Algemeen
Sleipnir Heerema record Brent Alpha jacket
De verwijdering van de Brent Alpha-jacket vormde een nieuwe uitdaging voor Heerema (foto's: Heerema)

Heerema’s SSCV Sleipnir, het grootste semi-submersible kraanschip ter wereld, heeft de 10.100 mT Brent Alpha jacket van Shell veilig en duurzaam verwijderd van de zeebodem. Het hijsen van dit stalen frame breekt het recente record van Sleipnir voor het optillen van de 8.100 mT Jotun-B jacket. Na verwijdering van de zeebodem transporteerde het grootste hijsschip ter wereld de jacket naar het vasteland van Noorwegen voor verdere ontmanteling.

Dit project was Sleipnir’s vierde ontmantelingsklus voor deze zomer. Het schip zal nog druk bezig zijn op de Noordzee voordat de grootste hijsklussen worden gewisseld voor een van de kleinste met de installatie van Dana Petroleum’s P11-Unity Platform later dit jaar. Tot nu toe heeft Sleipnir tijdens deze zomerperiode meer dan 43.900 mT aan ontmantelde offshore-infrastructuur veilig verwijderd en getransporteerd voor recycling. 

Doorzagen framepoten was een uitdaging

Voor de verwijdering van het Brent Alpha-frame, kwam Sleipnir op 23 juli 2020 aan op het Brent Field, gelegen op 186 km ten noordoosten van de Schotse Shetlandeilanden, en voltooide het project door de jacket op 11 augustus 2020 te lossen op de kade van AF Miljøbase demontage-locatie in Vats, Noorwegen.

sleipnir heerema Vats Norway

De verwijdering van de Brent Alpha-jacket vormde een nieuwe uitdaging voor Heerema, met bijzondere oplossingen als resultaat. Tijdens het project heeft Heerema de framepoten met een diameter van 7,3 m afgezaagd met behulp van een 288″ Diamond Wire Cutting Tool.

Deze is samen met Cutting Underwater Technologies Ltd. (CUT UK) ontwikkeld, speciaal voor verwijdering van het Brent Alpha frame. Het was tevens de grootste buisdiameter die op deze manier werd doorgezaagd.

Ook conductors verwijderd

Ook heeft Heerema tijdens dit project de boorgeleiders (conductors) van de jacket verwijderd en getransporteerd, een geheel nieuwe manier van ontmantelen. De geleiders werden opgehangen aan een Conductor Hang-off Frame, speciaal gebouwd voor dit project door de Heerema Fabrication Group.

Veel minder schadelijke uitstoot

De Sleipnir is niet alleen ’s werelds grootste, maar ook ‘s werelds meest duurzame SSCV (Semi-submersible crane vessel). Tijdens het ontmantelen en transport van de Brent Alpha jacket voer het schip op de emissiereducerende LNG-brandstof.

Door gebruik te maken van LNG vermindert de Sleipnir, ten opzichte van traditionele kraanschepen, de CO2-uitstoot met 25%, de NOx-uitstoot met 92%, de SOx-uitstoot met 99% en de uitstoot van roetdeeltjes met ongeveer 99%.

Uitstekende presentatie

Heerema’s Decommissioning Director, Jeroen van Oosten, merkte op dat ‘er nogal wat technische uitdagingen waren tijdens deze recordbrekende hijsoperatie. Zoals het doorzagen van de 3 x 288″ poten van het platform. “Door de uitstekende voorbereiding en het doorzettingsvermogen tijdens de uitvoering hebben we deze jacket echter met succes veilig en duurzaam aan Vats geleverd voor de ontmanteling. Een uitstekende prestatie voor alle betrokkenen.”

Het is essentieel om te vermelden dat alle betrokken bedrijven de strenge richtlijnen van de overheid hebben gevolgd om hun werknemers te beschermen tijdens de huidige COVID-19-pandemie. Voor Heerema is de bescherming van de medewerkers en de medewerkers die samen met Heerema werken altijd de hoogste prioriteit.

Eerste publicatie 18-8-2020 door Paul Quaedvlieg

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven