Algemeen
Flender Perth
Eind 2020 opende Flender een state-of-the-art testing en workshop faciliteit in Perth, Australië (foto: Flender)

Technologieconcern Siemens heeft de verkoop van Flender GmbH aan investeerder The Carlyle Group voor €2,025 miljard succesvol afgerond. In oktober vorig jaar kondigde Siemens haar plannen aan om Flender, bekend van grote tandwielkasten en andere mechanische en elektrische aandrijfsystemen te verkopen aan Carlyle. Nu de autoriteiten de vereiste goedkeuringen hebben verleend, is de transactie gesloten.

Na de verkoop van Flender blijven er vijf bedrijfsunits over onder de paraplu van de Portfolio Companies. In het boekjaar 2020 hadden deze vijf units in totaal ongeveer 15.400 werknemers in dienst en genereerden zij ongeveer €3,2 miljard aan inkomsten. Met 8.600 werknemers genereerde Flender in het boekjaar 2020 pro forma een omzet van ongeveer €2,2 miljard euro.

Hoop op groei

Flender GmbH, met als hoofdkantoor Bocholt (D), was sinds 2005 in handen van Siemens. Het bedrijf heeft twee jaar te koop gestaan voordat Carlyle Flender overnam. Investeerder Carlyle hoopt dat Flender weer kan gaan groeien. Zo werd eind 2020 nog een state-of-the-art testing en workshop faciliteit geopend in Perth, voor toelevering aan de lokale zware industrie.  

“De verkoop van Flender is een volgende stap in de uitvoering van onze strategie om Siemens in staat te stellen een gefocust technologiebedrijf te worden,” aldus Ralf P. Thomas, die als CFO bij Siemens onder meer verantwoordelijk is voor de Portfolio Companies van Siemens. “Flender heeft zich de afgelopen jaren uitstekend ontwikkeld, en het bedrijfsonderdeel laat op indrukwekkende wijze zien dat ons Portfolio Companies-concept effectief is gebleken” voegde Thomas eraan toe.

2 reacties op “Siemens rondt verkoop van Flender succesvol af

  1. Wie verkoopt nu een solide bedrijf als Flender aan de amerikanen: gedoemd om te mislukken lijkt me.
    De Duitsers gaan de Nederlanders achterna. Snel geld maken door de bobo’s ten gunste van de aandeelhouders lijkt het doel.
    De peilers van de Duitse economie worden uitgehold. Door dit soort bedrijven is Duitsland na de oorlog een industrieland geworden. Dit soort mensen heeft geen idee wat ze doen. Arme werknemers die dit bedrijf met heel hun ziel hebben gebracht waar het nu staat zodat de bobo’s er veel geld voor kunnen vangen en zij met lege handen staan voor de komende reorganisatie. Zonde.

  2. M.van der Wolf schreef:

    Mark van der Wolf.
    Helemaal met Gerald van Dijken eens.! In Nederland zijn wij daar ook ontzettend goed in wij verkopen onze electriciteitscentales aan het buitenland en kunnen dan onze stroom weer duur terug kopen. Je moet er voor gestudeerd hebben om zo onnozel te zijn. Zo is onder andere Fokker (Zwarttouw) verdwenen straks is Tata Steel ook weg. Inmiddels al in buitenlandse handen. KLM is in Franse handen. Dat gaat hartstikke goed zo!
    De Scheepsbouw is verdwenen en dan zeggen ministers Nederland is een kennis land. Ga zo door dan zijn we straks allemaal brodeloos…!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven