Algemeen
Siemens fabriek voor batterijmodules
De Ampere was 's werelds eerste elektrische veerboot voor auto's en passagiers. Het schip werd gebouwd door scheepswerf Fjellstrand en Siemens. Met drie sets batterijen (één aan boord en één op elke pier) is het schip emissievrij (foto: Siemens).

Siemens heeft in een gerobotiseerde en gedigitaliseerde productielijn met acht robots in gebruik genomen. Per ploeg zullen in de toekomst 55 batterijmodules worden geassembleerd voor de scheepvaart- en offshore-markt.  Wereldwijd is er een sterke vraag naar veilige en betrouwbare batterijsystemen.

De fabriek, volgens Siemens een van ’s werelds meest geavanceerde en gerobotiseerde fabrieken van batterijmodules, werd eergisteren geopend in aanwezigheid van de Noorse premier, Erna Solberg. Het concern verwacht dat de scheepvaart- en offshore in de toekomst significant zal groeien. Vandaar dat het heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van veilige en betrouwbare batterijsystemen.

Batterijmodules

De fabriek in Trondheim kan per jaar een capaciteit tot 300 MWh per jaar afleveren. Vanaf het uitpakken van de binnenkomende onderdelen tot en met het testen van de gerede batterijmodule is de hele fabriek volledig geautomatiseerd. Eén batterij bestaat uit negen batterijmodules en elke module telt 28 batterijcellen.

Tot nu toe zijn Noorse ondernemingen koplopers bij het elektrificeren van de scheepvaart. Het bedrijf ziet echter ook buiten Noorwegen belangstelling voor zulke oplossingen. De nieuwe fabriek zal daarom een internationale markt bedienen. Trondheim als vestigingsplaats werd gekozen wereld gekozen om Noorwegen’s  voortrekkersrol in de elektrificatie en de aanwezige Siemens-technologie en productieomgeving voor elektrische oplossingen in scheeps- en offshore-applicaties.

Siemens heeft in de Noorse stad een competence center met jaren ervaring in elektrische en hybride oplossingen. Vandaar dat de concernleiding van Siemens heeft besloten de vestiging verantwoordelijk te maken voor de ontwikkeling van nieuwe batterijsystemen. De onderneming werd ook aangemoedigd door de nabijheid van ambitieuze klanten in de Noorse maritieme industrie en de initiatieven richting oplossingen met lage emissies.

Groot potentieel voor elektrificatie

Tot nu toe werd de markt grotendeels gestimuleerd door elektrische veerboten, maar ook vissersschepen, werkschepen voor aquacultuur en offshore-installaties bieden een groot potentieel voor de toekomst.

De fabriek ontving onlangs zijn eerste order voor het samenbouwen van batterijen voor een booreiland. West Mira, een boorplatform van Northern Drilling, zal daarmee het eerste booreiland ter wereld zijn dat wordt gevoed door een modern batterijsysteem.

Voor een dergelijk platform is gebleken dat een batterijsysteem het jaarlijkse brandstofverbruik met 12% kan verminderen, de jaarlijkse uitstoot van kooldioxide met 15% en de jaarlijks uitstoot van stikstofoxiden met 12%.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven