Algemeen
Voor een juiste keuze van het smeermiddel gaat het om te beoordelen, evalueren en te optimaliseren (foto's: Shell)

Bijna 150 industriële klanten uit heel Europa en experts van Shell Lubricant kwamen donderdag 11 mei bijeen in het Shell Technology Center in Amsterdam. De focus tijdens het Technology Forum lag op hoe de selectie en toepassing van het juiste smeermiddel een significant verschil kan maken in de TCO van een bedrijf. 

Een wereldwijd onderzoek, uitgevoerd door Shell, laat zien dat een goed management van smeermiddelproducten en -diensten voor ondernemingen een kritieke rol speelt om het concurrentievoordeel te behouden. De sleutel is de selectie van het juiste smeermiddel evenals de toepassing en het beheer. Ook een periodiek contact met een leverancier van smeermiddelen of vetten, zoals Shell, is daarbij belangrijk. Dit om het gebruik van de smeermiddelen te beoordelen, evalueren en te optimaliseren.

Tijdens het Shell Technology Forum spraken zowel technici van Shell als experts uit de industrie over smeermiddelen en uitdagingen, de opkomst van industrie 4.0, total cost of ownership (TCO) en hoe het totale bedrag aan industriële uitgaven ten aanzien van onderhoud aan de assets omlaag kan worden gebracht. De klanten kwamen uit diverse takken van de industrie; de mobiele sector (trucks, bouwmachines, landbouwmachines, motorenontwikkeling) was ruim vertegenwoordigd, maar ook engineers uit de scheepvaartsector, zware industrie en de procesindustrie waren aanwezig. Breakout sessies werden eveneens georganiseerd om nog dieper te kunnen ingaan op de dagelijkse problemen waarmee industriële bedrijven te kampen hebben.

Onderschatting impact operationele kosten

Volgens Roger Molding, Shell Vice President voor Global Lubricants Marketing en Lubricants Sales in Europa wordt de kostenbesparende kracht van smeermiddelen vaak onderschat: “Shell Lubricants heeft een wereldwijde enquête uitgevoerd om te achterhalen wat de visie van eindgebruikers  is op TCO. Hieruit is gebleken dat veel gebruikers de impact van het gebruik van een goed smeermiddel erkennen, maar tegelijkertijd onderschatten ze wat de mogelijke impact ervan is op hun operationele kosten. Hierdoor laten veel bedrijven geld op tafel liggen en verlagen ze daarmee onbedoeld het potentiele concurrentievermogen van hun activiteiten. Een juiste aanpak is essentieel om in de huidige competitieve wereld mee te draaien. Wellicht nog belangrijker is het beginnen inzien van de impact van opkomende technologieën en hun businessmodellen, gerelateerd aan industrie 4.0.”

Bijna 150 industriële klanten uit heel Europa en experts van Shell Lubricant kwamen donderdag 11 mei bijeen in het Shell Technology Center in Amsterdam.

Deelnemers aan het Total Cost of Ownership-onderzoek van Shell waren inkopers van smeermiddelen en vetten, of diegenen die invloed hebben op de aankoop ervan, komende uit acht belangrijke sectoren. Volgens de studie erkent 60 procent van de deelnemende bedrijven dat het foutief gebruik van smeermiddelen onvoorziene downtime heeft veroorzaakt. 63 procent leidt het personeel niet voldoende op met betrekking tot dit onderwerp, terwijl 51 procent niet verwacht dat een hogere kwaliteit smeermiddel bijdraagt aan het verlagen van onderhoudskosten.

Advies levert 139 miljoen dollar aan besparingen op

Experts van Shell legden deze resultaten voor aan klanten tijdens het Technology Forum en gaven te kennen dat Shell Lubricant, door bedrijven te helpen bij het upgraden van hun smeerpraktijken, de afgelopen vijf jaar 139 miljoen dollar aan besparingen bij klanten heeft opgeleverd. Een team van 300 technici en specialisten, dat zich richt op het optimaliseren van smeermiddelen in de praktijk, maakte dit mogelijk. Hun specifieke rol is om de locaties van klanten te bezoeken en hun expertise over smeermiddelenmanagement te delen. Dit zorgt ervoor dat klanten niet alleen het juiste vet of smeermiddel hebben voor hun machines, maar dat ze ook de juiste werkwijze en uitvoering hebben om het maximale voordeel uit hun assets te halen.

Smeermiddeloplossingen helpen om de grenzen van R&D op te zoeken.

Optimalisatie smeermiddelen en vetten

Richard Tucker, Shell General Manager B2B Technology, zei: “Wanneer bedrijven onder druk staan om de kosten voor onderhoud te verminderen, zijn smeermiddelen vaak een van de eerste gebieden waar ze kijken om kosten te besparen. Hoewel de selectie van een minder effectief smeermiddel zelden resulteert in een onmiddellijke storing, kan dit leiden op langere termijn zorgen voor hogere onderhoudskosten. Deze kosten kunnen bovendien grotere proporties aannemen dan de initiële besparingen die de keuze voor een smeermiddel met een lagere kostprijs hadden opgeleverd.”

De experts van Shell Lubricant geloven dat technologische samenwerking en co-engineering kunnen leiden tot de beste resultaten. Smeermiddeloplossingen helpen om de grenzen van R&D  op te zoeken. Samen is alles mogelijk. Technische partnerschappen met OEM’s zorgen er bovendien voor dat smeermiddelen en vetten worden geoptimaliseerd en aangepast aan de nieuwste stand der techniek.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven