

Het is van cruciaal belang om de Sleipnir tijdens de hijsoperaties stabiel te houden en daar zorgt het ballastsysteem voor (foto: Heerema)

Heerema Marine Contractors uit Leiden heeft gekozen voor het VRC (Valve Remote Control)-systeem van Emerson Automation Solutions voor het grootste semi-submersible kraanschip ter wereld, de SSCV Sleipnir, momenteel in aanbouw op de werf van Jurong in Singapore.

Het 220 meter lange schip is bedoeld voor het installeren en verwijderen van grote offshore constructies als olie- en gasplatforms, onderwaterproductie-installaties, funderingen, ankerplaatsen of zwevende constructies in diep water. Beide draaiende kranen op het schip kunnen per stuk maximaal 10.000 ton hijsen. Het is van cruciaal belang om de Sleipnir tijdens de hijsoperaties stabiel te houden en daar zorgt het ballastsysteem voor. Dit verpompt water tussen de tanks op het schip om eventuele slagzij die kan optreden bij de verplaatsing van de last in de kranen te compenseren.

Redundante oplossing

Het ballast control system moet betrouwbaar werken in de veeleisende omstandigheden op zee en moet dat bovendien op een buitengewoon grote schaal doen. De experts van Emerson zijn de uitdaging aangegaan en hebben in nauwe samenwerking met de stakeholders een speciale volledig redundante Damcos VRC-oplossing ontworpen voor het tankmanagement- en ballastbesturingssysteem van het schip. De systemen bevatten 847 afsluiters, actuators en LPU’s (Local Power Units) en acht interface-cabinets, die de LPUs aansturen via een bussysteem en op hun beurt communiceren via redundante Modbus verbindingen door het VMS (Vessel Management Systeem).

Geen hydraulische leidingen nodig

Damcos LPU’s van Emerson zijn IP68. Dat betekent dat ze minstens 24 uur op een diepte van 30 meter (3 bar) onder water kunnen functioneren. De LPU’s zijn rechtstreeks op de actuator gemonteerd en aangesloten op een P-Net bus. Deze oplossing is voor de werf een aanzienlijke besparing, omdat er geen hydraulische leidingen benodigd zijn, die niet behoeven te worden geïnstalleerd en getest. Op een schip van deze omvang betekent dit een lengte van ruim 100 kilometer! Bovendien is de betrouwbaarheid hoger dan van een conventioneel systeem doordat het ontwerp zodanig is dat wanneer een interfacecabinet wordt beschadigd door brand of kortsluiting, dit geen invloed heeft op de besturing van het systeem.

Minimalisatie kosten, gewicht, omvang en energieverbruik

Het complete systeem, inclusief alle componenten en de standaard en speciaal ontwikkelde software, wordt geleverd volgens de voorschriften van en met een systeemcertificaat van onder andere Lloyds Register. “Voor een revolutionair project als dit wilden we samenwerken met automatiseringsexperts die een VRC-oplossing konden aanbieden waarmee we kosten, gewicht, omvang en energieverbruik konden minimaliseren en die bovendien jarenlang veilig zou werken in de zwaarste omstandigheden die je je maar kunt voorstellen”, aldus Leo Stobbe, commissioning manager voor Sleipnir bij Heerema. “We zijn er als team van overtuigd dat het Emerson gelukt is.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven